פזילה: גורמים, אבחון וטיפול

(9)
לדרג
תוכן מקודם

כ-3% מהאוכלוסייה סובלת מפזילה - ומעל 80% בוחרים לעבור ניתוח לתיקון הפזילה, לשיפור המראה הקוסמטי ולשיפור תפקוד העיניים. האם יש טיפולים נוספים?

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2311093 (מספר מקשר)

פזילה היא מצב בו מנח העיניים איננו מרכזי - ויכולה להיות סטייה של עין אחת, או של שתי העיניים, כלפי פנים, כלפי חוץ או כלפי מעלה או מטה. הפזילה אמורה לחלוף עד גיל חצי שנה ואם הפזילה איננה חולפת, יש צורך לגשת לרופא עיניים, מכיוון שחוסר טיפול עלול להוביל לאיבוד הראייה הדו עינית,לעין עצלה, כפל ראייה ועוד תופעות.. פזילות אחרות עלולות להופיע מאוחר יותר בילדות, או אצל מבוגרים. כתוצאה ממחלות וירליות או לאחר חבלות ראש.

מהם הגורמים לפזילה?

בעיית תשבורת, כגון רוחק ראיה (העין, על מנת לראות ברור, עושה אקומודציה מוגברת, העלולה לגרום לפזילה כלפי פנים).

פזילה בעקבות חבלת ראש, אשר גורמות לפגיעה בעצב האחראי על עצבוב שריר או קבוצת שרירים בעין.

מחלה של בלוטת התריס.

מחלות נוירולוגיות מלוות בהופעת פזילה, הן בילדים והן במבוגרים.

גנטיקה - אצל הורים פוזלים, יש סיכויי מוגבר לילדים לפתח פזילה.

סיבה לא ידועה.

כיצד מאבחנים פזילה?

האבחון נעשה על ידי רופא עיניים, הבודק את חדות הראיה של המטופל, הן ע"י מתן טיפות להרחבת האישון והן ע"י מדידה של כמות הפזילה, בעזרת פריזמות. בנוסף, נבדקת קרקעית העין.

מהי עין עצלה (אמבליופיה)?

מתבטאת בראייה לקויה בעין, בעקבות התפתחות לא תקינה של הראייה, במהלך הילדות. כאשר עין אחת מתפתחת כמו שצריך, עם ראייה תקינה; והעין השנייה איננה מתפתחת כראוי. לרוב, עין עצלה היא בעין אחת בלבד. עין עצלה מתפתחת כתוצאה בהבדלים בתשבורת בין 2 העיניים או כתוצאה של פזילה קבועה באחת העיניים.

מהו סטרביסמוס?

זהו מצב פזילה, בו העיניים אינן במנח מרכזי. כאשר העיניים פוזלות פנימה, אז מדובר בעיניים מצולבות, זה נקרא איזוטרופיה. כאשר העיניים פוזלות החוצה, זה נקרא אקסוטרופיה. כאשר עין אחת נמצאת בעמדה גבוהה יותר או נמוכה יותר, זה נקרא היפרטרופיה. סטרביסמוס יכול להיות חד צדדי, או דו צדדי או מתחלף. הסטרביסמוס מופיע בילדות המוקדמת, או לאחר טראומה לראש. הטיפול בסטרביסמוס הוא כירורגי, כאשר מטרת הניתוח היא ליישר את מבט העיניים, כך שינועו בסנכרון מלא.

מהם הטיפולים המוצעים לפזילה?

הטיפולים מותאמים לגורם הפזילה. לעיתים הרכבת משקפיים פותרת את בעיית הפזילה. בפזילה בלתי קבועה ניתן לטפל על ידי סגירת העין, לסירוגין, בעזרת רטיות. במקרים אחרים, ניתן לטפל בעזרת תרגילי עיניים, לחיזוק יכולת המיקוד. טיפול נוסף הוא הזרקת בוטוקס לתוך שרירי העיניים. אך בחלק גדול מן המקרים, הטיפול היעיל לפזילה הוא ניתוח.

מתי מחליטים לבצע ניתוח?

כל מצב נבחן בנפרד ובהתאם לסוג הפזילה, הגורמים לה והטיפולים שהיה ניסיון להיעזר בהם. למשל: פזילה מולדת יש לנתח סביב גיל 6 חודשים, על מנת לאפשר ראיה דו עינית אופטימלית. פזילות אחרות מנתחים בגיל 3-4 שנים (אם יש עין עצלה שעדיין לא הסתדרה לחלוטין, רצוי להמתין עם הניתוח עד אשר מושגת ראיה טובה בשתי העיניים). אחוזי הצלחה של ניתוחי פזילה הם בסביבות 80%-85%.

האם סיבה חברתית היא סיבה מספקת לביצוע הניתוח?

בוודאי. כמעט 90% מן הסובלים מפזילה חשים מבוכה כלשהי בחברה, קושי ביצירת קשר עין, או נסיון להסתיר את הפזילה, ובאופן כללי הם מרגישים פחות רצויים חברתית.עבודות רבות הראו שלאחר תיקון הפזילה אותם מטופלים דווחו על עליה בביטחון העצמי וכן עלייה בהצלחה בראיוניות עבודה.

אילו בדיקות נעשות לפני הניתוח?

ראשית, בדיקה של רופא עיניים, הכוללת בדיקת עיניים מקיפה, חדות ראייה ובדיקת הרשתית; אבחנה מדויקת של גודל הפזילה באמצעות פריזמה (מנסרה). כמו כן, מתבצעת גם ספירת דם, הכוללת תפקודי כבד וכו' (בהתאם לגיל ולמצב הבריאותי).

כיצד מתבצע הניתוח?

גם הניתוח תלוי בסוג הפזילה. כאשר מדובר בשריר חלש, אז מחזקים את השריר ע"י קיצורו. אם השריר חזק ומושך, אז מרפים את השריר. את העין מניעים שישה שרירים. פזילה נגרמת מהפרת האיזון ביניהם. מה שנעשה בזמן הניתוח הוא חיזוק או החלשת שרירי העין - לפי הצורך. החלשת שריר נעשית בעזרת ניתוק השריר ממקומו ותפירתו במיקום אחורי; ואילו חיזוק שריר נעשה על ידי חיתוך קטע ממנו ותפירת השארית, חזרה למקום המקורי של השריר.

בכל מקרה, ניתוחי פזילה מתבצעים בהרדמה כללית - והפציינט משתחרר כבר באותו היום הביתה. לאחר מספר ימים, ניתן לחזור לבית הספר או לעבודה. פעילות ספורטיבית ושחיה בבריכה לא ניתן לבצע, למשך כשבועיים.

מה קורה לאחר הניתוח?

צריך להשתמש בטיפות, בהתאם להוראות המנתח. לעיתים יש ראייה כפולה לאחר הניתוח, אך היא חולפת מעצמה. התפרים נספגים/ נופלים מעצמם - ולכן גם אין צורך להוציאם.

איך יודעים אם הניתוח הצליח?

התוצאה נראית לעין כבר בימים הראשונים שלאחר הניתוח, אך באופן סופי לאחר ההחלמה המלאה של העין, לאחר חודש וחצי לערך. מידת הצלחת הניתוח תלויה בדרך כלל בפזילה הראשונית ובמידת חומרתה וסיבתה.

האם יש סיכונים בניתוח?

ניתוח לתיקון פזילה נחשב ניתוח בטוח. מכיוון שהניתוח נעשה על החלק החיצוני של העין, הסיכון לפגיעה בראייה הוא אפסי, אולם בכל מקרה מדובר בניתוח - וכמו בכל ניתוח, עלול להתפתח זיהום באזור המנותח. במקרה של זיהום תוך-עיני מחיידקים (מתרחש בפחות מאלפית האחוז (0.001%) מהמקרים), הדבר עלול לסכן את הראייה ואת שלמות העין. האבחון המידי חשוב ביותר - והטיפול בו הוא באמצעות אנטיביוטיקה, בהזרקה לתוך העין.

ד"ר רונית פרילינג היא מומחית לרפואת עיניים ילדים ופזילה בילדים ומבוגרים.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פזילה ועין עצלה
פורום רפואת עיניים לילדים ופזילה

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום