TAGRISSO: בשורה לחולי סרטן הריאה

(7)
לדרג

TAGRISSO, תרופה לטיפול בחולי סרטן הריאה, אושרה על ידי ה-FDA כתרופה פורצת דרך: עצירת או העלמת המחלה בקרב 9 מכל 10 חולים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

TAGRISSO, תרופה חדשה המותאמת לחולי סרטן ריאה מסוג תאים לא קטנים שמחלתם מתקדמת או גרורתית, אושרה בסוף השבוע האחרון על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, כתרופה פורצת דרך. התרופה שהייתה ידועה עד כה בשם AZD9291 של חברת אסטרה-זניקה שימשה עד כה בישראל במסגרת טיפול חמלה בלבד. הנתונים שפורסמו לגבי טיפול בתרופה זו מבטיחים ביותר: עצירת או העלמת המחלה בקרב 9 מתוך 10 חולים. התרופה היא בבחינת בשורה של ממש עבור חולים בעלי מוטציה בגן הנקרא EGFR שפיתחו עמידות לטיפולים הקיימים, בשל הופעת מוטציה נוספת מסוג T790M.

תוצאות מבטיחות: תרופה פורצת דרך

לאור התוצאות המבטיחות שהראתה התרופה בשלב הניסויים הקליניים, הוחלט ב-FDA להעניק לתרופה מעמד של "תרופה פורצת דרך", ולאשר אותה לשימוש לאחר פיתוח בן שנתיים וחצי בלבד. בכך קבעה ה-AZD9291 שיא חדש מבחינת משך הליך האישור, החל משלבי המחקר הראשונים בבני אדם ועד לאישורה לשימוש בימים האחרונים.

לדברי ד"ר יאיר בר, יו"ר החוג הישראלי לסרטן ריאות, סגן מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי שיבא ומנהל יחידת הריאה במכון: "הממצאים הקליניים של AZD9291 הוצגו באוקטובר האחרון בכינוס ESMO שנערך בוינה, והראו שיעור יוצא דופן של חולים הגיבו בהצלחה לטיפול. הניסויים הקליניים בתרופה, בהם השתתפו כ-400 חולים, הראו שיעור תגובה גבוה של 66% , שליטה במחלה בקרב כ-90% מהחולים וזמן ללא התקדמות המחלה של 9.7 חודשים בממוצע. התוצאות הקליניות מצביעות על יעילות התרופה גם בחולים בהם קיימות גרורות מוחיות. פרופיל תופעות הלוואי והסבילות של התרופה טוב ומועדף בהשוואה למעכבי EGFR מהדור הראשון והשני כלומר לטיפולים המקובלים כיום שזמינים בסל התרופות הישראלי".

מוטציה בגן EGFR: עמידות לתרופות תוך שנה

מוטציה בגן EGFR נמצאת בכ-15% מחולי סרטן ריאה מסוג תאים לא קטנים (הסוג הנפוץ יותר של סרטן ריאה) ונמצאת בעיקר במטופלי סרטן ריאה שאינם מעשנים, צעירים מהגיל הממוצע של מטופלי סרטן ריאה, ובעיקר בנשים. חולי סרטן ריאה אלו יכולים לקבל טיפול ביולוגי עם אחת מכמה תרופות שזמינות כיום בסל הבריאות. תרופות אלו יעילות מאוד נגד הסרטן והטיפול בהם כמעט לא מלווה בתופעות לוואי, אך המכשול העיקרי בטיפול בחולים אלו, עם מוטציה ב-EGFR היא העמידות הנרכשת לטיפול שלרוב, מתפתחת ברוב המטופלים אחרי כשנה. כמעט כל החולים יפתחו עמידות ועד כה לא נמצא עבורם מענה רפואי טוב. הגורם העיקרי לעמידות זו היא הופעתה של מוטציה נוספת באותו גן, ה-EGFR, מוטציה שנקראת T790M. למעלה מ-90% מהחולים שטופלו בתרופה במסגרת המחקרים הגיבו לטיפול תוך מספר שבועות בודדים ומחלתם נעצרה או נסוגה. אצל 59% מהחולים הגידולים התכווצו משמעותית. האופציות הטיפוליות האחרות למטופלים הראו יעילות פחותה עם תופעות לוואי רבות יותר, ולכן אישור התרופה הוא עבורם בשורה של ממש.

לתרופה החדשה יכולת לתקוף ולעצור את הגידול גם אחרי שהשתנה ו"למד" להתמודד עם הטיפול שהיה יעיל עד אז, ובפועל לעצור את התקדמות המחלה.

סרטן ריאה הוא גורם התמותה מספר 1 בישראל ובעולם מבין מחלות הסרטן: כ-1,600 איש נפטרים מהמחלה מדי שנה בישראל. סרטן זה נמנה עם חמשת סוגי הסרטן השכיחים ביותר: כ-2,000 חולים חדשים מאובחנים מדי שנה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום