דאגה ממצב בנקי-הזרע בארץ

(0)
לדרג

יחס מזלזל, פגיעה בפרטיות של תורמים ושל לקוחות ומחסור חמור בתורמים בבנקי הזרע על-פי מחקר חדש. ד"ר בוקק-כהן: תרחישי אימה של קשרי קרובים

מאת: מערכת zap doctors

תורמים פוטנציאלים הפונים לבנק הזרע מתלוננים על יחס לא מכבד, חוסר מתן שירות ,שמירת פרטי הפונים המעוניינים להפוך לתורמים ועל קשיים רבים אחרים בהגיעם לבדיקות לרבות היעדרו של מרחב פרטי דיסקרטי בעת מתן התרומה. גם לקוחות מתלוננות על יחס לא מכבד, על היעדר פרטיות, על היצע נמוך ובעיקר יוצאות נגד הדרישה לבחור תורם מתוך קטלוג מצומצם במהירות ללא אפשרות להתייעץ עם קרובי משפחה וחברים באינטימיות. עוד מתברר כי בסך-הכל במאגר בנקי הזרע קיימים בין 50-140 תורמי זרע בכל הארץ, לאוכלוסיה של 6.2 מיליון יהודים בישראל וייבוא זרע תורמים מחו"ל הוא סבוך ויקר.
כל אלו ונתונים מדאיגים נוספים עולים ממחקר חדש שערכה ד"ר יערית בוקק-כהן, שפורסם בחודש שעבר בכתב עת בינלאומי יוקרתי בגניקולוגיה. במחקר ביקשה ד"ר בוקק- כהן, סוציולוגית המתמחה בתחומי המשפחה וטכנולוגיות פריון ומרצה באוניברסיטת אריאל, למפות את הבעיות העיקריות בתהליך הקיים בבנק הזרע בארץ.
"מצב בנקי הזרע בישראל טעון שיפור. מדובר בתחום פרוץ ללא פיקוח הדוק וקיימות בו בעיות רבות, בעיקר בגלל היעדר עדכון הנהלים והשענות על 'תקנת בריאות העם' משנת 1940( !) ועדכון נוסף שנכתב במשרד הבריאות לניהול תרומות זרע מ- 1992", מסבירה ד"ר בוקק- כהן.


המחקר התבסס על ראיונות עומק עם תורמים ולקוחות על מנת ללמוד על היחס אותו הם מקבלים בבנקי הזרע. ד"ר בוקק- כהן השוותה גם בין מצב בנקי הזרע בארץ ובעולם, מבחינת מספר התורמים הנמצא במאגר, נעימות התהליך והיחס לתורמים וללקוחות. נערכה השוואה גם בין בנקי זרע פרטיים לאלו הציבוריים.

קשיים על ייבוא זרע של תורמים מחו"ל. לעשירים בלבד
הבעיות ההלכתיות העיקריות הנוצרות מתרומת זרע הן איסור הלכתי של שפיכת זרע לבטלה, וכן, אי ידיעת זהות האב, שמביאה לחשש של נישואי אח ואחות. לקוחות רבות ,ובעיקר הדתיות שמביניהן, ממזערות כמעט לאפס את סיכויי ילדיהם העתידיים לנישואי אח ואחות על ידי יבוא תרומת זרע של גוי מחו"ל. בנקי הזרע נמנעים מהאופציה של קניית תרומות זרע מערבים מוסלמים אזרחי ישראל, הן בשל התנגדות ההנהלה והן בשל חוסר ביקוש לכך מצד לקוחות.
הליך ייבוא זרע של גוי הוא יקר בהרבה, פי חמישה ועד פי עשרה ממחיר התרומה בארץ, ומשמעות הדבר היא שמדובר בהליך לעשירים בלבד. משום כך, האפשרות של הגדלת מאגר התורמים בארץ הוא חיוני הן לשם שיפור השירות המוצע בארץ, והן לפתרון הבעיה ההלכתית. "יש מחסור רב בתרומות זרע בכל העולם. בארץ, המחסור רב יותר מכיוון שמעבר למחסום הפסיכולוגי בארץ קיים גם מחסום תרבותי ודתי", מסבירה ד"ר בוקק- כהן. "על מנת לפתור את הבעיה יש צורך אדיר בשיפור השירות והיחס לתורמים פוטנציאלים".


להגדיל פי שישה את מספר התורמים בארץ
בהערכה ראשונה מסוגה, אמדה ד"ר בוקק-כהן את מספר התורמים המשוער במאגר בנקי הזרע בארץ בהשוואה להנחיות של האגודה האמריקאית לרפואת פריון (ASRM)וכן של האגודה הבריטית לפוריות (BFS) לגבי מספר התורמים המינימלי הדרוש לגודל האוכלוסיה. ההנחיות הללו חשובות מאין כמותן על מנת למזער את הסיכוי לנישואי קרובים עד לכדי מינימום. מהמחקר עלה האומדן כי סך הכל במאגר בנקי הזרע קיימים בין 50-140 תורמי זרע בכל הארץ, לאוכלוסיה של 6.2 מיליון יהודים בישראל. בחישוב על פי האומדן האופטימי ביותר של 140 תורמים, על מנת לעמוד בתקנות של האגודות הבינ"ל יש להגדיל את מספר התורמים פי 6 על מנת להתאימו לסטנדרט המקובל בעולם.

"מהמחקר עולה תמונה מדאיגה של מצב בנקי הזרע בארץ. יש במצב זה משום פגיעה הן חברתית והן הלכתית. אין ביכולתם של בנקי הזרע במצב הנוכחי להתמודד עם הבעיות העולות מן המחקר ויש למצוא להן פתרונות", מדגישה ד"ר בוקק- כהן. "מהמחקר עולות מסקנות רבות, ביניהן שיפור היחס ללקוחות ולתורמים פוטנציאלים, על מנת שתהיה אפשרות להעלות את מספר תורמי הזרע בארץ כאשר היעד הוא שכמות התורמים תהיה גבוהה לפחות פי שישה. דבר זה ימזער את הסיכון לנישואי אח ואחות ובכך יהיה מענה לבעיה ההלכתית וכן, תהיה אפשרות לנשים רבות יותר לפנות לתרומת זרע". ד"ר בוקק כהן מסכמת כי "אנו במצב בו התרחיש של אח המכיר את חצי אחותו בפאב, או אב המכיר את ביתו במועדון קרוב מאוד למציאות, אם לא קורה כבר עכשיו, ועל משרד הבריאות לנקוט בצעדים מהירים ולמנוע תרחיש אימה זה".

בואו לדבר על זה בפורום פוריות ייעוץ רגשי ותמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום