פעילות אתגרית: מסייעת לאוטיסטים

(0)
לדרג

כיצד ניתן לסייע לילדים על הרצף האוטיסטי? מחקר חדש מגלה כי פעילות ספורט אתגרית משפרת את המצב במספר פרמטרים

מאת: מערכת zap doctors

מחקר שנערך בגנים תקשורתיים מצא קשר בין פעילות אתגרית לבין שיפור בתסמיני האוטיזם. למחקר היו שותפים עמותת אתגרים, שהפעילה את התוכנית בהתנדבות, ואחראית לפרויקט גב' שירה ורדי, המחלקה להפרעות בתקשורת שבאוניברסיטת אריאל והסטודנטיות גב' ענבל ברודאי וגב' שני איתן שאספו את המידע, משרד החינוך מפעיל הגנים ובראש הצוות הפסיכולוגית גב' נעה גינוסר ועמותת אלו"ט ופרופ' דיצה צחור.

מהו הקשר שנמצא במחקר? האם צפויה גם השפעה לטווח ארוך? ומדוע דווקא פעילות אתגרית מעודדת ילדים לפתח מיומנויות תקשורתיות וחברתיות? על שאלות אלה ועוד תשיב לנו פרופ' אסתר בן יצחק מאוניברסיטת אריאל, שלקחה חלק במחקר.

פעילות אתגרית ואוטיזם (אילוסטרציה צילום shutterstock)
פעילות אתגרית ואוטיזם (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהו רצף האוטיזם?

פרופ' בן יצחק: "רצף האוטיזם היא הפרעה נוירו התפתחותית, הכוללת שני תחומי לקות מרכזיים.

התחום הראשון: פגיעה ביכולות החברות והתקשורת לאדם המאובחן על רצף האוטיזם קושי ביצירת אינטראקציה בינאישית, קשיים בתקשורת הבלתי מילולית ולעיתים אף במילולית, קושי ביצירת יחסי עמית והשתלבות בחברה. רבים מהמצויים על הרצף האוטיסטי, רוצים ליצור יחסי רעות עם האחר, אך מתקשים לפענח ולהשתמש בקודים החברתיים המקובלים.

התחום השני: כולל התנהגות חזרתית תבניתית ומצומצמת. החזרתיות יכולה להתבטא בשפה, בתנועות ידיים או גוף חזרתיות בנוסף עלולות להופיע התנהגות כפייתית, ו/או תחומי עניין אינטנסיביים ו/או קשיים משמעותיים בוויסות החושי.

על מנת שאדם יוגדר כנמצא על רצף האוטיזם, הוא חייב להראות תסמינים בשני תחומי הקושי הללו".

האם לאנשים על רצף האוטיזם גם הפרעה קוגניטיבית?

פרופ' בן יצחק: "רמת הקוגניציה אינה מהווה קריטריון להגדרה של רצף האוטיזם. אנשים עם אבחנה של רצף האוטיזם יכולים להראות יכולת קוגניטיבית החל מטובה מאוד ועד למוגבלת".

מה כללה הפעילות האתגרית במחקר?

פרופ' בן יצחק: "הפעילות האתגרית כללה 4 מתקנים: סולם טיפוס דו צדדי, גשר חבלים, מעלית חבלים וערסל . פעילויות אלו מחייבות את הילד ליצור אינטראקציה עם המדריך המלווה וכן מעודדות פעילות קבוצתית של כל הילדים להשגת מטרה משותפת. בנוסף הפעילות האתגרית מהנה וידוע שלמידה מתרחשת בצורה יעילה יותר תוך כדי חוויה מהנה".

מדוע דווקא פעילות אתגרית ולא פעילות אחרת?

פרופ' בן יצחק: "פעילות אתגרית מזמנת התנסות בפתרון בעיות ודיאלוג בין הילד והמדריך, בין הילד לקבוצה; הפעילות יוצרת אמון, מחייבת הסתמכות על האחר ועוד. ילד על רצף האוטיזם שמתקשה להבין את האחר יכול באמצעות פעילות שכזו ללמוד לסמוך על האחר, לבקש עזרה, ולפעול כחלק מקבוצה למען מטרה משותפת".

היכן נערך המחקר?

פרופ' בן יצחק: "המחקר נערך בשלושה גני תקשורת בתל אביב והשתתפו בו ילדים בגילאי 3.5 - 7 שנים; קבוצת הביקורת כללה ילדים משלושה גני תקשורת שונים, שלא קיבלו את הפעילות. הפעילות נערכה במשך 13 שבועות, פעם בשבוע, למשך זמן של חצי שעה, כאשר חלק מהמתקנים נותרו גם לפעילות שוטפת בגן, במהלך שבועות אלה".

מה היו תוצאות המחקר?

פרופ' בן יצחק: "בהשוואה לקבוצת הביקורת, הילדים שקבלו את הפעילות האתגרית הראו שיפור בתפקוד החברתי ובמיומנויות התקשורתיות. ניתן להניח שבמהלך ההתנסות בפעילות אתגרית הילדים הפנימו יכולות חברתיות ותקשורתיות מסוימות. יש מקום להמשיך ולבדוק את השפעת הפעילות האתגרית, גם לאורך זמן".

מה היו ההמלצות?

פרופ' בן יצחק: "ילדים על רצף האוטיזם מטופלים במרפאות ובגנים במגוון של טיפולים פר-רפואיים וחינוכיים שיעילותם הוכחה ומוכחת כל פעם מחדש. ממצאי המחקר מעלים את האפשרות לתוכנית טיפולית נוספת שהיא גם מהנה וגם יעילה. יש בסיס טוב לחשוב, שהפעילות האתגרית יכולה לעזור, מכיוון שיש בה הרבה מרכיבים רלוונטיים, המתאימים לעבודה עם ילדים על רצף האוטיזם ; וכל טיפול מתאים, העונה על הקשיים, הוא טיפול מבורך".

האם יש משמעות לגיל הטיפול?

פרופ' בן יצחק: "באופן כללי ישנה חשיבות רבה לטיפול בגיל צעיר שאז מתרחשים השינויים המשמעותיים בשל גמישותו של המוח הצעיר ויכולתו לרכוש מיומנויות חדשות. יחד עם זאת שינויים חלים ולמידה מתרחשת לאורך כל החיים וישנה חשיבות גדולה להמשיך ולעבוד על תחומי הקושי גם בגלאים מבוגרים יותר, בעצם, לא שונה מכל אדם במהלך החיים ".

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום