סרטן קיבה: טיפולים חדשניים

(6)
לדרג
תוכן מקודם

שכיחות סרטן הקיבה אמנם ירדה בעשורים האחרונים, אך מדובר במחלה מסכנת חיים. סקירה מפורטת אודות המחלה: תסמינים, אבחון וטיפולים. אבחון מוקדם מציל חיים!

רופא כירורג ,מומחה לכירורגיה כללית
077-2306829 (מספר מקשר)

סרטן הקיבה עשוי לנבוע מאורח חיים קלוקל, גנטיקה ומספר גורמי סיכון נוספים. במאמר זה נסקור את דרכי האבחון של המחלה ואת החידושים הטיפוליים בה.

עד כמה נפוץ סרטן הקיבה?

היקפה של המחלה ירד בשנים האחרונות בארץ ובעולם המערבי; כעת סרטן הקיבה מהווה הסרטן הרביעי בשכיחותו בקרב הגברים וחמישי בשכיחותו בקרב הנשים.

מהם תסמיני המחלה?

ביטויים ראשונים של המחלה כוללים בדרך כלל כאבים ברום הבטן, ירידה במשקל ודימומים ממערכת העיכול. בהמשך, עלולה להתפתח חסימה בחלק של הקיבה שבו נמצא הגידול - וכתוצאה מכך עשויה להיגרם התדרדרות כללית בעקבות קושי באכילה. לא תמיד תסמינים אלה מעידים על מחלת הסרטן, אולם הם בהחלט מהווים תמרור אזהרה לקיומו של תהליך ממאיר - ומחייבים בדיקה. תסמינים אלה יכולים להיות קשורים למחלות נוספות במערכת העיכול. בכל מקרה, כל אימת שהם מתפתחים, חשוב לגשת לבירור וייעוץ רפואיים בהקדם.

מה כוללים הבירור והייעוץ הרפואיים?

תשאול, בדיקה פיזית והפניה לבדיקות אבחון שונות.

כיצד מאובחנת מחלת סרטן הקיבה?

יש שימוש בבדיקת גסטרוסקופיה. במסגרת הבדיקה, מוחדר לקיבה, דרך הפה, צינור אופטי גמיש, אשר בקצהו מצלמה המדגימה את חלל הקיבה. במקרה הצורך, נלקחת ביופסיה - ונשלחת לבדיקה פתולוגית. בדיקות נוספות יכללו CT חזה, בטן ואגן, כדי לבדוק את התפשטות המחלה.

בשלב מתקדם של סרטן הקיבה, נוטים התאים הממאירים להתפשט דרך מערכת הלימפה וזרם הדם בחלל הבטן. כמו כן, יופנה הנבדק לביצוע בדיקות דם, כולל סמני סרטן ("מרקרים", מדדים שונים המצביעים על קיומו של תהליך ממאיר בגוף); ובמקרים מסוימים, כחלק מהבירור, מבצעים גם PET CT - בדיקה המשלבת הדמיית CT עם בדיקת PET שהיא בדיקת מיפוי, המסמנת אזורים בהם יש קצב מוגבר של חילוף חומרים, כפי שקורה באזורים ממאירים. לעתים, מבוצע גם סונר אנדוסקופיה (EUS). מדובר בבדיקת אולטרסאונד אנדוסקופי. בדומה לבדיקת הגסטרוסקופיה, גם בבדיקה זו מוחדר לקיבה צינור אופטי גמיש, אלא שבקצהו יש מתמר אולטרסאונד - ולא מצלמה. בעזרת השיקוף, ניתן לבחון ולהעריך את מידת החדירה של הגידול, את השכבות המעורבות בו ואת כלי הדם המעורבים.

האם ישנם אנשים בעלי סיכוי גבוה יותר ללקות בסרטן הקיבה?

כן. אנשים המשתייכים לקבוצות סיכון לפתח את המחלה.

סרטן קיבה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
סרטן קיבה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מהן קבוצות הסיכון?

מין - המחלה יותר שכיחה בקרב גברים.
גיל - המחלה בדרך כלל מופיעה מעל גיל 60.
אורח חיים - המחלה נפוצה יותר בקרב מעשנים וצרכני אלכוהול וכן בקרב צרכני תזונה לקויה (צריכה מוגברת של אוכל מטוגן, שומני, מלוח, מעושן; לצד צריכה דלה של פירות וירקות טריים) ובקרב סובלים מהשמנת יתר.
מוצא עדתי - בישראל, מחלה זו יותר שכיחה בקרב אנשים ממוצא מזרח אירופאי.
גם מי שסובל מדלקת כרונית בקיבה ו/או מי שעבר ניתוחים קודמים בקיבה הוא בעל סיכון מוגבר לחלות במחלה.
גורמי סיכון נוספים הם סוג דם A ונטייה תורשתית.
גורם מרכזי נוסף למחלה הוא חיידק הליקובקטור פילורי (HP) שהלוקים בו עשויים ללקות במחלה; אולם בשנים האחרונות גורם זה איבד מכוחו - והשפעתו הפכה פחות קריטית.

כיצד מתמודדים עם מחלת סרטן הקיבה?

הגישה טיפולית היא גישה רב-תחומית (מולטי דיסציפלינרית), המערבת כלים טיפוליים שונים ומגוונים, תוך שיתוף פעולה של מומחים בתחומי רפואה שונים - ובהם אונקולוגים, גסטרואנטרולוגים, מומחי דימות וכירורגים.

הטיפול מותאם אישית לחולה וכולל ניתוח קפדני של מצבו, קביעת מאפייני המחלה והתאמת הטיפול לכל אלה.
בשלב הראשון, מתבצעת קביעה של שלב המחלה (STAGING). לאור תוצאות ההדמיה, האנדוסקופיה ולפעמים סונר אנדוסקופי (EUS) קובעים את שלב המחלה ובוחרים טיפול מתאים. יש לציין כי בשלבים ההתחלתיים של המחלה טיפול כירורגי בלבד עשוי לרפא את החולה ולכן הגילוי המוקדם עשוי להציל חיים.

הטיפול יכול לכלול ניתוח ולאחריו כימותרפיה ו/או הקרנות. לעתים, קודם לניתוח, מתחיל טיפול כימי, עם או בלי הקרנות. לעתים רחוקות, ניתן לכרות באנדוסקופיה (גסטרוסקופיה) גידולים קטנים ושטחיים, ללא מעורבות כירורגית.

מה כולל המהלך הניתוחי? מתי הוא מתקיים?

התערבות כירורגית תלויה במיקום ובגודל של הגידול וכן במידת המעורבות של האיברים הסמוכים. במקרים בהם נכלל ניתוח, בטיפול בחולה סרטן הקיבה, יכלול הניתוח כריתה חלקית מהקיבה, או כריתה שלמה שלה. כחלק בלתי נפרד של הניתוח, נכרתות גם בלוטות הלימפה המרוחקות.

מה קורה לאחר הניתוח?

אחרי הניתוח, בהדרגה, החולים חוזרים לחיים נורמליים, לאחר תקופת הסתגלות שאורכת בין חודש לבין 6 חודשים. משך התקופה תלוי בגורמים שונים, ובהם סוג הניתוח (כריתה שלמה או חלקית של הקיבה; ניתוח פתוח / זעיר-פולשני), סיבוכים שהתרחשו לאחר הניתוח ומצבו הכללי של החולה.

חזרה למשקל הגוף תלויה בסוג הניתוח. אחרי כריתה חלקית של הקיבה רוב החולים חוזרים למשקלם הרגיל עם הזמן. אחרי כריתה שלמה - במרבית המיקרים החולים מתייצבים במשקל נמוך יותר. לאחר תקופת הסתגלות (אדפטציה), עם דיאטה מותאמת, המטופלים חוזרים לתפקודם הרגיל.

סרטן קיבה (אילוסטרציה צילום shutterstock)
סרטן קיבה (אילוסטרציה צילום shutterstock)

אילו חידושים ישנם בטיפולים בסרטן הקיבה?

החידושים קשורים לתחום הכירורגיה ולתחום הטיפול התרופתי.

החידושים הקשורים לתחום הכירורגיה כוללים שתי תמורות מרכזיות עיקריות. האחת: ניתוחים בגישה הלפרוסקופית; והשנייה: ניתוחים באמצעות רובוט.

בעשר השנים האחרונות, הודות להתפתחות טכנולוגית ולקיומו של ציוד יעיל, יותר ויותר ניתוחי קיבה מבוצעים בכירורגיה זעיר פולשנית (לפרוסקופית). לפי מחקרים רבים, טיפול כירורגי בגישה זעיר פולשנית טוב באותה מידה כמו ניתוח בגישה פתוחה ויעיל באותה מידה. יתרונותיו ברורים: מדדים כמו התאוששות של החולים, כאבים, אובדן דם במהלך הניתוח, זיהום פצע ותוצאות קוסמטיות טובים יותר.

גם כירורגיה רובוטית חדשנית נחשבת יעילה ונעשה בה שימוש הולך וגובר, במסגרת ניתוחי קיבה. מדובר בניתוח בעזרת הרובוט דה וינצ'י (Da-Vinci). ניתוח בשיטה זו הוא ניתוח עתיר יתרונות, בשל רמת דיוק גבוהה, החלמה טובה וקלה יותר (פחות כאבים וסיבוכים, בהשוואה לניתוח "פתוח") ובשל העובדה שניתוח זה פותר את אחת הבעיות המרכזיות בניתוח לפרוסקופי. הכוונה היא לקושי להוציא בלוטות לימפה עם כלי הדם החיוניים - פעולה שהמערכת הרובוטית Da Vinci משלימה בקלות וביעילות, בשל חופש תנועה בתוך הבטן, יכולת להגיע למקומות רבים ולהתמקם בזויות שונות, באופן טוב ומדויק יותר, יחסית ל"יד אדם", ויכולת להגיע ולפעול גם באזורים עמוקים ומורכבים במיוחד. הרובוט מופעל על ידי המנתח ואם הוא מיומן בהפעלתו, תוצאות הניתוח תהיינה טובות.

החידושים בתחום הטיפול התרופתי מתבטאים בעובדה שלאחרונה הטיפול האונקולוגי הופך להיות יותר ויותר סלקטיבי, תוך כדי דגש על טיפול ביולוגי והתאמת הטיפול לסוג הסרטן. כחלק ממגמה זו, נעשים מאמצים רבים למפות את סרטן הקיבה בו מטפלים, ולקבוע את המאפיינים המולקולריים שלו, לצורך התאמת טיפול אונקולוגי. מלאכה זו איננה קלה: עד כה ידוע על יותר מ-30 סוגים של סרטן קיבה. גידולים עם מאפיינים דומים מתנהגים פעמים רבות באופן שונה.

לאחרונה התווספו לטיפולים האונקולוגיים הסטנדרטים טיפול ביולוגי כגון הרצפטין (יעיל ב-10% מהלוקים בסרטן קיבה בשילוב עם כימותרפיה) וכן טיפול אימונולוגי (הפועל על מערכת החיסון) דוגמת הקיטרודה. תרופה זו משמשת כיום לטיפול במלנומה (סרטן עור) ובמחקרים לא גדולים, היא נמצאה יעילה בטיפול בחולים עם סרטן קיבה גרורתי או חוזר. במחקרים נחזתה נסיגה (לא היעלמות) של המחלה, במידה שונה, ביותר מ-30% מהחולים. כמובן שעדיין מוקדם מדי לדבר על "תרופת פלא" לסרטן קיבה, עקב היעדר מחקרים קליניים גדולים המוכיחים את יעילותה, אך בהחלט יש סיבה לאופטימיות. ההצלחה היחסית הנצפית במחקרים תגרור את המשך המחקר לגבי התרופה שפיתוחה בהחלט מהווה פריצת דרך וסיבה לאופטימיות זהירה.

באופן כללי, התמורות השונות שיפרו את מצבם של חולי סרטן הקיבה. לאור מחקרים פרוספקטיביים חדשניים, העוקבים אחר טיפולים המשלבים טיפול ביולוגי/אימונולוגי, עם טיפול כימי סטנדרטי - לצורך ייעול הטיפול, ניתן להגיד באופן אובייקטיבי (לפי תוצאות סטטיסטיות) כי תקופת ההישרדות של חולים עם סרטן קיבה משתפרת.

ד"ר יורי גולדס הוא רופא בכיר במחלקה כירורגית ב' ואחראי על מרפאת מחלות של מערכת העיכול העליונה ולבלב, במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום סרטן מערכת העיכול (גיסט GIST).

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום