ריפלוקס תינוקות: הזמן ירפא

(0)
לדרג

מהי תופעת הריפלוקס - סמוי, תקין או פתולוגי? כיצד מתמודדים עם סבל התינוק? מהם הסיבוכים האפשריים? האם ניתן לנתח? ומדוע הזמן הוא התרופה הכי טובה?

מאת: ד"ר דניאל שינהר

תינוקות פולטים - זאת כל אחד יודע. מדובר בתופעה ידועה, טבעית ומוכרת, הנובעת מכך שהמנגנון המונע עליית תוכן של אוכל מהקיבה לוושט, הינו מנגנון פיזיולוגי האמור להבשיל בהדרגה עד גיל עשרה חודשים. לפיכך, כשתינוק פולט לאחר האוכל, אנחנו מכנים זאת ריפלוקס פיזיולוגי תקין. אך לעתים תופעה זו הופכת לבעייתית יותר, המוכרת בז'רגון הרפואי תחת הכותרת "ריפלוקס".

תופעת הריפלוקס שכיחה מאוד בקרב אוכלוסיית התינוקות. כ-70 אחוז מהתינוקות יסבלו ממנה בדרגה קלה, בינונית או קשה, בשלב כלשהו בחודשים הראשונים לחייהם.

כיצד מתבטא ריפלוקס פתולוגי?

לעתים, הפליטות עוברות את המצב הרגיל - ומתבטאות בפליטות מרובות, בכמויות גדולות, המתפרסות על פני שעות רבות של היום. במקרים רבים, התופעה מופיעה גם מספר שעות לאחר האוכל. זהו מצב של "ריפלוקס פתולוגי".
כיצד מתבטא ריפלוקס סמוי?

יש מצבים בהם התינוק אינו פולט כלל, אך תוכן של אוכל חומצי עולה לו לוושט - וגורם לו לצרבת. הביטוי לכך הוא שהתינוק נמצא באי שקט ברוב שעות היום, בוכה כל הזמן - ולא ברור מה מציק לו ומדוע הוא רוצה להיות כל היום על הידיים. מצב זה מכונה "ריפלוקס סמוי".

ריפלוקס בתינוקות (אילוסטרציה צילום shutterstock)
ריפלוקס בתינוקות (אילוסטרציה צילום shutterstock)

מה השפעת הריפלוקס על התנהגות התינוק?

מעבר לתחושה הכרונית הפיזית המפריעה, העלולה להופיע מיד לאחר האכילה, וגם שעות לאחריה - התינוק לומד עם הזמן שהאוכל שהוא כל כך רוצה וזקוק לו, גורם לתחושה לא נעימה. מכאן, התינוק עלול להפחית את כמות האוכל, להפסיק באמצע האכילה ולהדוף את השד או הבקבוק שמובא לפיו.

התינוק נכנס לאי שקט ומקשית את הראש לאחור, כמנגנון הגנה למניעת עליית תוכן חומצי אל הפה. ברור שאם תהיה ירידה בכמות האוכל, כך תהיה גם האטה בעלייה במשקל - ואיתה הסכנה כי התינוק לא יתפתח כראוי.

מהם הסיבוכים שעלולים להיגרם אצל תינוקות שסובלים מריפלוקס?

לתופעת הריפלוקס ישנם מספר סיבוכים אפשריים.

1. האטה בגדילה ובעלייה במשקל, עקב הפחתה בכמות האוכל. בהמשך עלול להופיע מצב שבו התינוק מפתח דחייה כלפיי מזון ומסרב להכניס אוכל אל פיו. כך מתפתחת אצלו הפרעת אכילה.

2. שאיפה של תוכן חומצי לריאות, לצד הופעה של מצבים דמויי אסטמה, דלקות ריאות חוזרות, חרחורים - ועד למצבים מסכני חיים, כמו הפסקת נשימה וחנק.

3. סיבוכים מקומיים בוושט, העוברת צריבה על ידי חומר חומצי, למשך תקופות ארוכות. סיבוכים אלה עלולים להופיע בדמות הופעה של הצטלקויות ושל דלקות מקומיות.

4. במקרים של ריפלוקס סמוי, התינוק בוכה במשך רוב שעות היום - ואיננו מתייחס לסביבה, מכיוון שהוא שקוע בכאב שלו. בעקבות הסבל של התינוק, גם ההורים הופכים להיות מותשים ומגיעים לאפיסת כוחות ולחוסר יכולת לתפקד ולדאוג לתינוק ולעצמם.

כיצד מאבחנים ריפלוקס?

לרוב, האבחנה של ריפלוקס ילודים נעשית בצורה קלינית, באמצעות תשאול של ההורים, נוכחות של תופעות הריפלוקס השגרתיות, וכן בדיקה גופנית. לרוב, אין צורך בבדיקות הדמייה או בבדיקות מעבדה אחרות כדי לאבחן ריפלוקס.

ריפלוקס בתינוקות (אילוסטרציה צילום shutterstock)
ריפלוקס בתינוקות (אילוסטרציה צילום shutterstock)

האם הריפלוקס יכול לחלוף מעצמו?

כאמור, התופעה אמורה להיעלם מעצמה עד גיל עשרה חודשים, עם ההבשלה של המנגנון הפיזיולוגי שבין הקיבה לוושט. אך יש ילדים שאצלם ניתן למצוא ריפלוקס, גם בגיל שנה ויותר.

כיצד מטפלים בתופעת הריפלוקס?

הטיפולים בתופעת הריפלוקס הם במספר מישורים.
טיפול שמרני תנוחתי - טיפול זה מתבסס על שימוש בכוח הכבידה של כדור הארץ. כלומר, החזקת התינוק כמה שיותר מאונך, השכבה במיטה עם הגבהה של מראשות המיטה וכן שכיבה בסל-קל או בטרמפולינה. כל אלה גורמים למזון להישאר בקיבה - ולעלות כמה שפחות אל הוושט.

טיפול תזונתי - ישנם בשוק מספר תחליפי חלב המיועדים לטיפול בריפלוקס, כגון אנפמיל AR, ונוטרילון AR (ANTI REFLUX). תכשירים אלה, בבואם במגע עם מיצי הקיבה, יוצרים מעין משקע, המונע מהאוכל לעלות חזרה אל הוושט. החיסרון של תחליפי חלב אלה נעוץ בכך שבחלק מהמקרים הם גורמים לעצירות ולכאבי בטן. ניתן להסמיך את המזון (תחליפי החלב הרגילים או חלב האם), גם על ידי תוספת של דייסת קורנפלור, שאף היא גורמת למזון להיות סמיך יותר -ומפחיתה את עלייתו לוושט.

טיפול תרופתי - במקרים שהמזון לבדו אינו מקל על הבעיה, ניתן לתת לתינוק תרופות המורידות את חומציות הקיבה, כמו לוסק וזנטק. אלה תרופות שמשמשות לטיפול בכיב-קיבה ובחומציות יתר בקיבה אצל מבוגרים. תרופות אלה אינן מונעות את הריפלוקס, אבל גורמות לכך שמיצי הקיבה יותר מאוזנים, כך שהן בהחלט יכולות להפחית את אי-השקט המלווה את תופעת הריפלוקס אצל התינוק.

טיפול הומיאופתי - קיים בשוק תכשיר הומיאופתי המזרז את ההבשלה של המנגנון הפיזיולוגי, המונע את עליית תוכן הקיבה לוושט. תכשיר זה בטוח לשימוש בתינוקות, ללא כל תופעות לוואי - ופותר את הבעיה אצל כ-85% מהתינוקות. התכשיר מתחיל להשפיע תוך מספר שבועות, מרגע לקיחתו - וניתן לתינוק באמצעות טיפות דרך הפה. היתרון הגדול שלו טמון בעובדה שהוא פועל בצורה פיזיולוגית ואין לו כל תופעות לוואי. תכשיר זה מביא לשיפור בתסמיני הריפלוקס, תוך זמן קצר יחסית.

טיפול ניתוחי - במקרים חריגים ביותר, בהם לא ניתן להתגבר על הריפלוקס בעזרת טיפולים שמרניים, ניתן לבצע ניתוח למניעת הריפלוקס. בניתוח יוצרים שסתום מלאכותי מסביב לוושט, על ידי כך שעוטפים את הוושט עם חלק מהקיבה. כאמור, ניתוח זה מיועד למקרי קיצון - וכמובן שיש לניתוח זה סיבוכים וסכנות. לכן, בפועל, קיומו נדיר.

האם לתופעת הריפלוקס יש השלכות על המשך הגדילה?

לתופעת הריפלוקס, קשה ככל שתהיה, אין כל השלכות עתידיות על הילד שגדל והשאיר את הריפלוקס מאחוריו. כפי שצוין, במרבית המקרים התופעה חולפת מעצמה ואינה מותירה אחריה כל תופעת לוואי. אך חשוב לציין שבאותם מקרים שהריפלוקס פתולוגי, חשוב לטפל בו בזמן, כדי למנוע את הסיבוכים והסכנות שהוא עצמו עלול לגרום - וכן את הסבל הפיזי שעובר על התינוק.

ד"ר דניאל שינהר הוא כירורג ילדים והומאופת המתמחה בטיפול בילדים ובתינוקות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום