הריון תאומים: סיכון כפול

(5)
לדרג
תוכן מקודם

הריון תאומים הוא אמנם אושר כפול, אך גם סיכון כפול הסטטיסטיקה מלמדת כי הריון תאומים חשוף ליותר סיכונים nהריון "רגיל". ניתן לצמצם אותם על ידי מעקב הריון מתאים

מומחה לטיפולי פוריות ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307850 (מספר מקשר)

בהריון תאומים יש שכיחות גבוהה יותר של תחלואה עוברית, תחלואה אמהית ותופעות לוואי קשות בהריון. עד כמה שכיחותם של אלה גבוהה ביחס להריון רגיל? מה זה בכלל הריון תאומים? מדוע הוא מזמן סיכונים כה רבים? ומה עושים כדי לצמצם את הסיכונים?

כיצד נוצר הריון תאומים טבעי?

קיימים שני סוגי הריון תאומים:

תאומים לא זהים נוצרים בעקבות הפרייה בו זמנית של שתי ביציות - כל אחת על ידי תא זרע אחר וכתוצאה מכך נוצרים שני עוברים ברחם - תאומים לא זהים, די-זיגוטיים. במקרה זה המטען הגנטי של התאומים איננו זהה. ובפועל, למעשה הם חולקים ביניהם כ-50% מהגנים, כמו אחים לכל דבר ולפיכך הם אינם דומים זה לזה יותר מאחים, שאינם תאומים ויכולים להיות מאותן המין או ממין שונה.

תאומים זהים מונוזיגוטים (שמקורם מביצית מופרית אחת) נוצרים כתוצאה מהפרייתה של ביצית אחת, על ידי תא זרע אחד המביאה להיווצרות עובר, שמתחלק בשלב מסוים לשני גושי תאים היוצרים שני עוברים זהים החולקים את אותו הרחם - תאים אלה חולקים ביניהם 100% מהגנים.

כאשר ההתחלקות של העובר הראשוני מתרחשת לפני שעברו שלושה ימים מיום ההפריה של הביצית נוצרים שני עוברים זהים, שלכל אחד מהם שלייה משלו ושק היריון משלו (ביכוריאלים ביאמניוטים).

אם החלוקה מתרחשת בין היום השלישי לשמיני לאחר ההפריה, נוצרים עוברים, שלכל אחד מהם שק היריון משלו, והם חולקים שיליה משותפת (ביאמניוטים מונוכוריאלים). אם החלוקה מתרחשת בין היום השמיני ליום ה-12 לאחר ההפריה, נוצרים עוברים שלהם שק הריון אחד ושלייה משותפת. (מונוכוריאלים מונואמניוטים).

הריון תאומים נחשב כבר מראשיתו להריון בסיכון. צילום: שאטרסטוק
הריון תאומים נחשב כבר מראשיתו להריון בסיכון. צילום: שאטרסטוק

האם הנטייה להרות תאומים היא נטייה גנטית?

כשמדובר בתאומים לא זהים קיימת נטייה תורשתית לנשים מסוימות לבייץ במהלך המחזור יותר מביצית אחת. באשר לתאומים זהים - לא נמצא קשר תורשתי שיכול להסביר את התופעה.

מעבר לגנטיקה, לגיל האם יש השפעה על הסיכוי להרות תאומים. הנתונים מלמדים שעם ההתבגרות עולים הסיכויים להריון תאומים. רמת הגונדוטרופינים, המעודדים את פעילות השחלות, עולה עם הגיל דבר העשוי לעודד חריגה של יותר מביצית אחת בעת הביוץ, כך שהסיכוי להריון תאומים בגיל 35- 39 גדול כמעט פי 2 מאשר אצל נשים לפני גיל 35.

מה לגבי הריון תאומים בעקבות טיפולי פוריות?

זאת ועוד, הריון תאומים בעקבות טיפולי פוריות נפוץ אף הוא ומגמות חברתיות בעולם הגדילו את היקף הריונות התאומים. עקב המגמה העולמית של דחיית גיל הנישואים מסיבות חברתיות ישנו שיעור גבוה של נשים הנזקקות לטיפולי פוריות.

טיפולים אלה כוללים לרוב הפריה חוץ גופית והחזרת יותר מעובר מופרה אחד לרחם - כדי להעלות את סיכויי ההשתרשות. מצב זה העלה את שיעור ההריונות מרובי העוברים לשיעור של כ-20%. בשלושת העשורים האחרונים שיעור לידות התאומים עלה כמעט פי שניים במדינות המערב, עקב דחיית גיל הכניסה להיריון של הנשים ובגלל טיפולי הפוריות. שיעור לידות התאומים הזהים נשאר יציב, אם כי בעשורים האחרונים התברר שגם שיעור זה עלה פי שניים ויותר בקרב מטופלות הפריון.

כיצד שונה הריון תאומים מהריון "רגיל"?

למרבה הצער, שיעור הסיבוכים בהריון תאומים ולידתם הינם גבוהים משמעותית לעומת הריון רגיל ונובעים בין היתר מהשינויים המתרחשים בגוף האישה בנוכחות הריון תאומים. בהריון תאומים ישנה שכיחות גבוהה יותר של תמותה ותחלואה עוברית. בנוסף, גם שיעור ההפלות גבוה משמעותית בהשוואה להריון רגיל וישנם מיקרים רבים של לידה מוקדמת ופגות.

למעשה, כחצי מהריונות התאומים מסתיימים לפני מועד הלידה עקב צירים מוקדמים או השראת לידה או עקב סיבוכי הריון. לידה מוקדמת כרוכה בסיבוכי פגות ומשקל לידה נמוך הנובעים לעיתים גם מעיכוב בצמיחת עובר או עוברים. ישנה גם סכנת תמותה סב לידתית בשיעור גבוה פי שבעה מהריון יחיד ושיעור גבוה יותר של מומים מולדים (בעיקר בקרב תאומים מונוכוריאלים). הסיכון הגדול ביותר בכל הריון תאומים הוא פגות האחראית לתחלואה והתמותה הגבוהה של התינוקות בהריון תאומים.

הריון תאומים אף קשור בתחלואה אימהית גבוהה יותר, עקב נטייה גוברת לרעלת הריון, סוכרת הריונית, עודף מי שפיר, היפרדות שליה, אנמיה עקב חוסר בברזל, פריחה הריונית, מחלות לחץ דם של ההריון, הפרעה בניקוז מלחי מרה, כבד שומני ופקקת ורידים, דמם במהלך ההיריון ולאחר הלידה.

בנוסף, הריון תאומים כרוך גם בריבוי תופעות לוואי כמו: בחילות והקאות, ומצבים של הקאות יתר עד לצורך באשפוז בכדי לאזן נוזלים ואלקטרוליטים. בנוסף, גם עלייה עודפת במשקל, שמלווה לעיתים בבצקות מוגברות ודליות ברגליים ובבטן.

עם ההתבגרות עולים הסיכויים להריון תאומים. צילום: שאטרסטוק
עם ההתבגרות עולים הסיכויים להריון תאומים. צילום: שאטרסטוק

מהו מעקב ההריון ואופן הלידה הנהוגים בהריון תאומים?

מאחר וידוע כי הסיכון לסיבוכי הריון ולידה הינם בשיעור גבוה משמעותית בהריון תאומים בהשוואה להריון יחידני, הרי שהריון תאומים נחשב כבר מראשיתו להריון בסיכון. בפועל, מעקב ההריון יהיה צמוד יותר. כמו כן, מקפידים לסיים את מרבית הריונות התאומים בלידה קיסרית, על מנת למזער את הנזקים לעובר הנובעים מסיבוכי הפגות ובניסיון להקטין את התחלואה העוברית הקשורה בסטאטוס הרפואי של האם ו/או למנוע תחלואה אימהית חמורה יותר.

לסיכום: הריון תאומים נושא בחובו ברכה כפולה ומכופלת אך גם לא מעט סיכונים, שמחייבים מעקב צמוד אחר העובר והאם מראשית ההריון ועד סופו שלרוב יהיה בלידה קיסרית.

פרופ' יעקב אשכנזי הוא מומחה למיילדות וגניקולוגיה, לשעבר סגן מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בבית חולים בילינסון.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פריון הגבר - בנק הזרע

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום