כיצד בוחרים רופא שיניים מומחה?

(0)
לדרג

ברפואת שיניים יש התמחויות ספציפיות, אך רוב הציבור איננו מודע לכך. כדאי לזכור, בפעם הבאה שתזדקקו לטיפול חניכיים, יישור שיניים או טיפול שורש

מאת: מערכת zap doctors

על פי סקר אתר zap doctors שנערך בקרב 835 גולשים, יותר ממחצית הגולשים סובלים מבעיות חניכיים, או אף גרוע מכך - אינם מודעים לבעיות החניכיים שיש להם. מסקר שפורסם בארה"ב עולה כי כ-35% מהאוכלוסייה האמריקאית, בגיל 30 עד 90, סובלת ממחלת חניכיים. 22% סובלים מדרגה התחלתית ו-13% מדרגה בינונית עד מתקדמת.

במילים אחרות: כל אדם שלישי יסבול בחייו מדרגה כלשהי של מחלה בחניכיים, אשר תחייב טיפול מקצועי. מעבר לכך: מחלת חניכיים מחריפה עם הגיל - ואחוזי הופעתה באוכלוסייה עולים עם הגיל.

יחד עם זאת, תחזוקה נכונה של השיניים ושל החניכיים מגיל צעיר תמנע את התקדמות המחלה. בניגוד למחלות רבות אחרות, מחלת חניכיים ניתנת למניעה כמעט ב-100%. כיצד? באמצעות טיפול נכון, פשוט ומסודר. הבעיה איננה טמונה בדרכי הטיפול - אלא בהיענות לטיפול. מנתוני הסקר, ניתן ללמוד כי הציבור מודע לבעיות החניכיים, אך אפילו המודעות הגבוהה איננה משכנעת את הציבור לטפל בבעיה בזמן.

ד"ר גלית כהן, רופאת שיניים ומומחית לרפואת הפה, ממרפאת מדארט, מסבירה מדוע מחלת חניכיים מכונה "מחלה שקטה", כיצד ניתן להימנע ממנה ומדוע חשוב לטפל בה אצל רופא מומחה.

רפואת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
רפואת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מדוע אנשים לא מטפלים במחלות החניכיים שלהם?

"מחלת חניכיים איננה גורמת לכאב, עד לשלבים מתקדמים ביותר של הופעתה - וגם כאשר מדובר במחלת חניכיים חריפה, בדרך כלל היא לא גוררת עמה כאב רב. לעתים קרובות המטופל מבין שיש לו בעיה רק כאשר השיניים שלו זזות ומתנדנדות. בשלב זה כבר לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. הטיפול במניעת מחלת חניכיים הוא טיפול תחזוקתי לכל החיים, אך מטופלים רבים מרגישים שהצוות מציע להם טיפול מיותר".

כיצד מטפלים במחלת חניכיים?

"הטיפול במניעת מחלת חניכיים הוא בעיקרו ניקוי וסילוק האבנית המצטברת על השיניים ועל שורשי השיניים. לאחר סילוק האבנית, נותרים לעתים שורשים חשופים, הרגישים לקור. כך, לפתע, המטופל שהגיע לטיפול עם אבנית וללא כל תלונה, מסיים טיפול ומרגיש פתאום כי השיניים שלו רגישות. ישנם מטופלים שלא מבינים את מהות הטיפול - ולכן הם מרגישים שהטיפול הזיק להם. המודעות לטיפולי חניכיים חייבת להתחיל מחינוך ומהקניית ידע למטופל על ידי רופא השיניים שלו. זהו בהחלט אחד מתפקידיו של רופא השיניים האישי של כל מטופל".

מדוע אנשים מסרבים להכניס את טיפול החניכיים לשגרת חייהם?

"הטיפול בחניכיים הוא טיפול מתמשך המצריך תחזוקה שוטפת. לא מדובר בטיפול נקודתי. יש להכניס את הצורך בטיפול חניכיים לשגרת החיים. כפי שכבר צוין, רוב האנשים נמנעים מכך. קל יותר לבצע טיפול בשיטת 'זבנג וגמרנו'. מנגד, להתמיד בטיפול 'לכל החיים' - הרבה יותר קשה".

האם יש רופאי שיניים מומחים לבעיות חניכיים? למי כדאי לגשת לפתרון בעיה זו?

"ברפואת שיניים בארץ 9 התמחויות. אחת מהן היא פריודונטיה, התמחות במחלות חניכיים. למומחים לחניכיים מגוון פתרונות וטיפולים למחלת החניכיים המאפשרים מניעה, טיפול ואף בנייה מחדש של רקמות עצם וחניכיים שאבדו עם השיניים".

רפואת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
רפואת שיניים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

האם מטופלים מכירים את תחומי ההתמחות של רופא השיניים שלהם?

"רק 40% מהגולשים בסקר ציינו כי הם יודעים מהי ההכשרה של הרופא שמבצע בהם טיפולי שיניים מיוחדים. מכאן עולה כי קיימת חוסר מודעות לחשיבות המומחיות של רופאי שיניים. זהו מספר מדהים המעיד על בורות הציבור בנוגע לבריאות הפה שלו. מטופל הפונה לרופא כללי יודע בוודאות מהי התמחותו של הרופא. המטופל מבקש בעצמו להיות מופנה למומחה זה או אחר, בהתאם לבעיה ממנה הוא סובל".

מדוע זה המצב?

"התמחות והתמקצעות ברפואת השיניים בעולם המערבי - ובארץ בפרט - נמצאות בפיגור של מספר עשורים, בהשוואה למצב ברפואה הכללית. כמעט כל הרופאים (MD) עברו מסלול של התמחות לאחר סיום לימודי הרפואה. ברור שנוכח כמות הידע המצוי בעולם הרפואה כיום, רופא איננו יכול לשלוט בכל התחומים. על מנת להיות רופא טוב ומעודכן, הוא חייב להתמקד בתחום ספציפי. לכן נדרשות שנות לימוד נוספות, לאחר שש שנות לימודי הרפואה הכללית, כדי להקנות לרופא ידע מספיק בתחומו".

מהן ההתמחויות בתחום רפואת השיניים?

"ברפואת שיניים קיימים כבר עשרות שנים תשעה מסלולי התמחות: כירורגיית פה ולסת, כירורגיית חניכיים, שיקום הפה, רפואת הפה, רפואת שיניים לילדים, יישור שיניים, טיפולי שורש, פתולוגיה אורלית ורפואת שיניים קהילתית. בארץ רק 8% מרופאי השיניים הם מומחים. בארה"ב המצב לא טוב בהרבה: רק 12% מהרופאים הם מומחים. מומחה ברפואת שיניים עובר מסלול התמחות בתחומו הספציפי, שאורכו 3.5 עד 5 שנות לימוד נוספות (בנוסף לשש שנות לימודי הרפואה ורפואת השיניים) - ועומד בהמשך בבחינות הסמכה של המועצה המדעית".

מדוע רוב המטופלים שבוחרים רופא מומחה ברפואה כללית, מסתפקים ברפואת שיניים ב"רופא כללי, יודע כל"?

"ישנן שלוש סיבות עיקריות לתופעה: המחסור במומחים ברפואת שיניים, חוסר המודעות בציבור לעצם קיום התמחויות ברפואת שיניים וההתחזות למומחים, הנפוצה ברפואת שיניים. כיום רופאים מציגים עצמם כמומחים לשתלים, לאסתטיקה, לטיפולי לייזר ועוד. אלה תחומים שבהם לא קיימת כלל התמחות ספציפית - והם חלק אינטגרלי מהתמחות קיימת וממוסדת. מצב זה מביא לתוצאה שבארץ רבים מהמטופלים אינם יודעים אם הרופא המטפל בהם הוא בעל הידע והניסיון המספיקים, על מנת לתת להם טיפול נאות ומתאים".

כיצד אפוא בוחרים רופא שיניים מומחה?

"ברפואת שיניים, כמו ברפואה כללית, ובעצם כמו בכל תחום אחר, רצוי להתאים את המומחה לבעיה. רופא שיניים מומחה לילדים - לטיפול בילדים, מומחה לחניכיים - לטיפול בבעיות חניכיים, מומחה לטיפולי שורש - לביצוע טיפולי שורש, מומחה לכירורגיית פה ולסת - לעקירות מורכבות וכדומה".

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים אסתטיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום