ילדים: פחות CT, יותר MRI

(0)
לדרג

ירידה משמעותית בהיקף בדיקות ה-CT לילדים בעשור האחרון. העדפת ה-MRI, ככל הנראה, על רקע המודעות לסכנת הממאירות שבחשיפה לקרינה המייננת

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

בשנים האחרונות חלה ירידה בהיקף בדיקות CT, ועלייה בהיקף בדיקות ה-MRI והאולטרה-סאונד הנערכות לילדים. כך מסתבר ממחקר חדש ונרחב, שכלל 33 בתי חולים לילדים ושממצאיו פורסמו לאחרונה ב Pediatrics.

היקף השימוש בבדיקות ה-CT עבור עשר קבוצות האבחנות הנפוצות ביותר בילדים, ירד החל משנת 2004 ועד לשנת 2012. בפרק זמן זה, שיעור בדיקות ה-MRI ובדיקות האולטרה-סאונד עלה בשמונה מבין עשר קבוצות האבחנה.

ירידה תלולה בהיקף בדיקות ה-CT לילדים

קבוצות האבחנה במחקר כללו קטגוריות דוגמת פרכוסים, דלקת תוספתן, זעזוע מוח, זיהומים בדרכי הנשימה העליונות וכאבי בטן. עבור כל האבחנות, למעט פרוצדורות שאנט וגסטרואנטריטיס לא-חיידקית, חלה עלייה בהיקף בדיקות ההדמיה בכל שיטה. לעומת זאת, שיעורי בדיקות ה-CT פחתו בכל קטגוריות האבחנות.

מחקרים להערכת שכיחות בדיקות CT במהלך עשרים השנים האחרונות הצביעו על עלייה גדולה מאמצע שנות התשעים של המאה הקודמת, כאשר חלק הדגימו התייצבות ואחרים הדגימו ירידה. עם זאת, מרבית המחקרים הללו התבססו על מצב או על מוסד יחידים, בניגוד למחקר המקיף הנוכחי.

צמצום חשיפת ילדים לקרינה מייננת מסוכנת

לירידה בשימוש בבדיקות CT השלכות על בריאות הציבור בשל הפחתת החשיפה לקרינה מייננת מסוכנת. חשיפה של ילדים לקרינה זו במינונים המשמשים לרוב בבדיקות CT, נקשרה עם עלייה של מקרה סרטן אחד נוסף לכל 10,000 ילדים הנחשפים לקרינה. החלפת שיטת ההדמיה בבדיקה שאינה כוללת חשיפה לקרינה מייננת עשויה להשפיע על הסיכון לממאירות במהלך החיים.

לסיכום, החוקרים כותבים כי ייתכן שהמגמה נובעת מהחשש מפני קרינה מייננת ומהסיכון לממאירות, כמו גם משינוי בדרגת הביטחון של אמצעי ההדמיה האחרים. התוצאות מיוחסות גם לעובדה שבשנת 2006 הוגברה המודעות לסכנות חשיפה לקרינה, ולאפשרויות האלטרנטיביות לביצוע בדיקות הדמיה עם מינוני קרינה נמוכים יותר בילדים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות בילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום