הפרעות קשב וריכוז: טיפול טבעי

(0)
לדרג

כ-90% מהילדים, שמאובחנים עם ADHD נוטלים תרופות כגון ריטלין. בשנים האחרונות עלתה המודעות לכך שצמחי מרפא מטפלים בשורש הבעיה ועוזרים ברמה הפיזית והנפשית

מאת: שרון קוצר

רבות דובר אודות סוגי טיפולים שונים להפרעות קשב וריכוז, כאשר קיימת מחלוקת בעולם הרפואה בנוגע לשימוש בתרופות לתופעה זו, בשל חשש למתן תרופות חזקות במצבים של אבחון לא נכון או במצבים בהם הבעיה ניתנת לפיתרון דרך טיפול התנהגותי ולאו דווקא תרופתי, עתיר כימיקאלים.

רפואת צמחי המרפא, אשר הולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות בעולם בכלל ובישראל בפרט, מצליחה לתת מענה גם לתופעה זו, בצורה טבעית. יתרונה של רפואת צמחי המרפא הוא בהיותה נטולת תופעות לוואי ובדך כלל מחזקת את האדם באופן כולל מתוך הבנה כי כל תופעה, פיזית או נפשית, משפיעה ומושפעת מגורמים נוספים.

הפרעות קשב וריכוז: קצת נתונים

כ-5% מהילדים בישראל וכ-4% מהמבוגרים מוגדרים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, כאשר כ-70% מהילדים שסובלים מהפרעות אלה, ימשיכו לסבול ממנה גם כמבוגרים. מספר הבנים שמאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז גדול פי 10 ממספר הבנות עם הפרעה זו.

הפרעות קשב וריכוז מתחלקות לשני סוגים: ADD (מתבטאות ברוב המקרים הפרעות למידה ולעיתים מלוות בהפרעה קוגניטיבית), ו-ADHD (מלוות בתנועה מופרזת והתנהגויות אימפולסיביות). אולם למרות החלוקה, רוב הרופאים נוטים להתייחס לתופעה זו כבעיה כוללנית אחת.

הפרעות אלה נגרמות בשל גורמים ביולוגיים, חברתיים וסביבתיים, כאשר ישנם מחקרים המעידים על כך שהפרעות קשב וריכוז עוברות בתורשה - אם אחד מהוריו של הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז, קיים סיכוי של למעלה מ-50% שגם הוא יסבול מכך.

הפרעות קשב וריכוז באות לידי ביטוי בקושי בריכוז במטלות למשך זמן ארוך, קושי בסיום משימות, בעיית הקשבה, קושי במטלות הדורשות מאמץ מנטאלי, חוסר בתשומת לב לפרטים ואיבוד פריטים באופן תדיר בשל חוסר תשומת לב. כמו כן הן מתאפיינות בקושי בריכוז ודבקות במשימות לאורך זמן, בחוסר שקט פיזי, חוסר שקט נפשי, ישיבה לא רגועה, ילדים נוהגים לרוץ ולטפס על כל מה שאפשר, קושי להקשיב לדבריו של האחר עד הסוף ונטייה להתפרץ באמצע, תזוזה וחוסר שקט בידיים וברגליים, מענה לשאלות או לפני שסיימו לשאול אותן, חוסר סבלנות בתורים ונטייה לדיבור רב.

הפרעות קשב וריכוז. צילום: shutterstock
הפרעות קשב וריכוז. צילום: shutterstock

הטיפול התרופתי להפרעות קשב וריכוז

כ-90% מהילדים שמאובחנים עם ADHD נוטלים תרופות, כשברוב המקרים מדובר בריטלין שפועל על מערכת העצבים המרכזית. ריטלין משפר פעמים רבות מצבים של היפראקטיביות, אולם שימוש בתרופה גורם לתופעות לוואי רבות, בהן קשיים בשינה, אובדן תיאבון, עצבנות, סחרחורות, כאבי ראש, בחילות ועוד. במקרים מסוימים, מטופלים ילדים עם ADHD בתרופות נגד דיכאון, המתלווה למצבו של הילד כתוצאה מה- ADHD אולם גם הן עלולות לגרום לתופעות לוואי שונות, כמו נדודי שינה ופגיעה בכלי דם ובלב.

הטיפול הטבעי: במה הוא שונה ועד כמה הוא אפקטיבי?

המודעות לבעיות קשב וריכוז עלתה רק בשנים האחרונות, כאשר בשנים שלפני כן סבלו רבים מהפרעות קשב וריכוז, אולם לא הוגדרו ככאלה. התוצאה של היעדר אבחון הייתה נשירה של תלמידים רבים ממוסדת חינוך, קושי של תלמידים בעלי פוטנציאל גבוה להצליח בלימודים, אלימות מוגברת בקרב ילדים ועוד.

באופן דומה, כך גם המודעות לרפואת צמחי המרפא עלתה בשנים האחרונות. אנשים הבינו שאחת הדרכים היעילות והטובות לרפא ולחזק את עצמם, היא דרך חזרה לשורשים. דרך חזרה לבסיס, לטיפול במהות הבעיה ולא רק בסימפטומים והכל - בדרך טבעית.

מחקר שפורסם בכתב העת המוביל Journal of Ethnopharmacology, הציג מחקרים מקיפים שהראו שישנן שיטות שונות לטפל באמצעות הרפואה הטבעית בהפרעות קשב וריכוז, כאשר השימוש ברפואת צמחי המרפא מאפשר טיפול מקיף ושורשי המבוסס כולו על תמציות צמחים טבעיות. רפואת צמחי המרפא מתייחסת לאדם כמכלול ולא רק להפרעת הקשב והריכוז, ומעניקה לו טיפול תומך ומחזק במערכות הגוף שבהן הוא זקוק לכך.

למעשה, צמחי מרפא עוזרים גם להתמודדות הנפשית עם ההשלכות של הפרעות קשב וריכוז, וגם ברמה הפיזית לחזק את מערכת העצבים, את תפקוד הכבד ואת תפקוד המערכת החיסונית. מטרת הטיפול היא לעורר או להרגיע - זאת בהתאם לבעיה ממנה סובל המטופל ובעיקר לעזור בעידוד היכולת להתרכז ולהתמקד.

משך הטיפול משתנה לפי הצורך ומותאם באופן אישי לכל אדם, בהתאם לחומרת הפרעות הקשב והריכוז ודרך הביטוי שלהן, ישנם מספר צמחים המשפרים ריכוז ומגבירים קשב וערנות.

טיפול צמחי בהפרעות קשב וריכוז. צילום: shutterstock
טיפול צמחי בהפרעות קשב וריכוז. צילום: shutterstock

בקופה: על פי מחקר שפורסם בשנת 2014 בכתב העת Journal of Ayurveda and integrative medicine הבקופה הוא צמח מרגיע ומחזק, המשפר תהליכי חשיבה ותפקוד מנטאלי. הבקופה פועל לריפוי פנימי ולהסדרת מגוון תהליכים בגוף, תוך שתורם למגוון פעילויות רפואיות המשפיעות על הגוף וביניהן; שיפור פעילות קוגניטיבית, מגו על המוח ומערכת העצבים, בעל פעילות אנטי דיכאונית אשר יכול לפי רפואת הצמחים המסורתית לסייע בהרגעה ולהפיג חרדה. צמח הבקופה נפוץ בשימוש ברפואת הצמחים במיוחד לבעיות זיכרון קשב וריכוז, חולשה נפשית ודיכאון, פוביות חרדות וחוסר שקט כללי.

סנטלה: צמח הידוע ברפואה ההודית המסורתית כבעל סגולות המאזנות את שני צידי המוח. הצמח ידוע ברפואה ההודית כמשקם את מערכת העצבים, מרגיע, מרכך, יחד עם זאת מגביר פעילות מנטאלית. הסנטלה בעל יכולת ייחודית בהגברת פעילות עצבית ומוחית, והגברת פעילות חילוף החומרים בגוף. על פי השימוש ברפואה המסורתית, הסנטלה נועד להאיץ טיפול תשישות גופנית ונפשית, מסייע בפעילות מנטאלית, שיפור הזיכרון, שיפור יכולת הריכוז ובבעיות קוגניטיביות שונות.

ג'ינסנג קוראני: מכונה גם "צמח הקיסר", ושימש לחידוד הזיכרון כבר לפני 2000 שנה ברפואה הסינית.
מבחינה רפואית לפי הרפואה הסינית ועל פי מחקר מכתב העת Zeitschrift für Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie שהראה כי הצמח משמש ומיטיב לטווח רחב מאוד של בעיות במיוחד במצבי חולשה פיזית ונפשית, משפר תהליכי חשיבה וריכוז, ואף מסייע בעיכול וזרימת הדם.

רוזמרין רפואי: צמח מרפא שעל פי רפואת הצמחים ידוע כמניע תהליכים ומקצבים ביולוגיים שונים בגוף. מסייע בהזרמת הדם ואף מרפא פותח ומשחרר, תוך שמעלה את מצב הרוח בפרק זמן קצר ובכך עולה רמת האנרגיה והוויטאליות. הרוזמרין אף מסיע בזיכרון, קשב וריכוז, זאת משום השיפור של זרימת הדם לתאי המוח אשר משפרים את התפקודים הקוגניטיביים.

ג'ינקו בילובה: הירחון Complementary therapies in clinical practice פרסם השנה מחקר שהראה כי הצמח משפיע ישירות על כלי הדם, בעיקר במוח כך לפי רפואת הצמחים המודרנית. החומרים הפעילים משפיעים על דפנות כלי הדם ובכך ישנה השפעה מכרעת על אופן וקצב זרימת הדם. בין אם ע"י גמישותם וקוטרם ובין אם ע"י הפרשה של חומרים שונים אל זרם הדם, אשר משפיעים על איכות הדם ועל הגוף כולו.

תרזה- פרחי הטיליה: ברפואת הצמחים פרחים אלה ידועים כמטפלים בבעיות שינה, חרדות וחוסר שקט. ההשפעה של הפרחים היא בראש ובראשונה הרפיה והרגעה כללית של הגוף, לרבות הרפיה והרגעה של שרירים חלקים, העוטפים את כלי הדם, מעברי הנשימה ודרכי העיכול והשתן. ההשפעה האנטי עוויתית והמרגיעה מפחיתה רמות של חרדות קיימות ומתחים שונים אשר מסייעים בתחושת רוגע ואף העלאת המצב רוח.

הצמח יעיל במיוחד לסובלים מאי שקט קבוע והיפראקטיביות.

שרון קוצר - הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת 'ברא צמחים'

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום