1/5 מניתוחי כריתת שקדים מסתבכים

(0)
לדרג

חמישית מהילדים שעוברים ניתוח לכריתת שקדים סובלים מסיבוכים נשימתיים ודימומים; הסיכון גבוה פי חמישה בילדים עם דום נשימה חסימתי בשינה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

19% מהילדים פיתחו סיבוך לאחר ניתוח כריתת שקדים ואדנואידים: ב-9.4% תועד סיבוך נשימתי וב-2.6% זוהו דימומים משניים. בילדים עם דום נשימה חסימתי בשינה הסיכון לסיבוכים נשימתיים גבוה פי חמישה, בהשוואה לילדים ללא ההפרעה הנשימתית. כך עולה מסקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Pediatrics. בסקירה הסתמכו החוקרים על 1,254 מאמרים מהספרות הרפואית, לרבות 23 מחקרים רלוונטיים לנושא.

דום נשימה חסימתי מעלה הסיכון לסיבוכים פי חמישה

מהסקירה המקיפה מסתבר שנוכחות דום נשימה חסימתי בשינה בילדים מעלה את הסיכון לסיבוכים נשימתיים לאחר ניתוח פי חמישה! בהשוואה לילדים ללא הפרעה נשימתית. לעומת זאת, בילדים עם דום נשימה חסימתי בשינה תועד סיכון נמוך משמעותית לסיבוכי דמם בהשוואה לילדים ללא דום נשימה חסימתי בשינה.

יחד עם זאת, החוקרים מבהירים כי המאמרים שפורסמו לא כללו בדיקת מעבדת שינה להגדרת חומרת דום נשימה חסימתי בשינה. למרות זאת, מאחר שההפרעה מגדילה את הסיכון של הילדים, במהלך הרדמה ולאחריה - הם ממליצים לקבל הערכת מרדים לנחירות ולתחלואה נלווית של הילד לפני הניתוח.

על-בסיס העדויות הזמינות, ניתן לסכם שלילדים עם דום נשימה לחסימתי בשינה, סיכון מוגבר לסיבוכים נשימתיים לאחר ניתוח כריתת שקדים ואדנואידים, בהשוואה לילדים ללא דום נשימה חסימתי בשינה. מנגד, שיעור הדימומים היה גבוה יותר בקרב אלו ללא דום נשימה חסימתי בשינה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים ומבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום