גלאוקומה: מהו טיפול בלייזר?

(0)
לדרג

מהו לחץ תוך עיני? כיצד מחלת הגלאוקומה פוגעת בראייה ואף עלולה לגרום לעיוורון? מהם הגורמים למחלה - וכיצד ניתן לשפר את המצב באמצעות טיפולי לייזר מתקדמים?

מאת: ~~ד"ר מרדכי גולדנפלד~~

מחלת הגלאוקומה היא מצב שבו קיימת פגיעה בעצב הראייה ובשדה הראיה . ברוב המקרים, פגיעה זו מלווה בעלייה בלחץ התוך עיני. עלייה זו נגרמת מהפרעה בניקוז נוזלי העין וגורמת ללחץ תוך עיני מוגבר, הפוגע בעצב הראייה.

כתוצאה מהפגיעה בעצב הראיה , שדה הראייה נפגע - ולבסוף גם חדות הראייה. הפגיעה מתרחשת באיטיות - ושדה הראייה מצטמצם בהדרגה, לעתים עד כדי עיוורון.

קיימים טיפולים תרופתיים וכירורגיים לעצירת או האטת התקדמות המחלה.

הטיפול היחיד המוכח בגלאוקומה הוא הורדת הלחץ התוך עיני, על ידי טיפול תרופתי בטיפות עיניים, או על ידי טיפולי לייזר או ניתוחים.

עד כמה נוכחת מחלת הגלאוקומה בחיינו?

גלאוקומה היא אחת הסיבות העיקריות לעיוורון בעולם המערבי, שבו שכיחות המחלה היא כ-2% בממוצע. נתון זה מוכפל ומגיע עד לכדי 4%, בקרב אוכלוסיית הגיל המבוגר (מעל 70 שנה). בעתיד, אחוז זה צפוי לגדול לכדי 8% חולי גלאוקומה באוכלוסיית העולם. מחקרים מעריכים כי בשנת 2050 יהיו יותר משישה מיליון חולי גלאוקומה בארצות הברית בלבד.

מהם הגורמים הידועים למחלת הגלאוקומה?

כאמור, העלייה בלחץ התוך עיני נגרמת בעקבות הפרעה בניקוז נוזלי העין - וגורמת ללחץ מוגבר, הפוגע בעצב הראייה. ברוב המקרים, אין סיבה ידועה להפרעה בניקוז (גלאוקומה עם זווית ניקוז פתוחה), אולם בחלק מהמקרים, ההפרעה נובעת מהיצרות של אזור ניקוז הנוזלים מהעין (גלאוקומה עם זווית ניקוז צרה). מצב זה שכיח יותר באנשים ממוצא אסיאתי או באנשים המרכיבים משקפיים רחוקי ראייה.

העלייה בלחץ התוך עיני עלולה להיגרם גם עקב שימוש בתרופות; למשל, שימוש בסטרואידים או בתרופות לטיפול בהפרעות בדרכי השתן. כמו כן, סיפור משפחתי של גלאוקומה מהווה אף הוא גורם סיכון להתפתחות המחלה. מכיוון שלקרובי משפחה מדרגה ראשונה יש סיכון מוגבר בשיעור כ-10% לחלות בגלאוקומה, חשוב לבצע בדיקות בגיל צעיר באוכלוסיה זו.

חשוב לציין כי לחץ תוך עיני מוגבר קיים, במידה מסוימת, אצל 10% מהאוכלוסיה, אולם רק כ-2% יפתחו את מחלת הגלאוקומה.

גלאוקומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
גלאוקומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד מתאפיינת המחלה? מתי כדאי להיבדק?

גלאוקומה מכונה "הגנב השקט של הראייה", בגלל העובדה שאין לה כל סימנים מקדימים. לכן, מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים אחת לשנה, החל מגיל 40, או אף קודם לכן, אם קיימים גורמי סיכון, למשל: קרוב משפחה מדרגה ראשונה, החולה במחלה, מדידה בעבר של לחץ תוך עיני גבוה, שימוש בתרופות ממשפחת הסטרואידים ועוד.

מהם הטיפולים הנפוצים במחלה זו?

ברוב המקרים, הטיפול בגלאוקומה מתחיל בטיפות עיניים, אך לעתים יש צורך בשילוב של מספר סוגים של טיפות עיניים, על מנת להגיע להורדה משמעותית של הלחץ התוך עיני, ולהגיע ל"לחץ מטרה" - הלחץ שבו אנו מניחים כי בו המחלה תיבלם, או תואט בצורה ניכרת.

כאמור, רוב חולי הגלאוקומה נדרשים לטפטף מספר סוגי טיפות, מספר פעמים ביום. עובדה זו גורמת לכך שהיענות החולים בגלאוקומה לטיפול אינה טובה. אם נוסיף לעובדה זו את תופעות הלוואי המקומיות, העלולות להיגרם כתוצאה מהטיפול בטיפות (כגון אודם, גירוי וצריבה בעיניים); ובנוסף לכך, את הקושי הפיזי, הכרוך בטפטוף טיפות עיניים בקביעות, בקרב האוכלוסייה המבוגרת, נגיע למסקנה כי הטיפול התרופתי, גם אם הוא עובד מצוין בתנאים אידאלים, לא "עובד בשטח" כפי שהיינו רוצים.

עקב כך, נמצא במחקרים רבים כי רק כ-40% מהמטופלים מצליחים לטפטף לעיניהם את תרופות הגלאוקומה באופן מלא, על מנת לאזן את הלחץ התוך עיני ולבלום את המחלה.

זהו אחוז לא מספק. עובדות אלה הביאו את רופאי העיניים לחפש טיפול שלא יהיה תלוי בהיענות החולים אליו ויוריד באופן יעיל את הלחץ התוך עיני. כך נכנס טיפול הלייזר לגלאוקומה לסל הטיפולים העומד לרשות הרופא לטיפול בגלאוקומה.

גלאוקומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
גלאוקומה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד מתבצע טיפול לייזר בגלאוקומה?

טיפול הלייזר בגלאוקומה מתבצע בהצלחה מזה שנים רבות ומשמש מעין "תרופה כירורגית", הניתנת באופן חד פעמי (ולא יום-יומי כמו הטיפות ), מידי פרק זמן ארוך (בין שנה לבין חמש שנים). טיפול זה מצליח להוריד את הלחץ התוך עיני אצל רוב חולי הגלאוקומה.

קיימים שני סוגי טיפול לייזר, לטיפול בשני סוגי הגלאוקומה.

1. LASER IRIDOTOMY - למניעה וטיפול בגלאוקומה מסוג "זווית צרה - סגורה".

2. LASER TRABECULOPLASTY - להורדת הלחץ, בגלאוקומה כרונית - עם זווית פתוחה.

כיצד מתבצע טיפול בגישת LASER IRIDOTOMY?

חלק מהאוכלוסיה נולד עם מבנה עין, העלול להתפתח עם הגיל למחלת הגלאוקומה מסוג "זווית צרה". במזרח הרחוק, שיעור הלוקים במצב זה מגיע עד 6%, ואילו באוכלוסייה המערבית, השיעור מגיע ל-1% בלבד. מבנה הניקוז הצר עלול להביא לחסימה; ומכאן, להוביל ל"גלאוקומה צרת זווית כרונית", שבה הלחץ התוך עיני מתפתח באופן הדרגתי ואיננו מורגש על ידי החולה.

עם זאת, אט אט הוא עלול לגרום לנזקים בעצב הראייה, בשדה הראייה ובראייה עצמה. במקרים מסוימים, מצב זה עלול לגרום לחסימה פתאומית - ולהתקף עלייה בלחץ התוך עיני: מצב המתאפיין בכאב קשה בעין, המלווה בירידה פיתאומית בראייה ואף בהקאות ובכאבי ראש קשים.

במצבים אלה, הטיפול בלייזר אירידוטומיה, כאשר הוא מבוצע כטיפול מונע, יכול למנוע את הגלאוקומה. הטיפול מתבצע על ידי כך שקרן הלייזר מבצעת חריר בקשתית. הטיפול אורך מספר שניות ואינו כרוך בכאב. הוא מבוצע באופן אמבולטורי, ללא אישפוז - ולאחר כחצי שעה, המטופל משוחרר לביתו.

כיצד מתבצע טיפול בגישת LASER TRABECULOPLASTY?

סוג הגלאוקומה הזה הוא הסוג הנפוץ במערב - ונקרא: "גלאוקומה פתוחת זווית". במחלה זו, קיימת הפרעה בניקוז הנוזלים מהעין, הגורמת לעלייה הדרגתית בלחץ התוך עיני ולפגיעה בשדה הראייה וכן בראייה עצמה.

טיפול בלייזר טרבקולופלסטי מוריד את הלחץ התוך עיני, על ידי שיפור ניקוז נוזל העין. במהלך הטיפול, מבצעים כ-80 צריבות לייזר, באמצעות טיפול של 360 מעלות סביב העין. טיפול זה מתבצע על ידי עדשה טיפולית, המונחת על פני העין. הטיפול אורך מספר דקות - ואינו כרוך בכאב. הוא מבוצע באופן אמבולטורי, ללא אשפוז - ולאחר כשעה המטופל משוחרר לביתו.

מכשירי הלייזר מהווים נדבך חשוב בטיפול במחלת הגלאוקומה, הן כטיפול מונע, במקרים של גלאוקומה מסוג זווית צרה; והן לטיפול בחולי גלאוקומה כרונית פתוחת זווית. הטיפול בלייזר, להורדת הלחץ התוך עיני, הינו יעיל ובעל אפקט ממושך וכמעט נטול סיבוכים. בעקבות הצלחתו בשטח, טיפול זה מהווה כיום אופציה לטיפול קו ראשון (עוד לפני הטיפול באמצעות טיפות עיניים) בחולי גלאוקומה.

מתי נדרש לגשת לניתוח?

ניתוחי הגלאוקומה מיועדים אף הם להורדת הלחץ התוך עיני, אצל חולים שהטיפול התרופתי או הטיפול בלייזר לא הצליחו לשפר את מצב המחלה אצלם. הניתוח יוצר סוג של שסתום פנימי בדופן העין, המשפר את הניקוז שלה ומוריד את הלחץ.

לסיכום: גלאוקומה היא מחלה כרונית העלולה לגרום לעיוורון, אם לא תטופל ביעילות. עם זאת, טיפול יעיל במחלה ימנע התדרדרות נוספת ופגיעה בראייה - זאת בנוסף למעקב סדיר אצל רופא עיניים, למשך כל חיי החולה ושמירה על קיומו של לחץ תוך עיני תקין.

ד"ר מרדכי גולדנפלד הוא רופא עיניים במכבי שרותי בריאות והמרכז לגלאוקומה, ע"ש סם רוטברג, מכון העיניים ע"ש גולדשלאגר, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה בניהול עמותת לראות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום