מלנומה: כמה שומות בזרוע שלך?

(0)
לדרג

ספירת השומות בזרוע כאומדן למספר השומות בגוף לשם הערכת הסיכון לחלות במלנומה: בנשים עם מעל ל-11 שומות בזרוע, סיכוי של פי תשעה ל-100 שומות בגוף

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

ניתן להעריך את הסיכון של נבדק להתפתחות מלנומה במהירות ובפשטות על-ידי ספירת מספר השומות על אחת הזרועות. כך עולה מדיווח של צוות חוקרים מבריטניה ומאיטליה, במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Dermatology במהלך חודש אוקטובר. על-בסיס הנתונים מהמחקר שעשו בקרב למעלה מ-3,500 נשים תאומות. הם מצאו כי ניתן לנבא את ספירת סך השומות בכל הגוף על-פי ספירת מספר השומות בזרוע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות ההתקדמות לאחרונה בזיהוי מוטציות גנטיות במלנומה, ספירת השומות היא עדיין כלי להערכת הגורם הסיכון החשוב ביותר למלנומה. ספירת שומות בכל הגוף עשויה לצרוך זמן רב ובמטרה לזהות חולים בסיכון למלנומה, מחקרים רבים התבססו על ספירת שומות באזורי גוף נבחרים כסמן נלווה לספירת השומות בכל הגוף.

אות אזהרה בנשים: מעל ל-11 שומות בזרוע ימין

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים מהו האזור המנבא בצורה הטובה ביותר את סך כמות השומות בגוף, במדגם של נשים תאומות ובריאות. הממצאים נבחנו בקבוצת ביקורת ממחקר מקרה-ביקורת מבריטניה ולאחר מכן הוכן מודל ניבוי. השטח מתחת לעקומה שימש להערכת הסף הטוב ביותר לנוכחות ספירה של מעל ל-50 או ל-100 שומות בכל הגוף.

מדגם המחקר כלל 3,694 תאומות. החוקרים זיהו ירידה משמעותית בספירה הכוללת של שומות בגוף לאחר גיל 30. האתרים המנבאים ביותר את סך הנגעים בכל הגוף כללו את הזרועות והרגליים. הזרוע נותרה האתר המנבא ביותר של סך הנגעים בכל הגוף כשנבחנה באוכלוסיית ביקורת שכללה את שני המינים. במחקר התאומות, בנשים עם למעלה מ-11 שומות בזרוע ימין, תועדה עלייה של כמעט פי תשעה לנוכחות של מעל ל-100 שומות בכלל הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היכולת להעריך את סך כמות השומות בכל הגוף במהירות על פי בחינת זרוע אחת עשויה לסייע רבות בהערכת הסיכון למלנומה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום