קיצור קיבה: לחמש שנים בלבד

(0)
לדרג

מחקר ישראלי מצא כי השפעתו המיטיבה של הניתוח הבריאטרי מוגבלת; וכבר לאחר 5 שנים נצפתה עלייה חוזרת במשקל וחזרה של סוכרת מסוג 2

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הירידה במשקל וההטבה בסמני הסוכרת, כתוצאה מניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי, פוחתות כבר לאחר חמש שנים. כך עולה מתוצאות מחקר מעקב חדש מישראל, שפורסמו החודש בכתב העת JAMA Surgery.

ניתוח שרוול קיבה זוכה לפופולריות רבה בשנים האחרונות, אך מדברי הרקע של החוקרים מבילינסון מסתבר שבשלב זה, אין נתונים רבים אודות השפעותיו ארוכות הטווח על תחלואות ההשמנה שכן מרבית הנתונים מוגבלים לשנתיים בלבד ומכאן נחיצותו של מחקר זה.

צניחה של יותר מ-20% בשיעורי ההטבה

מדגם המחקר כלל 443 מטופלים לאחר ניתוח בריאטרי לקיצור קיבה בבית החולים האוניברסיטאי בין השנים 2006-2013. שיעור הירידה במשקל העודף במטופלים עם נתונים זמינים, צנח מ-77% ב-241 מטופלים לאחר שנה אחת, ל-56% ב-39 מטופלים לאחר חמש שנים.

מבין 82 המטופלים, שאובחנו עם סוכרת מסוג 2 לפני הניתוח, שיעור המטופלים בהם תועדה הפוגה מלאה - שהוגדרה על-פי נוכחות ריכוז סוכר בדם בצום מתחת ל-100 מ"ג לדיצילטר דם ואילו ריכוז ההמוגלובין המסוכרר הנמוך מ-6% עמד על 51% מבין 71 המטופלים עם נתונים זמינים לאחר שנה אחת, אך רק על 20% מבין 10 המטופלים לאחר חמש שנים.

לא חל שינוי משמעותי בריכוז הכולסטרול בדם והירידה בריכוז LDL הייתה משמעותית לאחר שנה אחת, אך לא לאחר חמש שנים.

החוקרים מסכמים כי לאחר ניתוח שרוול קיבה חלה ירידה בהיקף הירידה במשקל העודף ובשיפור הכללי בתחלואה נלווית על-רקע השמנה בטווח הזמן הקצר. עם זאת, מנתונים ארוכי טווח עולה כי חלה עלייה חוזרת במשקל הגוף וירידה בשיעורי ההפוגה מסוכרת מסוג 2 וממחלות אחרות על-רקע השמנה.

יש לקחת בחשבון את הנתונים הללו בתהליכי קבלת החלטות במרבית המטופלים השמנים המתאימים לניתוחים בריאטריים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיית השמנת יתר
פורום השמנת יתר, קיצור, מעקף ושרוול קיבה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום