סתימות בשיניים: כל התשובות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מהי סתימה בשן? מה ההבדל בין סתימת אמלגם לבין קומפוזיט? מה היתרונות והחסרונות של כל גישה? והכי חשוב: כיצד נימנע לחלוטין מ"חורים" בשיניים?

רופא שיניים
09-7423435

סתימות בשן הן עניין שכיח מאוד. אין מגבלת גיל לביצוע סתימות בשן; הכל, כמובן, תלוי בצורך הרפואי. המונח המדויק יותר הוא "שחזור" ולא סתימה. בפועל, השחזור הוא חומר פלסטי המונח על פני שטח השן - ונועד לשחזר את המתאר, התפקוד והאסתטיקה של השן המקורית.

מתי נדרש לבצע שחזור בשן?

קיימות מספר התוויות לביצוע שחזורים בשיניים.

הראשונה: כאשר יש "חור" בשן. המונח המדויק לחור הוא בעצם עששת (ריקבון השן). עששת נוצרת כתוצאה מנוכחות חיידקים (המכונים גם "פלאק" או "רובד חיידקים"), המפרישים חומצה בתגובה לפירוק מזון, דבר אשר גורם להיחלשות ולפירוק חומר השן (אמייל ודנטין) וליצירת "חור" בשן. רופא השיניים מסלק את רקמת השן הנגועה בזיהום חיידקי, ולמעשה משחזר את האזור שנפגע באמצעות חומר שחזור.

השנייה: במקרים של אובדן חומר שן כתוצאה משחיקת שיניים או חבלה. שחיקת שיניים עלולה להיגרם על ידי חומצה (בעקבות שתייה חומצית או הקאות) או בעקבות הרגל של חריקת שיניים. במקרים אלה, לעתים ניתן לשחזר את חומר השן אשר אבד באמצעות שחזורים.

השלישית: שחזור למטרות אסתטיות. במקרים שבהם צורת השן לא יפה או שיש מרווחים לא אסתטים בין השיניים, ניתן להיעזר בשחזורים כדי לשפר את המראה האסתטי של השיניים.

באיזה חומר נהוג היה בעבר לסתום חורים בשיניים? ובאיזה חומר נהוג לעשות שימוש כיום?

בעבר כל השחזורים היו מבוססים על חומר הנקרא אמלגם - סגסוגת של מתכות המכילה כסף, כספית, בדיל ונחושת. שחזורים אלה היו חזקים מאוד ועמידים לאורך זמן.

עם השנים, בגלל החשש מנוכחות הכספית בשחזורים ובגלל צורך אסתטי, פותחו השחזורים בגוון השן (שחזורים "לבנים"). שחזורים אלה מבוססים על חומר הנקרא קומפוזיט המורכב ממטריקס רזיני (שרף) המכיל בתוכו חלקיקי קוורץ וסיליקה.

האם הסתימות הישנות שלנו מסוכנות?

שני סוגי השחזורים מאושרים לשימוש על ידי ה-ADA (האיגוד האמריקאי לרפואת שיניים) וכן על-ידי ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל. לכן, ההחלטה על סוג השחזור המבוצע צריכה להיעשות אחרי שקלול כלל הגורמים והיתרונות לעומת החסרונות, של כל שחזור, בכל מקרה ספציפי.

חשוב לציין כי כספית, הקיימת כאמור בשחזורים ישנים, רעילה רק במצבה החופשי, אך איננה רעילה כאשר היא מהווה חלק מהשחזור הדנטלי. כמות מזערית של כספית יכולה אמנם להשתחרר לאורך זמן מהשחזור, כתוצאה מלעיסה ושחיקה שלו, אבל כמויות אלה זניחות לעומת כמויות הכספית אליהן אנו נחשפים במזון ובמים (במיוחד באכילת דגי ים).

דווקא בעת הוצאת שחזור אמלגם ישן קיים סיכוי גבוה יותר לחשיפה לכספית - ולכן הוצאת שחזור ישן צריכה להעשות תוך הקפדה על שאיבה טובה של שאריות ושל אדי כספית; ועל ידי שימוש בהרבה מים בעת הקידוח. מסיבה זו גם לא מומלץ לרוץ להחליף את שחזורי האמלגם הקיימים לשחזורים "לבנים".

כיצד מתבצע שחזור בשן?

חומר השחזור מסוג אמלגם בעצם ממלא את החלל הקיים - ולכן מגן על השן ומשחזר את התפקוד שלה, אך אינו מתחבר כימית לחומר השן - ולכן אינו מחזק את השן.

חומר השחזור מסוג קומפוזיט מונח על חומר השן אחרי שמבצעים "צריבה" של חומר השן באמצעות חומצה והנחת חומר קישור (בונדינג) על פני אזור השחזור, כך שבעצם חומר זה, מלבד מילוי החלל, גם מאפשר חיזוק מסויים של חומר השן הנותר כנגד שברים.

מהם היתרונות והחסרונות של החומרים השונים שנועדו לשחזור השן?

יתרונות השחזור באמצעות אמלגם: חוזק השחזור ועמידות לאורך זמן, קלות יחסית בביצוע השחזור, גם בתנאים קשים, עלות נמוכה יחסית ופחות נטייה להיווצרות עששת בשולי השחזור.

חסרונות השחזור באמצעות אמלגם: חומר זה פחות אסתטי, במיוחד באזורים קדמיים - ואיננו מתחבר מבחינה כימית לחומר השן. מפני שהאמלגם עשוי מסגסוגת מתכת, הוא עלול להעביר תחושה של חום וקור. לכן נדרש עובי מינימלי של השחזור על מנת שיהיה עמיד.

יתרונות השחזור באמצעות קומפוזיט: אסתטיקה משופרת, קישור כימי מסוים לחומר השן, לא נדרש עובי מינימלי לשחזור - ולכן הכנת השן יכולה להיות יותר שמרנית.

חסרונות השחזור באמצעות קומפוזיט: לביצוע שחזור זה נדרשת מיומנות גבוהה של הרופא וטכניקת ביצוע רגישה מאוד במיוחד לתנאי הסביבה (נדרש יובש מוחלט). לעתים קרובות מתעוררת רגישות בשן אחרי ביצוע השחזור (רגישות העשויה לנבוע ממספר סיבות). לאורך זמן, השן פחות יציבה ופחות עמידה, יחסית לשחזורי אמלגם. כמו כן, קיימת נטייה להתפתחות עששת בשולי השחזור לאורך זמן. בנוסף, עלות השחזור גבוהה יותר.

לכמה זמן הסתימות שלנו מחזיקות מעמד? מה עלול לפגוע בהן?

אורך חיים ממוצע של שחזורים נע בין 7 שנים לבין 10 שנים. באופן גורף, שחזורי אמלגם עמידים יותר לאורך זמן, יחסית לשחזורי קומפוזיט. כמובן שמדובר בממוצע. ישנם שחזורים המחזיקים מעל 10 שנים; ולעומתם, שחזורים המחזיקים מעמד פחות מ-7 שנים.

כישלון שחזור עלול לנבוע מהתפתחות עששת משנית בשולי השחזור, שבר של השחזור או התנתקות של השחזור. הצלחת השחזור לאורך זמן תלויה במספר גורמים: איכות ביצוע השחזור (מיומנות הרופא המטפל), רמת הסיכון לעששת אצל המטופל, ותנאי הסביבה - הרגלי דיאטה של המטופל, אכילת סוכרים, הרגלי היגיינה של המטופל, הכוחות הפועלים על השחזור ועוד.

אילו סתימות נדרש להחליף אחת לתקופה?

באופן עקרוני, אין צורך להחליף את השחזור, אלא אם כן השחזור לקוי. חשוב לנסות לאתר את השחזורים הלקויים מוקדם ככל הניתן, על מנת לאפשר להחליף את השחזור בצורה קלה יחסית. לכן, קיימת חשיבות רבה לביצוע בדיקה תקופתית בכל 6-12 חודשים, הכוללת צילומי רנטגן לבדיקת מצב השחזורים בפה.

כיצד שומרים על שיניים עם סתימות?

שיניים עם שחזורים אכן רגישות יותר להתפתחות עששת (ריקבון השן). על מנת לשמור על השיניים מפני הופעת מוקדי עששת חדשים, וכדי לשמור על השחזורים הקיימים, ישנה חשיבות רבה לתחזוקה יומיומית של השיניים ולהקפדה על היגיינה אוראלית.

מטרתה של ההיגיינה האוראלית היא להסיר את רובד החיידקים ("פלאק") מפני משטחי השן והשחזור; וכך למנוע היווצרות מוקדי עששת חדשים ומשניים.

ישנה חשיבות רבה להרגליי היגיינה אוראלית, שצריכה לכלול צחצוח שיניים עם משחת שיניים המכילה פלואוריד; וכן שימוש באביזרים ייעודיים לניקוי בין השיניים, כגון חוט דנטלי, קיסמים או מברשות. בנוסף, ניתן להיעזר גם בשטיפת פה המכילה פלואוריד, לצורך חיזוק השיניים והפחתת היצמדות רובד החיידקים לשיניים. כמו כן, מומלץ להקפיד על ביקורי תחזוקה אצל שיננית כל 3-6 חודשים.

כיצד ניתן להימנע מבעוד מועד מסתימות אצל ילדים או מבוגרים?

על מנת להפחית את הסיכון להיווצרות עששת בשיניים, יש להקפיד על הגיינה אוראלית קפדנית, דיאטה דלת סוכרים ועל בדיקות תקופתיות אצל רופא שיניים וביקורים קבועים אצל השיננית.

ד"ר ניר זילברברג הוא רופא שיניים, מומחה לשיקום הפה.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום