דלקת בדרכי השתן: חשוב לטפל

(57)
לדרג

נשים סובלות מזיהום בדרכי השתן פי 5 מגברים - ובכל גיל יש סיבה ייחודית לדלקת בדרכי השתן. מהן הסיבות? כיצד מאבחנים? ומתי מומלץ לקבל טיפול מונע?

מאת: ~~ ד"ר בני שכטר~~

דלקת בדרכי השתן שכיחה בכל שכבות הגיל בקרב המין הנשי. בחלק מהמקרים הדלקת חולפת, בחלק מהמקרים הדלקת חוזרת ובחלק מהמקרים מדובר בדלקת כרונית. במרבית המקרים, מקור הדלקת בחיידקים המגיעים ממערכת העיכול - ובראשם חיידק האי קולי (E.coli).

מהי דלקת בדרכי השתן?

קיימים שני סוגים עיקריים של דלקת בדרכי השתן. הדלקת הראשונה נקראת דלקת בדרכי השתן התחתונות (הימצאות חיידקים עד לשלפוחית השתן); והדלקת השנייה נקראת דלקת בדרכי השתן העליונות (הימצאות חיידקים במערכת השתן שמעל השלפוחית). באופן כללי, ניתן לקבוע כי דלקת תחתונה היא נפוצה וקלה יותר לטיפול, לעומת דלקת במערכת השתן העליונה, בה יש יותר סיבוכים והיא אף עלולה להגיע לכליות - ולהיות מסוכנת.

מדוע דלקת בדרכי השתן "פופולרית" אצל נשים?

מקורה של הדלקת בחיידק זיהומי והסיבה לשכיחותה הגבוהה אצל נשים היא בעיקר אנטומית: פי הטבעת והנרתיק קרובים לשופכה, והשופכה עצמה קצרה יותר. הזיהום בדרכי השתן יופיע אצל האישה, לאורך כל שלבי חייה: בילדות, בגיל ההתבגרות, עם תחילת קיום יחסי המין, בזמן ההיריון (לחץ על השלפוחית) ובגיל המעבר - לאחר הפסקת המחזור.

מהם הסימנים המעידים על דלקת בדרכי השתן?

הסימנים האפשריים הם תחושה כי השלפוחית איננה מתרוקנת לגמרי, צריבה בעת מתן שתן, הטלת כמויות קטנות של שתן, תכיפות ודחיפות במתן שתן, שתן עכור ו/או ריח רע. כאשר הדלקת חריפה ומתפתחת באזור העליון, לכיוון הכליות, עלול להופיע גם חום גבוה, צמרמורות וכאב צידי-מותני.

כיצד מבדילים בין דלקת במערכת השתן העליונה לבין דלקת במערכת התחתונה?

דלקת במערכת השתן העליונה מלווה לרוב בחום גבוה מאוד, כאבים באזור המותן או הגב התחתון, כאבי בטן, צריבה או כאב במתן שתן וכן דחיפות ותכיפות. דלקת בדרכי השתן התחתונה, לרוב תגרום "רק" לתחושת צריבה ודחיפות במתן שתן.

מהם הגורמים השכיחים לדלקת בדרכי השתן אצל נשים?

אי-שמירה על היגיינה.
עודף היגיינה.
מומים מבניים מולדים בדרכי השתן.
הפרעות הורמונאליות.
מחלות ספציפיות כגון סוכרת.
מערכת חיסון חלשה.
הריון.
החדרת קטטר לשופכה.
קיום יחסי מין.
חוסר ריקון מוחלט של שלפוחית השתן.

איך מאבחנים דלקת בשלפוחית השתן?

האבחנה נעשית בעזרת בדיקת שתן ותרבית שתן. בבדיקה המאוששת דלקת, יימצאו רמות גבוהות של כדוריות דם לבנות ושל חיידקים. תרבית שתן מזהה את כמות החיידקים המעורבים ואת סוגיהם.

מהי תרבית שתן?

מדובר בבדיקה הכי יעילה להוכחת דלקת בדרכי השתן או לשלילתה. בבדיקה זו, השתן נזרע על מצע מתאים לגידול חיידקים ולאחר כיומיים, ניתן לראות אם קיימים חיידקים, אם לאו. למרות יעילותה של הבדיקה, חשוב להתייחס לכך שהחיידקים שנבדקים כעניין שבשגרה הם החיידקים הנפוצים ביותר. אך במקרים של דלקות חוזרות, מומלץ לבצע בדיקות מקיפות שיכללו גם הימצאותם של חיידקים פחות נפוצים.

מהי הסיבה לדלקות שתן כרוניות?

אין סיבה ספציפית. הסיבות יכולות להיות מגוונות - ובהן: מום מולד/ נטייה טבעית, חוסר היגיינה, עודף היגיינה, תכיפות גבוהה של יחסי מין ועוד. חשוב כי נשים שסובלות מדלקות חוזרות בדרכי השתן יעברו בירור מעמיק, כולל אולטרסאונד ייחודי ותרבית הכוללת בדיקה של שלל חיידקים (ולא רק של החיידקים השכיחים ביותר).

כיצד משפיעה דלקת בדרכי השתן על חיי האישה?

אצל ילדות יש תחושה של חוסר נוחות וצריבה. אם לאחר שלילת הימצאות החיידקים, הכאב נמשך, מומלץ להיבדק על ידי גניקולוג, מכיוון שפעמים רבות מדובר בגירוי בפות - ולא בדלקת בדרכי השתן. אצל נשים צעירות, הדלקת נוצרת על פי רוב עם תחילת קיום יחסי מין. במקרים אלה, מומלץ להקפיד על היגיינה וכן לתת שתן מיד אחרי קיום יחסי המין.

בגיל מבוגר יותר, נשים שמשתמשות בדיאפרגמה צריכות להיות מודעות לכך שהלחץ שהיא מפעילה על השופכה גורם להפרעה בהתרוקנות ולכן זה מצע נוח לחיידקים. נשים לאחר הפסקת המחזור מתקשות לקשר בין איבוד האסטרוגן לבין דלקת בדרכי השתן, אך איבוד האסטרוגן אמנם משפיע. במקרה זה, הפתרון הוא טיפול הורמונלי לנרתיק.

איך מונעים זיהום בדרכי השתן?

לא מתאפקים במתן שתן.
אחרי קיום יחסי מין - ניגשים לתת שתן.
שותים הרבה מים.
מנגבים מהנרתיק לאחור ולא להיפך!
שותים מיץ חמוציות או תמציות חמוציות.
לסובלות מדלקות כרוניות (יותר מ-3 פעמים בשנה): ניתן לקבל טיפול אנטיביוטי מניעתי מדי יום או ליטול כדור אחד לפני או אחרי קיום יחסי מין.

מהו הטיפול המקובל בדלקת בדרכי השתן?

הטיפול המקובל הוא נטילת אנטיביוטיקה בהתאם לסוג החיידק שגורם לזיהום. במקרים חמורים, כאשר הזיהום מתפשט לכליות, יש צורך באשפוז ומתן תרופה בעירוי תוךורידי. בזמן קבלת טיפול, מומלץ להימנע לחלוטין מקיום יחסי מין.

כיצד מטפלים בדלקת אצל נשים בהריון? האם הדלקת עלולה לפגוע בעובר?

גם במקרה זה הטיפול הוא אנטיביוטי. חוסר טיפול ודלקת עשויים לגרום לצירים ולידה מוקדמת. במקרה של זיהום חמור שקשה להיפטר ממנו, תינתן אנטיביוטיקה במהלך כל ההריון. הטיפול, גם במקרים קשים כשהדלקת מגיעה לכליה, אינו מסכן את העובר.

ד"ר בני שכטר הוא גינקולוג ומטפל מיני, המומחה בטיפול בכאבים.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום