פציעות בילדים ממזרקי אפיפן

(0)
לדרג

מזרק אפיפן כנגד אלרגיה אינו ידידותי למשתמש ועלול לגרום לחתכים ולמחטים תקועות בגפיים של ילדים. מומלץ להזריק על רגל יציבה ובמשך 10 שניות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

17 ילדים שטופלו באמצעות מזרק אפיפן (EpiPen) בעקבות תגובה אלרגית פיתחו חתכים ברגליים וארבעה מחטים נותרו תקועות בגפיים של הילדים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Annals of Emergency Medicine. החוקרים מציינים כי פציעות אלו ניתנות למניעה ע"י הקפדה על חוסר תזוזה של הרגל, על חלון הזרקה קצר יותר או עיצוב חדש של העט (המזרק).

לעצב מזרק ידידותי לכל משתמש

החוקרים כותבים כי יש לעצב מזרקי אפיפן אוטומטיים באופן בו ניתן גם אדם שאינו נמנה על צוות רפואי יוכל להשתמש במזרק בבטיחות, ביעילות ובצורה נכונה. ילדים הם אוכלוסייה מיוחדת מאחר שייתכן שאינם מסוגלים או אינם מעוניינים, לשתף פעולה עם הזריקה הכואבת.

קריאה לעיצוב ידידותי יותר של העט

במסגרת המחקר נערך סקר אלקטרוני בקרב אנשי צוות במחלקות לרפואה דחופה וזוהו מקרים של ילדים בגילאי 15 חודשים עד 11 שנים שפיתחו תגובה אנפלקטית במגרש המשחקים, במעון, בבית, בית הספר או במכונית, כתגובה לאלרגנים במזון או כתוצאה מעקיצה.

זריקת אפנפרין לתוך השריר ניתנה ע"י ההורים, אחיות, מטפלים במעון, רופא ילדים, איש צוות בחדר מיון או מורה:
ידוע על מקרה בו ילד בן חמש שנים דקר עצמו בשוגג ברגל מהמזרק של קרוב משפחתו והוא הועבר לחדר המיון להוצאת המחט שהתעקמה. אורך הפצע נקבע על-פי הערכת תמונות של הפציעה, לפי הערכה גסה או לפי מדידת הצלקת.

לצמצום הפציעות, החוקרים ממליצים בזמן ההזרקה להקפיד על:

1. חוסר-תזוזה של רגל הילד בזמן הזריקה.

2. החזקת ההתקן כנגד הרגל.

3. הסרת המכסה ולחיצה להבטחת מיקום נכון.

4. הארכת זמן החזקת מחט במשך עשר שניות לשיפור בטיחות הזריקה, (שכן ניתן לתת את המינון המלא בתוך שלוש שניות בלבד), ובכך להימנע מלהכניס את המחט לרגל בפעם השנייה.

חשוב להבהיר כי מדובר בפציעות נדירות ואין להימנע משימוש במזרקים האוטומטיים במקרים החשודים כתגובה אנפלקטית. חשיבות הפציעות הללו נעוצה בצורך בשיפור מבנה המזרקים והדרכה טובה יותר בנוגע לשימוש בהם.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום