תיקון גן ישים קץ לעקרות גברית?

(0)
לדרג

חוקרים הצליחו לתקן גן פגום בעכברים, הגורם לעקרות, על-ידי הדבקה בווירוס. הטיפול עדיין לא זמין לבני-אדם. ד"ר איליה בר: התקדמות חשובה

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים הצליחו לתקן גן פגום שגורם לעקרות אצל גברים בעזרת הדבקה בווירוס, במסגרת מחקר פורץ דרך שנערך על חיות מעבדה, אך עדיין לא ניתן ליישמו בבני-אדם. המחקר החדשני הוצג בכנס ראשון מסוגו בנושא הגנטיקה של הרבייה שנערך לאחרונה בפריז, ושעסק בדרכים לייעל את טיפולי הפוריות ולצמצם את מספר ההפלות, בעזרת אבחון גנטי בעוברים לפני השרשתם לרחם או אפילו בתחילת ההיריון.

תיקון הגן הפגום הגורם לעקרות בעזרת וירוס

במסגרת המחקר שנערך בצרפת יצרו החוקרים הפרעה גנטית אצל עכברים שגרמה להם לייצר זרע לא פורה. הפרעה גנטית זאת, זהה להפרעה גנטית אצל גברים עם ספירת זרע נמוכה או שסובלים מהעדר זירעונים בנוזל הזרע. מדובר בעקרות מאוד חמורה שמתגלה אצל חלק מהגברים, כשזרעם אינו מסוגל לייצר הפריה תקינה גם לא בטיפולי הפריה חוץ גופית או במיקרו מניפולציה. אצל אותם הגברים, העוברים אינם משתרשים ברחם או שנוצרת הפלה טבעית בטרימסטר ראשון של ההיריון. פריצת הדרך של המחקר נעשתה בשלב השני שבו הודבקו העכברים בווירוס שגרם לכך שהגן הפגום תוקן ובכך בוטל הגורם לעקרות.

לדברי ד"ר איליה בר, יו"ר המרכז הרפואי לפוריות, שהשתתף בכנס, המחקר הוא התקדמות חשובה בתחום הרפואה הגנטית, אולם ייקח עוד זמן עד שניתן יהיה ליישם אותו אצל בני אדם ולתקן גנים פגומים שגורמים לעקרות זו.
יחד עם זאת, הודות להתפתחות הרפואית, כבר כיום ניתן לזהות הפרעות גנטיות האחראיות לעקרות של הזרע, של הביצית או אפילו בעובר לפני השרשתו לרחם, ולהחליט על טיפול מתאים או על קבלת תרומת זרע או ביצית. אמנם אין עדיין אפשרות לשנות את הגנטיקה, כפי שנעשה במחקר, אולם היכולת לבצע אבחון גנטי חוסכת לזוגות טיפולי סרק רבים ומכוונת אותנו למסלול הקצר והאפקטיבי ביותר להבאת ילד לעולם.

הדור החדש של טיפולי הפוריות

תחום הגנטיקה של הרבייה נחשב לדור החדש של טיפולי הפוריות המחליף את הטיפולים המסורתיים שנעשים בשיטה של ניסוי וטעייה, לעתים לאורך שנים ארוכות. האבחון הגנטי המקדים מאפשר השגת היריון מוצלח לאחר 2.5 מחזורי טיפול בממוצע - שיעור הצלחה כפול מהמקובל. בבוא היום, כשגם התיקון הגנטי יהיה זמין לבני אדם, הדרך ללידת ילד בריא על-ידי זוגות הסובלים מהפרעות גנטיות שמוגדרות כיום כעקרות תהיה קצרה וקלה ביותר.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טרום לידתי ואבחון גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום