ניתוח רובוטי נדיר להסרת גידול

(0)
לדרג

רובוט הדה-וינצ'י ברמב"ם: גוש בגודל של תפוח אדמה הוצא מגרונו של מימון בוסקילה מחיפה בניתוח רובוטי נדיר. ד"ר יקי כהן: הרובוט הוא הידיים של המנתח

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח נדיר שכמותו בוצעו ספורים בעולם, להסרת גידול נדיר של גוש בגודל של תפוח אדמה מגרונו של אדם, התבצע ברמב"ם לפני כשבועיים: במשך למעלה משנתיים חי מימון בוסקילה, בן 59 מחיפה, עם גוש ענק בגרון, שאיים לחנוק אותו בשנתו, ללא פתרון פשוט בשל המיקום הבעייתי. במחלקת ניתוחי ראש צוואר של רמב"ם נמצא הפתרון כשהוחלט לגייס את יתרונות רובוט הדה-וינצ'י לעזרתם. הניתוח בוצע כולו דרך הפה, ללא צורך בביצוע חתכים בצוואר במשך כשעתיים.

במהלך הניתוח החדירו הרופאים, דרך הפה, שתי זרועות ארוכות בעובי 4 מ"מ כל אחת, וכשהם נעזרים במצלמה תלת- ממדית מזערית, הצליחו הרופאים להסיר את הגידול בלי לפגוע במיתרי הקול ובקנה הנשימה.

כעבור 48 שעות שוחרר בוסקילה מבית החולים כשהוא אוכל ונושם באופן רגיל, בפעם הראשונה מזה שנים. מימון בוסקילה: "ההבדל בתחושה שאחרי הניתוח היה משמעותי", הוא משחזר ומוסיף, "כבר אין פחד להיחנק כשאני הולך לישון, ואני יכול סוף כל סוף לאכול כרגיל ולחיות חיים רגילים".

במקום חתך בגרון וחור בקנה הנשימה

מעבר לכאבים ואי הנוחות הגדולה שכרוכה בהימצאותו של גוש בגרון, היה מדובר בסכנה ממשית לחייו בשל האפשרות לחנק, ובוסקילה לא נהנה משינה רציפה בשנתיים האחרונות. הוא פנה לבירור רפואי במספר בתי חולים, אולם בשל המיקום הבעייתי של הגוש, המרדימים לא הצליחו להחדיר לקנה הנשימה צינור הנשמה, ועל כן הפעולה לא הושלמה והוא שב לביתו ללא מענה לבעייתו. לבסוף, הודיעו הרופאים לבוסקילה כי בלית ברירה יאלצו לבצע חתך בצוואר ובקנה הנשימה ולהשאירו עם חור בקנה, כדי שיוכל לנשום.

בוסקילה חשש לעבור את הניתוח ופנה להתייעצות במרכז למחלות הראש והצוואר ברמב"ם, מרכז רב תחומי המתמחה בטיפול בגידולים מסוג זה. פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג וניתוחי ראש צוואר וד"ר יקי כהן, מנהל מכון השמיעה והדיבור בביה"ח, הציעו לו פתרון חדשני לטיפול בבעיה שממנה סבל - ניתוח זעיר פולשני בעזרת רובוט הדה וינצ'י. בוסקילה, שבפניו הונחה הצעה לטיפול שטרם נתקל בו, הסכים לניתוח ששינה את חייו.

ד"ר יקי כהן: "הגידול היה גדול עד כדי כך, שלא ניתן היה לראות את כולו בעזרת הציוד האנדוסקופי, שבו מקובל להשתמש בניתוחי גרון זעיר פולשניים. הרובוט הוא הידיים של המנתח. אך מכיוון שהן קטנות יותר, המנתח יכול להיעזר בו, כדי להוציא גידול גדול מהגרון, דרך הפה".

פרופ' זיו גיל הוסיף והסביר: "עד היום הניתוחים הללו הצריכו חתכים בצוואר ופתיחת הגרון של החולה, פעולה שטומנת בחובה תופעות לוואי קשות, אך הרובוט מאפשר לנו להתגבר על המגבלות הפיזיות ולבצע את הניתוח באופן שונה ומיטבי".

ניתוחים בעזרת רובוט מבוצעים באופן רוטיני על ידי רופאי מחלקת אא"ג ברמב"ם, לטיפול בגידולים ממאירים ושפירים של הראש והצוואר. צוות המנתחים של רמב"ם גם פיתח לאחרונה מספר שיטות חדשות להסרה של גידולים מבסיס הגולגולת בעזרת הרובוט. הרובוט מסייע בביצוע ניתוח מדויק, תוך כדי עבודה בחללים מצומצמים. בניתוח מסוג זה, הכירורג יושב בתוך קונסולה הממוקמת בקצה השני של החדר ובעזרתה מנחה את הרובוט לתוך ראשו של החולה.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים רובוטיים באא"ג.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום