דום נשימה בשינה? יותר רשלנות

(0)
לדרג

ניתוחים בחולים הסובלים מדום נשימה חסימתי בשינה נוטים להסתבך יותר עד כדי מות החולה, בשל רשלנות רפואית. זקוקים לאמצעי זהירות מיוחדים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

שיעור המקרים של רשלנות רפואית בעקבות התערבויות ניתוחיות עולה משמעותית בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה (OSA או Obstructive Sleep Apnea), ככל הנראה משום שחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה זקוקים לאמצעי זהירות נוספים לאחר ניתוח - כך עולה ממחקר אמריקאי חדש.

החוקרים משערים כי מדובר בקצה הקרחון בלבד, מאחר שהנתונים עליהם התבססו היו בעיקר המקרים שהגיעו לבתי משפט, ויש לזכור שפעמים רבות במקרים מעין אלו, מגיעים לפשרה מחוץ לבית המשפט.

71% מהמקרים שנבחנו הסתיימו במות החולים

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים משלושה מאגרי נתונים וזיהו מקרים בהם חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה או לכל הפחות חשד לאבחנה זו שסבלו מסיבוכים סביב ניתוחים שנערכו בין השנים 1991-2010. הם זיהו 24 מקרים, רובם תועדו בשנת 2007 או מאוחר יותר, ושמרביתם (92%) היו ניתוחים אלקטיביים:

שליש מהמקרים היו ניתוחים כלליים ושליש נוסף היו ניתוחי אף-אוזן-גרון. מועד הסיבוכים היה במהלך הניתוח ב-21% מהמקרים, לאחר הרדמה ב-33% מהמקרים ובמחלקות הכירורגיות ב-46% מהמקרים.

בסיכומו של דבר, 71% מהחולים במקרים אלו הלכו לעולמם; שישה מבין 11 החולים עם נזק מוחי אנוקס הלכו לעולמם בתוך 113 ימים מהניתוח.

הסברה היא שהשימוש בהרדמה כללית ובתרופות המשמשות לדיכוי מערכת העצבים המרכזית (אופיואידים) עשויים היו להוביל לסיבוכים ב-58% וב-38% מהמקרים, בהתאמה.

פסקי הדין נקבעו לטובת התובעים ב-58% מהמקרים עם קנס כספי ממוצע שהגיע ל-2.5 מיליון דולרים (בטווח שבין 650,000 דולרים ועד ל-7.7 מיליון דולרים). יותר ויותר מוסדות משלימים כעת בדיקות סקר במרפאות טרום-ניתוח, אם כי למעלה ממחצית מהמרכזים עדיין מקפידים על צעד זה באופן שגרתי.

פרוטוקולים לאמצעי זהירות בחולים עם דום נשימה

חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה זקוקים ככל הנראה לאמצעי זהירות נוספים לאחר הניתוח. לא ברור בדיוק אילו צעדים יש לנקוט, אך ישנם פרוטוקולים זמינים. החוקרים ממליצים לצמצם את השימוש באופיואידים לאחר ניתוח, לנסות להימנע מהשכבת החולים על גבם ולהקפיד על ניטור מוגבר אחר חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה או חשד להפרעה זו.

יש להקפיד כי חולים עם אבחנה של דום נשימה בשינה יביאו את הציוד הרפואי שלהם וישתמשו בו לאחר הניתוח.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום נחירות ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום