הילד מתקשה להתארגן? יש פתרון

(0)
לדרג

ילדים רבים שוכחים חפצים, סובלים מ"ידיים שמאליות" ומתקשים בפעילות ספורטיבית. חשוב להבין כי הם לא "עושים בכוונה" אלא סובלים מקושי מוטורי שניתן לטיפול

מאת: ~~ד"ר מירי טל סבן~~

הורים רבים מתארים את ילדיהם כ"לא מאורגנים", מסורבלים ולעיתים אף כבעלי "ידיים שמאליות". כשהם נשאלים כיצד קשיים אלה באים לידי ביטוי במסגרת הביתית, ההורים מתארים כי לילדיהם קושי להתארגן לקראת משימה, הם זקוקים לעזרה, תמיכה ונדנוד במהלך התארגנות לקראת יציאה בבוקר - למסגרת לימודים או לפעילויות אחרות. הורים אחרים יתארו את ילדיהם ככאלה ששוכחים חפצים בכל מקום, מבצעים מטלות בצורה לא נקייה ומתקשים בביצוע מטלות ספורטיביות כמו רכיבה על אופניים או משחקי ספורט קבוצתיים.

קשיים אלה גורמים לעיתים קרובות לחיכוכים רבים עם הילדים, כעסים וביקורת רבה על התנהלותם במסגרת הביתית והלימודית.

השאלה הרווחת היא "האם הילד שלי עושה בכוונה? האם אפשר לעזור לו?" - ובעיקר עולה דאגה על השתלבותו במסגרת הלימודים. על שאלות אלה ועוד - נשיב במאמר זה.

מה גורם לקשיים אצל ילדים בתחום ההתארגנות?

לקראת תחילת שנת הלימודים, חשוב להבין ולהסביר להורים שהילדים הללו לא נופלים, שוכחים, מתקשים להתארגן ולשחק במשחקי כדור בכוונה, אלא ייתכן שיש להם קשיים ביכולות המערבות ארגון, תכנון וקואורדינציה מוטורית (קשיים ביכולות המערבות קואורדינציה מוטורית ([Developmental Coordination Disorder, DCD].

במה בא לידי ביטוי קושי ביכולת הארגון?

יכולת ארגון מאפשרת לנו ליזום, לתכנן ולבצע פעולות משמעותיות בחיי היום יום, לצורך הסתגלות ופעילות תקינה בסביבתו של האדם. כאשר יכולת זו לקויה, קיים קושי בהתפתחות הקואורדינציה המוטורית, הבאה לידי ביטוי בסרבול ואיטיות. קשיים אלה מפריעים באופן משמעותי ועקבי ומקשים על תפקודי היום יום, למידה, שעות פנאי ומשחק של הילד.

ילדים עם קשיים בארגון מאופיינים במסורבלות מוטורית: לדוגמא, ילדים רבים נתקלים בחפצים או מפילים דברים.
קושי בפעילויות גופניות: לדוגמא, קיים קושי ברכיבה על אופניים, משחקי כדור וקושי בהשתתפות בשיעורי ריתמיקה או שיעורי ספורט במסגרת הלימודית.

קושי בתפקודי יום יום: לדוגמא, קיים קושי להתלבש במהירות ודיוק, לארגן ולסדר חדר, ילקוט, קלמר. בנוסף: אכילה לא מאורגנת.

איטיות וחוסר דיוק בתפקוד מוטורי עדין: לדוגמא, קיים קושי בתפיסה של חפצים, קושי בגזירה מדויקת, משחקי בניה, תפיסת סכו"ם, כתיבה לא מאורגנת ומסודרת.

קשיים רגשיים והתנהגותיים: לעיתים קרובות מלווה את קשיי הארגון תסכול רב הגורם להתפרצויות זעם, ביטחון ירוד וקשיים חברתיים.

כיצד ניתן לעזור לילדים עם קשיי ארגון?

בראש ובראשונה, יש להבין שהילד לא עצלן, מפונק או "עושה בכוונה" - ולהיות מודעים לכך שקיים קושי אמיתי. ברגע שאנחנו כהורים נפנים זאת ולא נכעס, נתעצבן או ננדנד לילד, הילד ירגיש בטוח יותר ויהיה פחות מתוסכל וחסר ביטחון. מכאן, שעלינו כהורים לעזור לילדנו בעזרת מתן כלים המקלים על יכולת ההתארגנות - ובסופו של דבר להתארגן ולתפקד טוב יותר!

התארגנות בוקר: אם הילד מבולבל, זקוק לתזכורות ועזרה רבה בסדר היום בבוקר, צריך לקחת נשימה ארוכה ולנסות להכין כמה שיותר דברים מבעוד יום: לבחור בגדים בערב שלפני, לכתוב על לוח מחיק או על דף, יחד עם הילד, את הרצף של סדר הפעילות שיש לעשות בבוקר ולהשאיר זאת במקום בולט, על מנת שהוא יוכל לעקוב אחר רצף הפעילויות. חשוב לזכור שלא תמיד הילד לומד באופן אוטומטי ובעזרת חיקוי בלבד מטלות כמו איך מתלבשים או מצחצחים שיניים. למדו את הילד שלכם איך עושים זאת בזמן רגוע ופנוי ולא בשעת הבוקר הלחוצה, לפני הליכה למסגרת הלימודית או עבודה. כדאי ורצוי להשתמש בשעון עצר (סטופר) שיזכיר לילד להזדרז, במקום שאתם כהורים תנדנדו ללא הפסקה.

התארגנות ללמידה במסגרת חינוכית: על מנת להקל על יכולת הלמידה של הילדים, יש צורך בארגון סביבת הלמידה, עד כמה שניתן, על מנת שתקל על הילד בהתארגנות שלו ובעיקר על השתלבותו והשתתפותו במסגרת הלימודים.

יש להתחיל עם הילקוט - שבו עם ילדכם ותחשבו יחד אתו: איך נכון לארגן אותו? התאמנו על איך לסדר את הילקוט, היכן מניחים את המחברות, חוברות, דפי עבודה וכיו"ב. יש לחזור על כך מספר פעמים רב עד שזה יופנם. כך גם לגבי הקלמר: באיזה תא יש להניח את כלי הכתיבה השונים? יש להתאמן על כך. מומלץ כי החפצים בקלמר יהיו פשוטים ולא מסיחים, על מנת שהילד יתרכז בארגון ולא בנצנצים, בובות ומדבקות מיוחדות. בנוסף, מומלץ לסמן בצבעים שונים כל יום במערכת - וכך גם לגבי חוברות ומחברות העטופות בצבעים שונים, כך שיהיה לילדכם קל יותר לארגן את מערכת השעות ולהתמצא בה.

מה בנוגע למיקום החפצים וסידורם?

חשוב שלילד יהיה מקום קבוע וברור לכל החפצים של בית הספר. החליטו יחד עם ילדכם היכן מניחים את הילקוט כשחוזרים מהגן או מבית הספר, היכן מכינים שיעורי בית ובעיקר היכן מניחים את החוברות והמחברות כשמארגנים ילקוט.

חשוב לזכור שיש לארגן את הסביבה של הילד כך שתהיה נגישה אליו, ברורה וללא שינויים. עקביות וסדר יום מובנה הם המפתח להצלחה!

במסגרת הכיתה, מומלץ שהילד יישב במקום ללא גירויים, כמו חלון או דלת - וחשוב מאוד כי המורה תספק הוראות ברורות, מפורקות לחלקים וברצף הנכון של ביצוע המשימה.

מה בנוגע לפעילויות ספורט?

השתתפות בפעילויות ספורט מאוד משמעותית לילד - הן חברתית, הן גופנית והן בריאותית. עודדו את ילדכם לרדת לגן שעשועים, לרכב על אופניים, לשחק במשחקי כדור ולהשתתף בחוגי ספורט שונים. הסבירו את כללי המשחק ובעיקר התאמנו בעצמכם באופן קבוע במהלך השבוע.

אם אתם ממשיכים להרגיש ולחוות שלילד שלכם קשה להתארגן ולבצע מטלות יומיומיות שונות, מומלץ לגשת עמו למרפאה בעיסוק המומחית בקשיי ארגון וקואורדינציה מוטורית.

ד"ר מירי טל סבן היא מרפאה בעיסוק, חברת סגל של בית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית ובי"ח הדסה בירושלים; מכון "צעדים", אשדוד, חברה בעמותה הישראלית לריפוי בעיסוק

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום