קרדית: היצור שגורם לאלרגיה לאבק

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהי קרדית האבק? מדוע שלושים אחוז מהאוכלוסייה מפתחים נזלת אלרגית? וכיצד מטפלים בתסמיני האלרגיה המציקים? כל מה שרציתם לדעת על אלרגיה לאבק

רופאה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ,מומחית לרפואה פנימית
077-9977275 (מספר מקשר)

כיצד למעשה אדם הופך לאלרגי לאבק? זוהי שאלה חשובה והתשובה עליה אינה חד משמעית. ככל הנראה מדובר בשילוב בין מרכיבים גנטיים למרכיבים סביבתיים. כאשר אנו מזהים אלרגיה, לא תמיד נדע לומר מדוע היא באמת מתחילה להתרחש. אבל העובדות מדברות בעד עצמן: נזלת אלרגית משפיעה על שלושים אחוז מכלל האוכלוסיה. מתוך קבוצת המיקוד הזו, ישנם אנשים רבים הסובלים מתסמינים יום-יומיים של אלרגיה לאבק, שהעיקריים מבניהם: נזלת כרונית או אף סתום, גרד ואודם בריריות העיניים, תפרחת וגרד בעור, קוצר נשימה, צפצופים ועוד.

מהי קרדית אבק הבית?

קרדית אבק הבית היא יצור מיקרוסקופי (אשר אינו נראה לעין) ששייך לקבוצת העכבישונים. יצור זה נמצא במוקדים רבים ברחבי הבית: מזרונים, שטיחים, ספות, ספרים ועוד. יצור זה מתפתח באופן טבעי במקום ששוהים בו בני אדם, ניזון מתאי עור מתים (קשקשת) שנושרים מגוף האדם, ואוהב במיוחד חום ולחות. מכאן שמזג האוויר הישראלי הוא קרקע פורייה להתפתחות הקרדית.

כיצד ניתן למגר את קרדית האבק?

הקרדית למעשה מצויה בשפע בין כתלי הבית ובעיקר בחדר השינה שלנו. מחקרים מדעיים הוכיחו כי הקטנת החשיפה הסביבתית לקרדית מביאה להקלה משמעותית בתופעות האלרגיה ולכן מומלצת נקיטת מספר צעדים פשוטים כגון:

שאיבת אבק מהמזרון לעיתים קרובות. ניתן אף לרכוש כיסויים מיוחדים למזרן כרית ושמיכה.

כיבוס מצעים ווילונות בטמפרטורה גבוהה (60 מעלות צלזיוס ויותר) וייבוש במייבש כביסה חם, על מנת לחסל את הקרדית והפרשותיה.

ניקוי שטיחים והוצאתם אל מחוץ לחדר השינה והימנעות משטיחים "מקיר לקיר".

מיזוג חדר השינה להורדת החום והלחות.

הוצאת בובות פרווה ובד מחדרי הילדים.

לפעולות אלו ישנה משמעות אמיתית בהפחתת עוצמת התסמינים, במיוחד לאנשים שסובלים מאלרגיה קלה יותר לאבק. כדאי לציין כי רצוי שניקוי החדר לא ייעשה ע"י החולה עצמו בשורה טובה לחולים האלרגים לקרדיות!.

אלרגיה לאבק (אילוסטרציה צילום shutterstock)
אלרגיה לאבק (אילוסטרציה צילום shutterstock)

כיצד מתבטאת האלרגיה לקרדית האבק?

נזלת אלרגית גורמת לסבל לכשליש מאוכלוסיית העולם. יש הסובלים ממנה באופן עונתי (למשל באביב בלבד-קדחת השחת) ויש הסובלים מנזלת באופן כרוני יומיומי ורב שנתי. תסמינים של הנזלת האלרגית גורמים לפגיעה משמעותית באיכות בחיים. לעיתים קרובות מתפספסת האבחנה של האלרגיה והחולים בנזלת הכרונית אינם זוכים בטיפול מתאים או מגיעים למצבים של התמכרות לטיפות אף או לניתוחים
ולכן יש חשיבות רבה לביקור אצל רופא מומחה לאלרגיה כחלק מתכנית הבירור של נזלת כרונית או תסמינים מחשידים אחרים.

נזלת אלרגית בכלל ונזלת אלרגית הנובעת מאלרגיה לקרדית האבק בפרט מתבטאת בהתעטשויות רצופות בבקרים, נזלת שקופה ומימית, גרד בריריות האף והעיניים, אדמומיות בעיניים. במקרים קשים עלולים להופיע גם שינויים כרוניים במבנה הפנים והעור כגון: הילה חיוורת סביב העיניים, סימני גירוי אפי, שנותרים בשל גרד חוזר ונשנה של המקום המטריד. אצל אנשים מסוימים האלרגיה מתבטאת לאו דווקא בנזלת דולפת, אלא באטימות של האף הווה אומר נחיריים סתומים. תסמיניה של הנזלת האלרגית עלולים לגרום לתחלואה נלווית קשה החל מכאבי ראש כרוניים (לעיתים קרובות על רקע סינוסיטיס כרונית) , פגיעה בריכוז ובערנות בקרב ילדים ומבוגרים, פגיעה בחוש הריח ואף להפרעות שינה.

כיצד נבדיל בין נזלת שנוצרת בעקבות אלרגיה לאבק לבין נזלת שנוצרת בעקבות אלרגנים אחרים כגון צמחים ?

חשוב לשים לב האם התסמינים הם עונתיים (מופיעים וחוזרים בעונה מסיימת בלבד) או רב עונתיים. במידה ומדובר בתסמינים המופיעים בכל עונות השנה ואינם תלויים במזג האוויר או בצמחייה המשתנה, עולה החשד לרגישות לאלרגנים שמצויים בין כתלי הבית (INDOOR ALLERGENS) כגון קרדית אבק הבית, עובשים, מקקים, בעלי חיים וכו'. לעומת זאת, הנזלת האלרגנית העונתית נגרמת בדרך כלל כתוצאה מרגישות לאלרגנים שמקורם מצמיחה עונתית כגון עצים, דשאיים ועוד.

כיצד מאבחנים אלרגיה לאבק ואת חומרתה?

האבחון של נזלת אלרגית מתחיל בסיפור הקליני של המטופל: אילו תסמינים יש לו, מתי הוא סובל מהם, האם חל שינוי בתסמינים בתוך הבית או מחוצה לו ועוד שאלות רבות שיישאלו ע"י הרופא המומחה למחלות אלרגיות. בנוסף, חשוב לדעת האם קיים סיפור משפחתי אטופי - האם יש בני משפחה נוספים הסובלים מנזלת כרונית או אסטמה.

לעיתים קרובות הסיפור המשפחתי אינו זהה - כלומר, בקרב בני אותה משפחה אלרגיה יכולה להופיע בצורות שונות: נזלת, אסטמה, תפרחות, דלקות עיניים על רקע אלרגי ועוד. מפה נובעת חשיבותו של האבחון המדויק.

אלרגיה לאבק (אילוסטרציה צילום shutterstock)
אלרגיה לאבק (אילוסטרציה צילום shutterstock)

אלו בדיקות נדרש לבצע לאבחון הנזלת האלרגנית?

כאשר יש סיפור קליני מתאים, במרפאת האלרגיה מבצעים תבחיני עור שנקראים "תבחיני שריטה" (SKIN PRIK TESTS) שבהם מטפטפים על החלק הפנימי של הזרוע של המטופל טיפות מסוגים שונים של אלרגנים. לאחר מכן מבצעים שריטה קטנה במרכז הטיפה, וזאת כדי לחשוף את מערכת החיסון בעורו של המטופל לאלרגנים הנבדקים. התוצאות נקראות לאחר כ-15 דקות. במידה וקיימת רגישות מתקבלת תגובה עורית של נפיחות מקומית ואדמומיות בעור סביב האלרגן שנבדק. במרפאת האלרגיה מבוצעים גם תבחיני עור שונים למזון, תבחיני מטלית לבירור של תפרחות שונות ועוד. בחלק מהחולים המאובחנים כלוקים בנזלת אלרגית חשוב לבצע גם תפקודי ריאות על מנת לאבחן אסטמה אלרגית, שהנה חלק מתסמיני האלרגיה. במקרים אחרים בהם החולה סובל מתסמיני אלרגיה בעיניים כגון: גרד ואדמומיות, הוא יתבקש להשלים גם בדיקת עיניים מעמיקה.

כיצד מתבצע הטיפול באלרגיה לאבק?

הטיפול בנזלת אלרגית מתבצע בשלושה אופנים המשלימים זה את זה: הצעד הראשון הנו נקיטת צעדים להפחתת החשיפה לקרדיות, כפי שהסברתי לעיל. רוב המטופלים יזדקקו לתוספת של תרופות להקלה על תסמיני האלרגיה: הטיפול התרופתי מבוסס על ספרי אנטיהיסטמיני לאף ועל כדורים אנטיהיסטמינים מדור שני, שבניגוד לאלו מהדור הראשון, אינן גרומות לישנוניות. לעיתים הטיפול כולל גם שכולל גם טיפות עיניים אנטיהיסטימיניות. זהו טיפול תסמיני שניתן לאנשים בעלי דרגה קלה עד בינונית של אלרגיה.

לאנשים הסובלים מנזלת יום-יומית בדרגה בינונית עד קשה ולאלו שאינם מעוניינים בנטילת תרופות מדי יום, מומלץ מאד טיפול באמצעות אימונותרפיה - חיסונים. טיפול זה יעיל מאוד לטווח הארוך. במהלכו החולים האלרגים מקבלים זריקות שמורכבות מהאלרגנים אליהם הם רגישים. הטיפול ניתן בתדירות של במינונים עולים. לאחר הגעה למינון אחזקה (מתרחש בדרך כלל לאחר 3-4 חודשים של טיפול שבועי) עוברים לתדירות של אחת ל-4 שבועות. התהליך הוא ארוך טווח בדרכו מלמדים את מערכת החיסון לא לפצוח בתגובה אלרגית בתגובה לאלרגן הסביבתי, עד שמערכת החיסון לומדת כיצד לא להגיב לאלרגנים הללו.

טיפול זה נמצא יעיל מאוד, כך שבסופו של דבר המטופל אינו סובל מתסמיני האלרגיה. חשוב לדעת כי את הטיפול בחיסונים ניתן לבצע אך ורק מגיל שש והלאה. ילדים קטנים יותר מטופלים רק על ידי ספריי לאף, סירופ ומשאפים לפי הצורך. בשנתיים האחרונות קיימת גם שיטת חיסון לא באמצעות זריקות אלא באמצעות ספרי לאף.

מאיזה גיל אפשר לאבחן אלרגיה לאבק?

כל סוג של אלרגיה ניתן לאבחן מגיל ממש קטן, גם בחודשים הראשונים לחיים. חשוב להבין שאלרגיה יכולה להתפרץ בפתאומיות גם בגיל המבוגר, מסיבות שקשורות ברקע גנטי, חשיפה סביבתית וגם חשיפה תעסוקתית.

באופן תיאורתי ניתן לקחת אדם, שאין לו כל סיפור משפחתי או רקע של אלרגיות, לחשוף אותו לפרוות בעלי חיים ולאבק, והוא ייפתח תסמינים אלרגיים. לעומתו, אדם עם סיפור משפחתי אטופי עשיר עשוי להיחשף לאותם אלרגנים ולא לפתח תסמינים כלל. השוני בתגובות קשור במטען הגנטי, הסביבה של אותו אדם, עומס החשיפה לאבק ולאלרגנים סביבתיים נוספים. התשובה לשאלה מדוע תופעות אלרגיות מתפרצות באמצע החיים עדיין נותרה ללא מענה חד משמעי ואני מקווה כי בעתיד תהיה לה תשובה ברורה.

ד"ר רמית מעוז סגל היא מומחית לרפואה פנימית ולאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, רופאה בכירה במכון האוטואימוני בתל השומר, חברת האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית.


בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום