שמן זית מפחית סוכר וכולסטרול

(0)
לדרג

מחקר חדש מאשש, מעל לכל ספק, שצריכת שמן זית כתית מעולה מפחיתה בדם את רמות הסוכר ואת רמות חלקיקי הכולסטרול "הרע" LDL לאחר הארוחה

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

בהשוואה לסוגים אחרים של שומן, לשמן זית כתית מעולה עשויות להיות השפעות בריאותיות טובות יותר על רמות הסוכרים והשומנים בדם לאחר הארוחות. ממצא זה מסביר מדוע דיאטה ים-תיכונית מסורתית, עתירת שמן זית מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם. זאת ועוד, על-פי תוצאות מחקר איטלקי, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Nutrition and Diabetes.

עליית הסוכר בדם לאחר הארוחה מתונה יותר

החוקרים בחנו את ההשפעות של תוספת שמן זית כתית מעולה לדיאטה ים-תיכונית המבוססת על פירות, ירקות, דגנים ודגים, עם צריכה מעטה בלבד של מוצרי חלב או בשר אדום. בשני מקרים נפרדים, החוקרים סיפקו ל-25 משתתפים בריאים ארוחת צהריים ים-תיכונית מסורתית. בארוחה אחת, הם הוסיפו 10 גרם של שמן זית כתית מעולה, ובארוחה האחרת, הם הוסיפו 10 גרם של שמן תירס.

מבדיקות דם שנערכו לפני הארוחות ושעתיים לאחריהן, התברר כי ריכוז הסוכר בדם עלה יותר לאחר האוכל בכל המשתתפים, ממצא תקין כשלעצמו. עם זאת, ריכוז הסוכר בדם עלה הרבה פחות לאחר ארוחה עם שמן זית, בהשוואה לארוחה עם שמן תירס.

רמה נמוכה יותר של חלקיקי כולסטרול מסוג LDL

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקר קודם שקשר בין שמן זית כתית מעולה ובין רמות מוגברות של אינסולין. עם זאת, לא ברור מדוע עם צריכת שמן זית כתית מעולה נרשמה גם רמה נמוכה יותר של חלקיקי כולסטרול מסוג LDL. החוקרים מצאו כי לאחר ארוחות עם שמן תירס תועדו רמות גבוהות יותר משמעותית, של חלקיקי LDL, בהשוואה לארוחות בתוספת שמן זית כתית מעולה.

החוקרים מסכמים כי אכן מדובר במחקר קטן והם לא בחנו האם תוספת שמן תירס לארוחות עשויה להיות עדיפה על אי הוספת שמן כלל. למרות זאת, הם טוענים כי מדובר באחד המחקרים הראשונים שקשר בין דיאטה ים תיכונית עם שמן זית כתית מעולה ובין רמות נמוכות יותר של סוכר וחלקיקי LDL לאחר ארוחות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום