אסתמה בילדים: לא לעישון פסיבי

(0)
לדרג

ילדים החולים באסתמה החשופים לעישון פסיבי, בסיכון גדול פי שניים לאשפוז בשל התקפי המחלה. קיים קשר מובהק גם לביקורים תכופים יותר בחדרי המיון

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לעישון פסיבי מביאה לעלייה של כמעט כפליים בסיכון לאשפוז בשל התקף אסתמה בילדים החולים במחלה, לעומת ילדים חולים באסתמה שאינם חשופים לעשן הסיגריות. יותר מזה, קיים קשר מובהק בין חשיפה פסיבית לעישון לבין ביקורים תכופים יותר בחדרי מיון והצורך בטיפול אקוטי וצפצופים. כך עולה מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Annals of Allergy, Asthma and Immunology.

מבין 1,945 מחקרים שזוהו בחיפוש, החוקרים בחנו 25 מחקרים תצפיתיים, שכללו ילדים מתחת לגיל 18 שנים ושדיווחו על תוצאות הקשורות בחומרת אסתמה. מרבית המחקרים (96%) בחנו חשיפה לעישון בבית: התוצאות הקשורות באסתמה כללו אשפוזים; ביקורים בחדרי מיון או פניות לטיפול דחוף; טיפול תרופתי, כולל טיפול פומי (דרך הפה או מריחה על העור) בסטרואידים; תסמינים קליניים; התלקחות חדה; ומדדי תפקוד ריאתי.

קשר מובהק בין עישון פסיבי לביקורים במיון ולאשפוזים

בסיכומו של דבר, הסקירה כללה נתונים אודות 434,737 ילדים בגיל ממוצע של 7.6 שנים. מניתוח סטטיסטי עלה כי הסיכוי לאשפוז ילדים עם חשיפה לעישון פסיבי בהשוואה לאלו ללא חשיפה היה גבוה ב-85%. עוד זיהו החוקרים קשר מובהק בין חשיפה פסיבית לעישון ובין ביקורים בחדרי מיון וטיפול אקוטי וצפצופים, עם עליה של 66% ו-33%, בהתאמה.

החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בתדירות התקפי אסתמה או במדדי FEV1 (Forced Expiratory Volume in 1 second) בבדיקות הספירומטריה לבחינת תפקודי הריאות; עם זאת, היחס בין FEV1 ובין FVC (Forced Vital Capacity) היה נמוך משמעותית בילדים עם חשיפה פסיבית לעישון.

מהנתונים עולה כי יש לכלול הערכה אובייקטיבית וסובייקטיבית של החשיפה הפסיבית לעישון במסגרת הטיפול השגרתי בילדים חולי אסתמה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום