כלב בילדות מפחית סיכון לאסתמה

(0)
לדרג

חשיפה לכלבים ולחיות משק עד גיל 6 מפחיתה הסיכון לאסתמה בילדים, אך החשיפה לכלבים בשנים הראשונות, מעלה הסיכון למחלות זיהומיות בדרכי הנשימה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לכלבים ולחיות משק במהלך השנה הראשונה לחיים, מלווה בסיכון מופחת לאסתמה בילדים בגילאי שש שנים. יחד עם זאת, חשיפה לכלבים בשנים הראשונות, עלולה להגדיל את הסיכון למחלות זיהומיות בדרכי הנשימה התחתונות לרבות דלקת ריאות. כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה גדול, כפי שפורסמו החודש בכתב העת JAMA Pediatrics.
ממצאים אלו תומכים בתיאורית ההיגיינה לפיה חשיפה מוקדמת לבעלי חיים מפחיתה את הסיכון לאסתמה בילדות ועשויה לסייע בתהליכי קבלת ההחלטות בקרב משפחות ורופאים בכל הנוגע למועד ההולם ביותר לחשיפה לבעלי חיים.

החוקרים אספו נתונים ממאגר נתונים משבדיה אודות למעלה ממיליון ילדים שנולדו בין ה-1 בינואר, 2001, ועד ל-31 בדצמבר 2010. הם בחנו את המידע אודות החשיפה לכלבים ולחיות משק אחרות, וכן אודות אבחנת אסתמה, טיפול תרופתי והיסטוריה של אסתמה בהורים.

חשיפה לכלבים בשנת החיים הראשונה: פחות אסתמה

הסקירה כללה 376,638 ילדים לפני גיל בית-הספר (53,460 נחשפו לכלבים ו-1,729 נחשפו לחיות משק) ונמצא כי רק 5% מהילדים (18,7995) חוו התקף אסתמה לפני גיל שש שנים. החוקרים זיהו, אם כך, ירידה משמעותית בסיכון להתפתחות אסתמה בילדים לפני גיל בית הספר שנחשפו לכלבים בשלב מוקדם. התוצאות היו דומות גם כאשר החוקרים הגבילו את ניתוח הנתונים לילדים בכורים, למניעת הטיה של הממצאים בשל נוכחות של אחים גדולים יותר עם אסתמה.

מהצד האחר: כלב מעלה סיכון למחלות נשימה אחרות

במחקר נבחנו גם 276,298 ילדים בגילאי בית-ספר: 4.2% מהם (11,585) חוו התקף אסתמה במהלך השנה השביעית לחייהם: במדגם זה, 22,629 ילדים נחשפו לכלבים ו-958 נחשפו לחיות משק. החוקרים זיהו כי חשיפה לכלבים במהלך השנה הראשונה לחיים הפחיתה את הסיכון להתפתחות אסתמה. יחד עם זאת, החוקרים זיהו גם סיכון מוגבר לדלקת ריאות, כמו גם למחלות אחרות בדרכי הנשימה התחתונות בקרב ילדים לפני גיל בית-ספר שנחשפו לכלבים, אך לא באלו שנחשפו לחיות משק אחרות.

החוקרים משערים כי חשיפה לבעלי חיים עשויה להגדיל את החשיפה הכוללת של ילדים למיקרו-אורגניזמים. חלקם עלולים להגדיל את הסיכון לזיהומים בדרכי נשימה, ואחרים עשויים להיות בעלי השפעה חיובית על מערכת החיסון, עד כדי הפחתת הסיכון לאסתמה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אסתמה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום