גיל המעבר: ירידה באיכות החיים?

(0)
לדרג

נשים הסובלות מאוד מתסמיני המנופאוזה חוות ירידה משמעותית באיכות חייהן, אך גם למסת הגוף, המצב התעסוקתי והדיור השפעה על מצבן הפסיכולוגי

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

לגלי חום בדרגה בינונית עד חמורה ולתסמינים וזו-מוטורים (גלי חום והזעות) נוספים האופיניים למנופאוזה, השפעה משמעותית על איכות חייהן של נשים. במקרים של תסמינים חמורים יותר של גלי חום, הזעה והזעות לילה דווח על מצב פסיכולוגי ירוד של הנשים. כך מסתבר מתוצאות מחקר אוסטרלי חדש כפי שפורסמו במהדורת אוגוסט של כתב העת Maturitas.

מדגם המחקר כלל 1,524 נשים אוסטרליות, בגילאי 40-65 שנים. 48.5% מהנשים דיווחו על תסמינים וזו-מוטורים: רבע מהן (11.4% מכלל המדגם) דיווחו על תסמינים בדרגה בינונית-חמורה. לפני תקנון למשתנים חיצוניים אחרים העשויים להשפיע על התוצאה (ערפלנים) החוקרים זיהו קשר בין תסמינים וזו-מוטורים, שגרמו למטרד משמעותי ולחוסר יציבות בתחום המגורים, לרווקות, לדאגה לאחרים, לעישון ולהשמנה עם איכות חיים נמוכה יותר בנשים סביב תקופת המנופאוזה וזאת בהשוואה לנשים לפני המנופאוזה.

השפעה רבה למצב המשפחתי והתעסוקתי, להשמנה ולעישון

מניתוח הנתונים עלה כי הקשר השלילי בין תסמינים וזו-מוטורים בדרגה בינונית עד חמורה לבין התחושה הכללית של הנשים וזאת לאחר תקנון למגוון משתנים (גיל, מדד מסת גוף, מצב משפחתי, השכלה, מקום מגורים, מצב תעסוקתי, מספר ילדים, מגורים יציבים, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול וטיפול בבן משפחה עם צרכים מיוחדים).

בנוסף, באלו שסבלו מהשמנה, אלו שעישנו ואלו שחיו ללא בני זוג, תועדו מדדי איכות חיים נמוכים יותר בניתוח רב-משתנים. עם זאת, עבודה בשכר או בהתנדבות בגיל מבוגר, לוו במדדי איכות חיים גבוהים יותר.

הכנסה ממקום העבודה היא גורם חשוב בדיור, בבריאות ובהשכלה ומספקת בטחון הודות לחסכונות כלכליים ולעלייה בהערכה העצמית של הנשים. עבודה התנדבותית תרמה גם היא לשיפור המצב החברתי ולמערכות יחסים, להערכה העצמית, למעורבות בקהילה וסיפקה הגנה מפני דחק גופני ופסיכולוגי. לדיור הייתה השפעה משמעותית על הקשר בין תסמינים וזו-מוטורים ובין טיפול בבן משפחה בעל צרכים מיוחדים.

היקף הקשר בין תסמינים וזו-מוטורים בדרגה בינונית עד חמורה לבין פגיעה באיכות חיים הוא שיקול חשוב עבור הרופאים המטפלים בנשים בשלב זה של חייהן.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי
פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום נשים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום