ישיבה ממושכת: סיכון לתמותה

(0)
לדרג

זמן ישיבה ממושך מלווה בסיכון מוגבר לתמותה. אצל מבוגרים שאינם פעילים, החלפת שעת ישיבה אחת בפעילות גופנית מלווה בירידה של 40% בשיעור התמותה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

להפחתת זמן ישיבה והחלפתו בסוגים שונים של פעילות גופנית חשיבות רבה, בפרט במבוגרים שאינם פעילים גופנית. כך על-פי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Medicine & Science in .Sports & Exercise במאמר דיווחו החוקרים על ממצאי מחקר חדש לפיו בניגוד לגישות התערבות להגברת פעילות גופנית במבוגרים המתמקדות לעתים קרובות בפעילות אירובית בלבד הרי שהתועלת רבה גם בהחלפת הישיבה בפעילות גופנית אחרת.

ברקע למחקר מובהר שאכן ישיבה ממושכת זוהתה כגורם סיכון חשוב לתמותה מוקדמת, אך היקף התועלת בהחלפת זמן ישיבה בפעילות גופנית או בפעילות יומיומית כל שהיא לא הייתה ידועה עד כה.

זמן ישיבה של 12 שעות ומעלה - סיכון מוגבר לתמותה

החוקרים עקבו אחר 154,614 מבוגרים בגילאי 59-82 שנים, שהיו ללא מחלות כרוניות מג'וריות בתחילת המחקר, ושמסרו מידע מפורט אודות זמני ישיבה, פעילות גופנית ופעילות יומיומית אחרת. מודל סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין החלפת זמני ישיבה לבין סוגים שונים של פעילות גופנית. ניתוח הנתונים התבצע על-פי מודלים שונים למשתתפים הפעילים ולמשתתפים הפעילים פחות.

במהלך שבע שנות מעקב בקירוב, תועדו 12,201 מקרי תמותה. זמן ישיבה ממושך (12 שעות ומעלה לעומת עד 5 שעות) לווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם ולתמותה מכל סיבה שהיא.

במבוגרים פעילים גופנית עוד פחות (פחות משעתיים ביום של פעילות כוללת), החלפת שעה יומית של ישיבה בפעילות גופנית לוותה בירידה של 40% בשיעורי תמותה מכל-סיבה, הן עם פעילות גופנית והן עם פעילות יומיומית (ירידה של 30%), כולל מטלות בבית, עבודה בגינה והליכה יומית.

בקרב המשתתפים הפעילים יותר (פעילות כוללת של שעתיים ביום), החלפת זמן ישיבה בפעילות ייעודית לוותה בשיעורים נמוכים יותר (של 10% בלבד) של תמותה כללית ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם אך לא כך היה עם פעילות יומיומית.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום