תותבות בעידן של שתלים דנטליים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

תותבות המיוצבות באמצעות שתלים הן חלופה מצוינת למקרים בהם למטופל אין מספיק עצם לביצוע שתלים וברצונו להימנע מהליכים כגון השתלת עצם והרמת סינוס

טיפולי שיניים
09-8947787

יותר ויותר אנשים מחוסרי שיניים, הנושאים תותבות שלמות בפיהם, פונים כיום להתקנת שתלים דנטליים, לצורך שיפור איכות חייהם, באמצעות ביצוע השתלה וייצוב התותבות.
עד לפני 20 שנים, הפתרון למטופלים אשר סבלו מחוסר שיניים מוחלט בפה היה ביצוע תותבות (הידועות בלשון העם: "קסטנייטות").

רק למיעוט מהמטופלים הייתה יכולת הסתגלות לתותבות שתפקדו כגוף זר טוב ויציב שאפשר תפקוד פונקציונלי של הפה. לעומת זאת, רוב המטופלים סבלו מחוסר יכולת תפקוד פונקציונלית ומקושי אסתטי, מה שפגם בביטחון העצמי שלהם אך באין פתרונות נוספים, המטופלים נאלצו להסתגל למצב הקיים, בין אם המצב היה טוב ובין אם לא.

כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית האדירה בתחום רפואת השיניים כאשר קיימת אפשרות לשתלים, הגיע הזמן להיפטר מהתותבות - ולשפר את איכות החיים בפרוצדורה כירורגית, אשר על פי רוב איננה מסובכת והמתבצעת בעלות כספית סבירה.

תותבות בעידן של שתלים דנטליים (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
תותבות בעידן של שתלים דנטליים (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

תותבות קבועות - גם כשאין מספיק עצם

תותבות נתמכות שתלים הן חלופה מצוינת למקרים בהם למטופל אין מספיק עצם לביצוע שתלים בכל הלסת וברצונו להימנע מפרוצדורות כירורגיות נוספות, כגון השתלות עצם והרמות סינוס. זאת ועוד, היום אנו מסוגלים, בדרך נעימה ובטוחה, לעזור לפציינטים ללא שיניים להיראות צעירים יותר, להרגיש טוב יותר עם עצמם וללעוס ברמה כזו, שלא היו מאמינים שיהיו מסוגלים לה אי פעם.

כיצד התותבת מחוברת לשתל?

תותבות על גבי שתלים מחוברות באמצעות חיבורים מסוגים שונים, הנבחרים בהתאם למקרה. השתלים מקנים ייצוב לתותבות, המאפשר הקטנת התותבת וכיסוי חך חלקי, המאפשר למטופל נוחות, הנאה מוגברת מהאוכל באמצעות חשיפת בלוטות הטעם הנמצאות בחך. פתרון זה מגביר את הביטחון העצמי של המטופל, שהתותבות בפיו לא "יקפצו" אל מחוץ לפה בזמן האכילה ובמיוחד בפני אנשים, במהלך דיבור, מה שעלול לגרום לו למבוכה ולמפח נפש.

מה היתרון של תותבות המותקנות על גבי שתלים, בכל הקשור ליציבות ולשמירה על העצם?

על ידי 2-4 שתלים, ניתן לקבע את התותבות לחך וליצור יציבות של תותבת. בעזרת שתלים, ניתן לשמר את העצם של הלסת מפני ספיגה. עצם הלסת, שהייתה חזקה ואיתנה, כאשר הוציאו את השיניים, נספגת ומתכווצת בהדרגה, לעומת התותבת שנותרת ללא שינוי. כך, נוצר מרווח בין החניכיים לתותבת.

זו הסיבה ששיניים תותבות מתאימות פחות ופחות, ככל שהזמן עובר. כאשר עצמות הלסת מתכווצות, הפרצוף נראה "צר" יותר, באופן המוביל ללחיים שקועות ופנים הנראות הרבה יותר מבוגרות, יחסית לגיל האמתי. כאשר הפנים נראות צרות יותר משהיו קודם, לפתע מתגלים כל מיני קמטים, שלא היו שם קודם.

נפח העצם בלסת יורד עם הזמן. כאשר אין שתלים, עם הזמן העצם נספגת, ורכס החך יורד, מה שגורם לאי יציבות התותבת ולצורך בריפודים חוזרים, או הדבקת התותבת עם דבק לתותבות.

האם לתותבות על גבי שתלים יש יתרונות נוספים?

אכן, לתותבות על גבי שתלים יש יתרונות נוספים:

קלות תחזוקה וניקוי.

אפשרות תיקונים במידת הצורך.

התאמת התותבת לשינויים במבנה הלסת.

מהם החסרונות של תותבות שאינן מקובעות?

ללא קיבוע מתאים, התותבות מושפעות מכל תזוזה של שרירי הפה והלשון ונעות בתוך חלל הפה. כתוצאה מכך, נגרמת אי נעימות, הביטחון העצמי בדיבור ובאכילה יורד וקיים חשש כי התותבות "יקפצו" מהפה. אחת התופעות הנפוצות במצב כזה: פצעי לחץ הנגרמים משפשוף התותבת עם הרקמה הרכה בפה.

למניעת מבוכה ולהגברת הביטחון העצמי (אילוסטרציה shutterstock)
למניעת מבוכה ולהגברת הביטחון העצמי (אילוסטרציה shutterstock)

תותבות על שתלים - הלכה למעשה

על מנת לבצע השתלת תותבות על שתלים, על המטופל/ת לעבור מספר שלבים:

בדיקה מקיפה אצל מומחה לשיקום הפה עם צילום סטטוס, אשר אוסף מספר אינדיקציות המאפשרות להחליט, בהמשך, על סוג השיקום המתאים ביותר עבור המטופל.

ביצוע צילום CT - צילום המאפשר בדיקת מצב העצם ומצב נפח העצם.

מומחה השיקום, בצירוף רופא השתלים, בעזרת תכנון ממוחשב - יתאימו תכנית ומיקום שתלים.

לאחר ביצוע שתלים על ידי כירורג, מומחה השיקום יתאים ויחזיר את התותבת הישנה, או בהתאם לצורך, יחזיר את התותבת הזמנית החדשה.

לאחר המתנה בת מספר חודשים, ימשיך תהליך השיקום, עד לסיום הטיפול, שבסופו המטופל/ת יקבל תותבת חדשה, המותאמת והמחוברת על גבי השתלים.

מומחה לשיקום ייקח מידות מדויקות לתותבת על שתלים; לאחר מספר פגישות, בשיתוף פעולה עם מעבדת שיניים, המטופל יקבל תוצאה מושלמת.

תותבות ללא כיסוי החך (אילוסטרציה shutterstock)
תותבות ללא כיסוי החך (אילוסטרציה shutterstock)

היגיינת הפה - בקלות וביעילות

תותבות על שתלים מונחות, על פי רוב, ללא כיסוי החך, מה שמאפשר למטופל/ת תחושה של טעם בעת האכילה, לעיסה טובה, הפחתה בחדירה של שאריות האוכל אל מתחת לתותבת, ובהתאם לכך גם הפחתה ברפלקס ההקאה. לעומת זאת, כאשר השיניים התותבות אינן יציבות כראוי, הלעיסה הופכת לבעיה.

תותבות על גבי שתלים יכולות לשפר את כושר הלעיסה, מה שיעזור לגוף לעכל כראוי ולשמור על הצרכים התזונתיים. כאשר האוכל איננו לעוס לחלוטין, אנו בולעים חלקים שלמים מן האוכל. דבר זה גורם לקיבה לעבוד יתר על המידה, ובמקרים מסוימים זהו פתח למגוון רחב של בעיות ומחלות.

מה בנוגע לאפשרות השליפה והניקיון של תותבת על שתלים?

כאשר משתמשים בשיניים תותבות, ניתן תמיד להוציא אותן ולנקות אותן בצורה קלה ויעילה. כמו כן, יש צורך להקפיד על צחצוח וניקיון הפה והתותבת, על מנת לשמור על בריאות הפה לאורך זמן. הסרת השיניים מתבצעת בצורה פשוטה ויום יומית, המאפשרת ניקיון הפה והתותבות.

ד"ר סיריל קאופמן הוא מומחה בשיקום הפה, מרפאת שנאל.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום