ניתוח מסתמי הלב: אפשר גם בצנתור

(0)
לדרג

כשקיימת בעיית תפקוד קשה באחד המסתמים בלב - יש צורך בניתוח. בשנים האחרונות, ניתן גם לשקול צנתור בטכנולוגיית TAVI. מהם היתרונות והחסרונות בגישות השונות

מאת: ד"ר ירון ארבל

המסתמים בלב נראים כמו טבעת עלים - והם נמצאים בין מדורי הלב השונים. תפקידם לדאוג כי זרימת הדם תתבצע בצורה תקינה. אם אחד המסתמים איננו פועל כראוי, זרימת הדם נפגעת - וכתוצאה מכך עלולים להתפתח סיבוכים שונים.

ישנם 4 מסתמים בלב. המסתם המיטרלי שנמצא בין העלייה השמאלית לבין החדר השמאלי; המסתם הטריקוספידלי הנמצא בין העלייה הימנית לחדר הימני; המסתם האאורטלי שנמצא בפתח אבי העורקים ופתיחתו גורמת לזרימת דם מהחדר השמאלי לגוף; והמסתם הפולמונרי שנמצא בפתח עורק הריאה ואחראי על הזרמת דם מהחדר הימני אל הריאות.

כיצד בא לידי ביטוי חוסר תפקוד של המסתמים?

חוסר תפקוד במסתמים מתבטא בשני אופנים: דליפה או היצרות. השסתומים פועלים באופן חד כיווני. אם הם צרים, הדם לא מצליח לעבור מחלל לחלל; ואם הם דולפים, הדם חוזר לאותו חלל. אלה שתי הבעיות העיקריות, היכולות לבוא לידי ביטוי במסתם אחד או יותר.

מסתמי הלב (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
מסתמי הלב (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

כיצד מתקבלת ההחלטה האם לנתח?

לכל מסתם יש קריטריונים הנמדדים בכובד ראש, לפי דרגת היצרות קלה עד קשה, או רמת דליפה קלה עד קשה. לפי קריטריונים אלה, מחליטים האם לנתח. כאשר מתרחשת פגיעה קשה במסתם - ומצב רפואי נלווה, כדוגמת קוצר נשימה, מקובל לנתח. בכל מקרה, נבדק אי תפקוד לב ומדדים אובייקטיביים המשפיעים על הלב.

מי נמצא בקבוצת סיכון לסבול מבעיה זו?

ראשית, קיים חלק באוכלוסייה (1%) הסובל ממום מולד בלב, של מסתם אאורטלי שאינו בנוי טוב. בנוסף, אצל מרבית האנשים המסתמים נהרסים בעקבות התקף לב, לב מתרחב ועוד. כמו כן, ככל שהגיל עולה, כך הולך וגדל הסיכוי לסבול מבעיות לב.

האם יש טיפול תרופתי שיכול לסייע?

אף אחת מהתרופות לא הוכחה כמאריכת חיים. לכן, כשמגיעים לדרגה קשה של בעיה במסתם, ההמלצה היא חד משמעית - ניתוח. חשוב לציין כי רק כאשר הבעיה במסתם היא בדרגה קשה, מבצעים את הניתוח. זאת מכיוון שהלב יודע - עד אז - להתמודד לבד. רק במקרים בהם נערך, ללא קשר למסתם, ניתוח מעקפים - וכבר "פותחים" ממילא את האזור, ניתן "לנצל" את ההזדמנות ולטפל במסתם שמצבו איננו כה קשה.

אילו בדיקות נעשות טרם הניתוח?

בדיקה פיזית והאזנה ללב.
אקו-לב.
ביצוע בדיקת דימות תהודה מגנטית (MRI).
צילום רנטגן של בית החזה.
בדיקת אק"ג (קצב הלב וגודל הלב).

מה קורה בזמן הניתוח?

ראשית, חשוב לציין כי אחוזי ההצלחה של הניתוח גבוהים מאוד. עם זאת, הניתוח נעשה באמצעות פתיחת בית החזה - ונמשך כארבע שעות. בזמן הניתוח, נעשות אחת מהפעולות הבאות: החלפה או תיקון המסתם. ההחלטה אם לתקן או להחליף את המסתם, היא החלטה התלויה בגורמים רבים (וכוללת, כמובן, התייחסות למקור הבעיה). בדרך כלל, ההחלטה המתקבלת היא החלפת המסתם.

בשלב הבא, יש להחליט האם להחליף את המסתם במסתם ביולוגי (רקמת פרה או חזיר) או במסתם מתכתי? היתרון במסתם ביולוגי טמון בכך שאחרי תקופה קצרה, הגוף מתרגל אליו - ולא צריך ליטול נוגדי קרישה או תרופות כלשהן. החיסרון במסתם הביולוגי טמון בכך שאחרי 10-15 שנה צריך לעבור ניתוח נוסף ויעילות המסתם פגה. הנטייה היא להתקין מסתם מתכתי מלאכותי, אצל צעירים, מפני שכך ניתן לשרוד כל החיים - ואין צורך בניתוח נוסף להחלפה. עם זאת, החיסרון במסתם מלאכותי הוא בנטייה לפתח קרישי דם - ולכן צריך ליטול מדללי דם כל החיים.

מהם הסיכונים הכרוכים בניתוח?

הסיבוכים בעקבות הניתוח הם נדירים, אך כוללים דימום, זיהום, התקף לב, דום לב, אירוע מוחי בעקבות קריש דם, פגיעה עצבית והפרעות קצב ופגיעה באברים סמוכים בבית החזה.

מה קורה אם מחליטים לתקן את המסתם?

במהלך תיקון מסתם הלב, המנתח מחליט כיצד לפעול. בדרך כלל הוא פועל באחת מן האפשרויות הבאות: תיקון המיתרים המפקחים על תנועת עלעלי המסתם, שינוי גודל השסתום על ידי הסרת רקמה נוספת, חיבור מחדש של המסתם למיתריו, הסרת משקעי סידן, שייתכן שהצטברו סביב עלעלי המסתם, או הוספת תמיכה לבסיס המסתם (רקמה או תפירת רצועה מסביב לחלק החיצוני של המסתם).

מהו ה'טאבי' (TAVI)?

'טאבי' היא טכנולוגיה חדשה, שנכנסה לתחום לפני כחמש שנים - ויצרה "מהפך", עם האפשרות להשתיל מסתם בצנתור. השיטה הזו מתאימה כיום רק לחולים בסיכון גבוה לניתוח מסתמים. מבוצעים כעת מחקרים אשר בודקים את יעילות שיטה זו בחולים עם סיכון בינוני. היתרון הגדול של שיטה זו היא זה הרבה פחות פולשנית (לא פותחים את בית החזה) ולכן ההתאוששות מהירה יותר. מרבית החולים יכולים להשתחרר מבית החולים תוך מספר ימים בודדים.

כמה זמן לוקח להתאושש מניתוח מסתמים?

ההתאוששות אורכת כעשרה ימים - ולאחריהם המטופל משתחרר מבית החולים ועובר לשיקום הנמשך כחודש. כאשר תפקודו מוגדר טוב, הוא משתחרר לביתו ושב לתפקוד מלא לאחר כ-5-6 חודשים. כמובן שישנם גורמים משמעותיים המשפיעים על משך השיקום, כדוגמת כושר, גיל, מחלות כרוניות ועוד.

ד"ר ירון ארבל הוא מומחה לקרדיולוגיה וצינתורים, אחראי על יחידת המחקר הקרדיווסקולרי במרכז הרפואי ת"א (איכילוב)

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה התערבותית (צינתורים).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום