ספורט וסטרואידים: שילוב מסוכן

(0)
לדרג

רוצים לפתח שרירים בעזרת סטרואידים אנאבוליים? כדאי שתיקחו בחשבון גם בעיות פסיכיאטריות: חרדה, דיכאון, אגרסיות, פרנויה - ואפילו התדרדרות לפשע. בקיצור: לא כדאי

מאת: ~~ ד"ר איתי זיו~~

למרבה הצער, שימוש בסטרואידים אנאבוליים שכיח למדי במחוזותינו, בפרט בקרב מפתחי גוף: לא ניתן להשיג מסת שריר כה מרשימה וגדולה, ללא שימוש בחומרים אלה, המעודדים תגובה אנאבולית של מערכות שלד-שריר, באופן מאוד משמעותי.

מהי ההשפעה "החיובית" של סטרואידים אנאבוליים על המשתמשים בהם?

מדובר בקצב גדילה והתקדמות בשיעור פי כמה ממצב שבו לא עושים שימוש בחומרים אלה. בנוסף, אותם מתאמנים בספורט אנאירובי (הרמת משקולות, אימון משקולות, אתלטים למרחקים קצרים וכו') מקפידים מאוד גם על הכללים האחרים: צריכת חלבון גדולה במיוחד (התורמת לבנייה מסיבית של השרירים), הקפדה על אורח חיים ספורטיבי, אימונים ברמה גבוהה ממש וכו'.

כך, למעשה, הם ממקסמים את היכולות הגופניות באופן משמעותי ומשיגים מסת שריר מרשימה מאוד. לשימוש בסטרואידים אנאבוליים השפעה רבה על תהליכים רבים - לא רק מבחינת הכוח, אסתטיקה גופנית וכו', אלא דווקא מבחינה בריאותית, פסיכולוגית ואף קוגניטיבית.

מהי ההשפעה השלילית של הסטרואידים? כיצד הם משפיעים מבחינה פסיכולוגית וקוגניטיבית?

הבעיה - אצל חלק ניכר מהמשתמשים - היא כי התופעות השליליות השונות לא מופיעות "כאן ועכשיו", אלא בהמשך. ואז, מן הסתם, הפיתוי לעשות שימוש בחומרים בעייתיים אלה רב במיוחד. כאשר מדובר בספורט הישגי, הדבר אסור בתכלית האיסור - וכרוך בסיכון גדול במיוחד, מכיוון שנערכות על ידי הסוכנות למניעת סמים בספורט בדיקות למציאת סמים בדם.

אם נמצא כי הספורטאי עשה שימוש בסמים אלה, הוא עלול להיות מושעה לתקופות שונות - ואף לצמיתות.

ספורט וסטרואידים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
ספורט וסטרואידים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

על מנת להבין - ולו מעט - מהי ההשפעה הרבה של השימוש בסטרואידים אנאבוליים, על משתנים מסוימים בגוף, מובאים כאן שלושה מחקרים מעניינים בנושא.

1. במחקר שנערך באוניברסיטת ספיינצה ברומא (איטליה) -Department of Physiology and Pharmacology, Sapienza University of Rome, Rome, Italy. - נבדקה ההשפעה של אנדרוגן (הורמון זכרי) אנאבולי על תפקוד המוח. נהוג לטפל באנדרוגנים כנגד מספר מחלות הנגרמות על ידי חוסר בטסטוסטרון. עם זאת, אתלטים מנסים לעודד את גדילת השרירים על ידי יצירת מניפולציות על רמות הטסטוסטרון בגוף, או נטילת סטרואידים של אנדרוגנים אנאבוליים.

החומרים הללו יוצרו במקור לטיפול באפקטים אנאבוליים גדולים יותר מטסטוסטרון. בין הסימפטומים המאפיינים שימוש כרוני ברמות גבוהות של סטרואידים אנדרוגנים אנאבוליים - חרדה, דיכאון, אגרסיות, פרנויה, הפרעות קשב וריכוז, בלבול ושכחה. מחקרים מסוימים מצאו כי שימוש בסטרואידים אלה מביא לתופעות המזכירות שימוש באמפטמינים (ספידים).

תדירות תופעות הלוואי גבוהה יותר בקרב משתמשים בסטרואידים אנדרוגנים אנאבוליים. בין התופעות הקשות, ניתן למנות סיבוכים פסיכיאטריים כגון: מצב רוח בלתי יציב, חוסר שליטה בדחפים ונטייה לאלימות. יצוין עוד כי המחקרים בתחום מוגבלים, מאחר שקשה לאסוף נתונים מהנבדקים, נוטים להגיב באיפוק וריסון - ולא לשתף פעולה עם החוקרים.

2. במחקר שנערך באוניברסיטת אורברו שבשבדיה - School of Health and Medical Sciences, Psychiatric Research Centre, Orebro University, Orebro, Sweden נבדק האם קיים קשר בין שימוש בסטרואידים אנדרוגנים אנאבוליים לבין פשיעה? ידוע כי שימוש בסטרואידים אנדרוגנים אנאבוליים מקושר להתנהגות אלימה ואגרסיבית.

במחקר השתתפו 32 אנשים, המשתמשים בסטרואידים אלה, אשר ביקשו להיעזר במרפאה פסיכיאטרית למכורים, על מנת לפתור בעיות שנוצרו אצלם, עקב השימוש. החוקרים בדקו את מספר הפשעים, רמת הפשיעה וחומרתה ואת סמיכות הפשיעה לטיפול בסטרואידים.

נמצא כי רמת הפשיעה הפלילית עלתה ב-69% לאחר תחילת השימוש בסטרואידים אלה. רבים מהמשתמשים בסטרואידים אנדרוגנים אנאבוליים החלו גם שימוש בסמים חוקיים או לא חוקיים ורמת הפשיעה עלתה בקרבם. רוב מעשי הפשע נעשו באמצעות נשק - חם או קר. על פי הממצאים, שילוב של סטרואידים אנדרוגנים אנאבוליים עם תרופות אחרות, או עם סמים בלתי חוקיים, מגביר את תופעת האלימות והפשיעה בקרב המשתמשים.

ספורט וסטרואידים (אילוסטרציה צילום shutterstock)
ספורט וסטרואידים (אילוסטרציה צילום shutterstock)

3. במחקר שנערך ב-Uppsala University שבשבדיה - Department of Surgical Sciences, Forensic Medicine, Uppsala University, SE-75237 Uppsala, Sweden נבדק נושא השימוש בסטרואידים אנאבוליים בקרב אסירים בשבדיה. שימוש בסטרואידים אנאבוליים מקושר להשפעות פסיכיאטריות שונות, התנהגות אלימה ופשיעה. המחקר הנוכחי בדק את המוטיבציה לשימוש בסטרואידים אלה ואת תוצאות השימוש, תוך מתן דגש על אלימות והתנהגות אנטי חברתית.

59 אסירים רואיינו בנוגע לשימוש שלהם בסטרואידים אנאבוליים וההיסטוריה שלהם עברה מיפוי, על פי תקופות בהן היו מכורים לתרופות או סמים. 56% מהאסירים הודו כי השתמשו בעבר בסטרואידים מסוג זה, מתוכם 24% הצהירו כי ביצעו פשעי אלימות, בהקשר לשימוש בסטרואידים.

ההבדל המשמעותי היחיד בין משתמשים, לבין מי שאינם משתמשים, ביחס להיסטוריה של אלימות, היה כי אסירים אשר עשו שימוש בסטרואידים אלה, סיפרו כי הם הועמדו לעיתים קרובות יותר לדין, על פשעים המאוגדים תחת השם "פשעים אחרים", שלא כללו פשעי אלימות. המחקר הנוכחי תומך בהשערה כי שימוש לא נכון בסטרואידים אנאבוליים עשוי לגרום להתנהגות אלימה, אך לא אצל כולם, אלא רק אצל חלק מהאנשים - בעיקר אם השימוש נעשה יחד עם חומרים נוספים.

לסיכום: שימוש בסטרואידים אנאבוליים בעייתי מבחינות רבות. ידוע שהפיתוי לעשות שימוש בחומרים הללו רב, במיוחד בשל התוצאות המרשימות מבחינה ספורטיבית, אסתטית ועוד, אך לכך יש מחיר לא קטן. ההסברה בנושא חשובה מאוד, מכיוון שייתכנו גם בעיות בריאותיות לא קלות. יש לכך השפעה רבה על איכות החיים. חשוב להביא זאת בחשבון.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק מזה שנים בתחום הפעילות הגופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיולוגיה של המאמץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום