התועלת באפליקציות הבריאות בספק

(0)
לדרג

יעילותן של אלפי האפליקציות לנייד לאורח חיים בריא, ידועה בטווח הקצר בלבד אך חסרים מחקרים על תרומתן לבריאות, אם בכלל, בטווח הרחוק. שווה לנסות?

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

למרות מספרן הרב של האפליקציות הרפואיות במכשירי הטלפון החכמים המיועדות לניהול גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, לרוב אין עדויות התומכות בתועלתן. למרות זאת, רופאים רבים עדיין מעודדים את המטופלים להשתמש בכלים החדשים הללו, עם קריאה לחוקרים להשלים מחקרים נוספים לאיסוף עדויות בנושא. כך לטענתם של חוקרים כפי שעולה מהצהרה מטעם ה- American Heart Association.

ההצהרה מתמקדת בכלים לניהול שש נקודות: איזון לחץ דם, איזון כולסטרול, איזון סוכר בדם, הקפדה על פעילות גופנית, ירידה במשקל והפסקת עישון: המומחים מדווחים כי למרות עשרות אלפי אפליקציות בנושאי אורחות חיים, רק 69 מחקרים קליניים בחנו את התועלת של השימוש באפליקציות למכשירי הטלפון הניידים בשיפור גורמי הסיכון הללו.

אפליקציות יעילות רבות לפעילות גופנית ולדיאטה

בחיפוש שנערך באפריל 2015 אחר אפליקציות שעסקו בששת גורמי הסיכון המצוינים לעיל, המומחים זיהו עשרות אלפי אפליקציות לאייפון שעסקו בפעילות גופנית (6,312), ירידה במשקל (3,881), סוכרת מסוג 2 (1,175), לחץ דם (588) וכולסטרול (265). עוד זוהו 120-250 אפליקציות לכל קטגוריה למכשירי אנדרואיד.

ההצהרה מטעם ה-AHA נועדה לספק לרופאים וחוקרים סקירה של העדויות בבסיס השימוש בכלים רפואיים למכשירים חכמים. להלן נקודות המפתח:

כלים ניידים סייעו בירידה קצרת-טווח במשקל הגוף, אך אין נתונים מעבר ל-12 חודשים. החוקרים מצאו כי לטכנולוגיה החדשה היה חלק בהתערבות מקיפה לשינוי אורחות חיים, שכללה ייעוץ בנושא תזונה נכונה, פעילות גופנית ושינוי התנהגותי, ונמצאה באמת יעילה.

בכל הנוגע לשיפור פעילות גופנית, למרות ערב רב של מכשירים נישאים למעקב אחר פעילות גופנית, לא ידוע רבות אודות התועלת של טכנולוגיה זו ולכן דרושים מחקרים נוספים בנושא.

באשר להפסקת עישון, מחקרים מצאו כי תכניות ששילבו הודעות טקסט עשויות להביא להכפלת שיעורי הגמילה מעישון, אך כ-90% מהמעשנים עדיין לא הצליחו להיגמל מעישון לאחר שישה חודשים.

קשה לרופאים להתעלם מהפוטנציאל הרב שבהן

עם זאת, מהסקירה של העדויות, שפורסמו בנושא עד כה, למרות המגבלות והחסרונות, עולה בבירור הפוטנציאל הרב של הטכנולוגיות הללו בשיפור אורחות החיים. חשוב מכך, רופאים אינם יכולים להתעלם מהטכנולוגיה המתפתחת, למרות העדר הנתונים התומכים בשימוש באפליקציות אלו.

נראה שיש לקבל את האתגר ולנסות לאסוף עדויות התומכות ביעילות הטכנולוגיות החדשות הללו וכיצד להשתמש בהן נכונה לשיפור בריאות המטופלים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום