לא-מעשנים: עלייה בסרטן הריאה

(0)
לדרג

עלייה מתמדת בשיעור חולי סרטן הריאה הלא מעשנים, בעיקר בקרב נשים וצעירים בארה"ב. מחצית מהחולים הלא מעשנים אובחנו באקראי, ללא תסמינים ברורים למחלה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

שכיחות סרטן הריאות בחולים, שמעולם לא עישנו, מצויה במגמת עלייה. כך מסתבר משני מחקרים פרוספקטיביים שהוצגו לאחרונה בכנס ה-World Conference on Lung Cancer. במחקר העוקבה הראשון שהוצג, החוקרים התבססו על ניתוח נתונים ממאגר נתונים פרוספקטיבי של חולים שטופלו במרכז הרפואי: מבין 2,170 חולים שעברו ניתוח סרטן ריאות בין מרץ 2008 ועד לנובמבר 2014, 20% לא עישנו מעולם. חציון גיל המשתתפים במחקר בעת האבחנה עמד על 60 שנים ו-67% מהם לא-מעשנים.

מחצית מהחולים ללא תסמינים ברורים של המחלה

העלייה השנתית בהיארעות סרטן ריאות בלא-מעשנים עלתה מ-13% ל-15% בשנת 2008, בשנת 2009 ל-18%, בשנת 2010 ל-19%, ב2011 ל-20% ובשנת 2012 ל-28%. עלייה זו יוחסה לעלייה האבסולוטית במספר הגידולים, ללא שינוי ביחס בין מעשנים לבין לא-מעשנים בהווה או בעבר.

במחקר זה, 52% מהחולים לא הציגו תסמינים ברורים: תסמינים ספציפיים - דוגמת כיח דמי, תוארו ב-11% מהחולים בלבד. לעומת זאת, תסמינים לא-ספציפיים, דוגמת זיהום בחזה, תועדו ב-18% מהחולים. שיעול היה התסמין המייצג ב-34% מהחולים ובקרב 36% מהמקרים, ממצאים אקראיים הם שהובילו לאבחנת סרטן הריאות.

ארה"ב: עלייה בשכיחות NSCLC בקרב נשים וצעירים

במחקר אחר מצאו החוקרים כי ההיארעות של סרטן ריאות בחולים שלא עישנו מעולם מצויה במגמת עלייה בארצות הברית. ממצאים אלו מבוססים על נתונים משלושה מרכזים רפואיים, עם הנתונים המשמעותיים ביותר עבור גידולים מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer).

החוקרים מסבירים כי השינוי בהיארעות NSCLC היה משמעותי והעלייה תוארה במגוון אוכלוסיות רחב. חולים לא-מעשנים עם אבחנה של NSCLC נטו להיות צעירים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר בקרב נשים. העלייה בשכיחות המקרים אינה נובעת מעלייה אקראית באבחנה מוקדמת ויש לציין שחולים אלו אובחנו עם מחלה משמעותית קלינית בשלב מתקדם.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום