חששות מכיתה א': שאלות ותשובות

(0)
לדרג

המעבר לכיתה א' מלווה בחששות רבות: כיצד הילד יסתגל לישיבה בכיתה? לפרידה מהחברים? איך עושים את זה עם תאומים ועוד. ד"ר דלית בר קמה עם התשובות

מאת: מערכת zap doctors

כבר נפרדנו לשלום מהגננת, החופש הגדול עוד רגע מאחורינו והנה כבר בשבוע הבא נצעד יחד עם המתוק/ה לבית הספר ובלב רוטט נאמר: שלום כיתה א'. מעברים הם חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי ילדנו בדרכם לגיבוש אישיותם וזהותם, והמעבר מהגן לבית הספר הוא אחד מהמשמעותיים ומהמכוננים שבהם.

אכן הצטיידנו מבעוד מועד בילקוט ובקלמר, חולצות בית הספר תלויות בארון אבל בכל זאת: איך ילדנו הפעלתן יצליח לשבת שעות ארוכות בכיתה?, איך להסביר לו שלא כל החברים האהובים שלו מהגן צפויים להיות אתו באותה הכיתה, אם בכלל?, וכשהילדה עדיין לא יודעת קרוא וכתוב - האם תצליח לצמצם את הפער מחבריה לכיתה? ומה יהיה על התאומים שיופרדו לכיתות שונות?

הפסיכולוגית הקלינית ד"ר דלית בר-קמה משיבה לשאלות הגולשים בפורום חי לקראת שנה"ל - כיצד לשוחח עם הילד ולהעניק לו כלים להצלחה בדרך החדשה, בכתבה שלפניכם.

מאווירת משחק לאווירה רצינית וישיבה ממושכת

שאלה: כיצד ניתן לעזור לעולה לכיתה א' במעבר בין האווירה המשחקית של הגן למסגרת קשוחה יותר של לימוד ושל הכנת שעורי בית?

תשובה: אכן מדובר בשינוי, אם כי לא מדובר במעבר כה חד. המעבר הדרגתי בכל זאת בגן ישנם חלקים משחקיים וגם חלקים של למידה ושל רכישת יכולות הרלוונטיות לנעשה בכיתה א'. בכיתה א' באופן דומה, אמנם מושם דגש רב יותר על למידה אך עדיין משולבים חלקים של משחק, שירים וכו' ויש מודעות של הצוות לצורך בהסתגלות ההדרגתית לשינוי. כדי להקל על ילדך/ילדתך רצוי לשוחח על המעבר, לתת מקום לתחושות ולשאלות ולהסביר לגבי הדומה והשונה. בעיקר חשוב לחזק את אמונת ילדך/ילדתך ביכולות שכבר נרכשו ושעוד יירכשו בהמשך הדרך.

שאלה: הילדה שלי פעלתנית ואוהבת לשחק בחוץ. האם תצליח לשבת יום שלם בכיתה? איך ניתן לסייע לה?

תשובה: ילדים צעירים מטבעם הם פעלתניים מאוד וזמן המשחק בהחלט חשוב מאין כמוהו ועובדות אלה נלקחות בחשבון ע"י הצוות החינוכי. מסיבה זו יש הפסקות וכן שילוב של הפעלות, משחקים, שירים ועוד בפעילות הכיתתית כך שלא מדובר רק בישיבה ובלמידה. ההסתגלות היא הדרגתית וכך גם הציפיות מילדתך. כדי להקל עליה את המעבר כדאי לשוחח עמה על החלקים הדומים והשונים במעבר לכיתה א' ולהבטיח שיהיה זמן למשחק בין לבין. אפשר גם לדבר איתה על אופן החלוקה של היום הכולל הפסקות למשחק וללמד את הסימנים המבשרים על בוא ההפסקה למשל (צלצול).

רכישת הקריאה והכתיבה (shutterstock)
רכישת הקריאה והכתיבה (shutterstock)

האם צריך להגיע לכיתה א' יודעי קרוא וכתוב?

שאלה: האם קורסי הכנה לכיתה א' מומלצים?

תשובה: בעיניי אין המלצה גורפת בנושא קורס הכנה לכיתה א'. מדובר במצב האינדיבידואלי של ילדך: יש ילדים שוודאי יפיקו מכך לא מעט ויש ילדים שעבורם הדבר מיותר. הקורס אכן יכול להועיל במקרה של קשיי הסתגלות בעבר. אם את חשה שהסתגלותו בשנות הגן הייתה טובה, יש להניח שגם הסתגלותו בהמשך תהיה טובה. ללא צורך בקורס הכנה מיוחד.

שאלה: הילד עולה לכיתה א' בלי לדעת קרוא וכתוב. האם עליי לחשוש שיצבור פער מבני כיתתו שכבר יודעים?

תשובה: למידת הקריאה והכתיבה היא בדיוק המשימה שעומדת בפני בנך בכתה א' וטבעי שאינו שולט עדיין לחלוטין במיומנות זו והמצופה הוא, שרוב הילדים לא יודעים עדיין קרוא וכתוב. הדבר החשוב ביותר הוא שבתקופה זו, תקופת ההסתגלות, ילדך יקבל תמיכה וחיזוק ממך כדי שיהיה רגוע ופנוי ללמידה. כדאי לתת לו זמן להסתגלות ויתכן שייקח זמן עד שניתן יהיה להעריך ולהסיק מסקנות לגבי תפקודו. שווה להיות עם אצבע על הדופק ולהתערב בשלב מוקדם אם יהיה צורך.

היפרדות מהחברים מהגן

שאלה: הילד שלי מאוד מודאג מכך שהוא עולה לכיתה א' בלי אף חבר מוכר מהגן. איך לעזור לו?

תשובה: הדאגה של בנך טבעית ומובנת - לילדים חשובה חוויה של המשכיות, רצף ועקביות וחשוב שתבטאי הבנה ואמפטיה לדאגתו. יש לתת לו מקום לבטא את תחושותיו ואת חששותיו. עם זאת, חשוב שתעבירי לו מסר לגבי האפשרות לשמור על קשר (בהפסקות, אחה"צ) עם חבריו מהגן יחד עם ההזדמנות ליצור חברויות חדשות. את יכולה להזכיר לו גם כיצד הצליח בעבר ליצור חברויות וכי צפוי שיצליח גם כעת. כמובן שקיימת האפשרות שתהיי מעורבת בהזמנת חברים חדשים, ברישום משותף לחוגים וכו'. חשוב להיות עם אצבע על הדופק לגבי קשיים באם יעלו. ניתן גם ליידע את הצוות לגבי נושא זה כדי שיהיו רגישים לכך.

שאלה: איך לספר לילד שלא יהיה באותה הכיתה יחד עם כל החברים הטובים מהגן?

תשובה: זו הזדמנות לשוחח עמו על חלקים של דמיון ושל שוני במעבר מהגן לכתה א'. רצוי לדבר אתו ישירות על כך תוך מתן מקום לתחושות שונות שעולות, הצער שבפרידה יחד עם הדברים שממשיכים להתקיים וכן - ההזדמנות לקשרים וחוויות חדשות.

תאומים בכיתות שונות (shutterstock)
תאומים בכיתות שונות (shutterstock)

הפרדת תאומים ופרידה מהם ביום הראשון

שאלה: יש לי תאומים שיעלו לכיתה א' בכיתות נפרדות. איך נפרדים משניהם ביום הראשון ובאיזה סדר?

תשובה: ראשית כדאי לשוחח עם שניהם על השינוי ולשאול על תחושותיהם לגביו. שאלי אותם גם לגבי הפרידה בבוקר: האם עדיף להיות ראשון או אולי בעצם אחרון? ניתן לסכם שתתחילו עם מישהו ראשון ותגוונו בימים הבאים. זו הזדמנות לדבר עמם הן על הפרידה זה מזו (לפחות בכיתות) והן על הפרידה מחוויית ה"ביחד" - מה יכול להיות חיובי/שלילי בזה? מצדך, חשוב שתרגיעי אותם לגבי המשך ה"ביחד" שלהם בהקשרים אחרים (אפילו בתוך ביה"ס, במשפחה, אחה"צ וכו') ושתחזקי אותם לגבי ההזדמנויות החדשות (מקום מיוחד לכל אחד, חברויות חדשות וכו'.

רילוקשיין והמעבר לכיתה א'

שאלה: איך מכינים ילד שעולה לכיתה א' בארץ אחרת? איך מתמודדים עם החשש מהשפה והפחד שלא יבין את דברי המורה?

תשובה: חשוב להכין אותו לשינויים העומדים בפניו יחד עם הדגשת הלמידה וההסתגלות ההדרגתית, הרצף שנשמר מבחינה משפחתית וכן נקודות הדמיון בין שתי התרבויות בארץ החדשה. לגבי רכישת השפה חשוב להעניק עזרה מיוחדת לפי הצורך, יחד עם הדגשת הלמידה הטבעית המתרחשת בגיל זה, שהרי ילדים צעירים (בעיקר לפני גיל ההתבגרות) רוכשים שפות חדשות בקלות רבה תוך היטמעות בסביבה החדשה. מומלץ לעשות עמו "משחקי תפקידים" לגבי מצבים מעוררי חשש כגון אלו ולהקנות לו דרכים להתמודדות (כיצד לבקש עזרה כשלא מבינים, לימוד משפטי מפתח) ועוד.

המעבר לגן עירייה וגמילה משנת צהריים

גם המעבר מהמשפחתון המגונן והמפנק לגן עירייה על כל המשתמע מכך מלווה ב"בטן מתהפכת" ובחששות לא מעטות.

שאלה: כיצד ניתן לסייע בהסתגלות של בן שלוש וחצי לגן עירייה?

תשובה: רצוי לדבר עם בנך על השינוי הצפוי יחד עם הרצף שכן נשמר. כמובן שמדובר במסגרת פחות אינטימית וקטנה אך ניתן לשוחח עמו על דברים דומים ושונים בגן החדש תוך הדגשת החלק המרגש של התפתחותו וגדילתו. ניתן להקביל למעברים שעשה בעבר, אם היו, למשל, מפעוטון לגן. חשוב להדגיש שגם מותר להתגעגע אך גם להדגיש את החוויות החדשות והמרגשות של "ילדים גדולים יותר" המצפות לו, ובהקשר זה גם השוני באופן ה"מנוחה". ניתן לצייד אותו בחפץ קטן שייתן לו תחושה של משהו מוכר ומרגיע (פתק/תמונה/בובה קטנה).

שאלה: מבקשת לשאול כיצד ניתן לגמול משנת צהריים במעבר מגן פרטי לגן עירייה?

תשובה: ישנו תהליך טבעי של הבשלה עם צורך פוחת בשנת הצהריים אצל רוב הילדים. מן הסתם, ילדים לומדים ומסתגלים בהתאם לתהליך זה ובהתאם לנעשה בגן אצל חבריהם. אין צורך בנקיטת פעולה אקטיבית בהקשר זה מצדך שכן בגן מאפשרים לילדים שעדיין חשים צורך בכך לנוח (בתנאים הקיימים בגן). יתכן שבתחילת הדרך יהיה ביטוי בבית בשנת צהריים מאוחרת אחרי הגן אך צפוי שנושא זה יבוא על פתרונו באופן טבעי.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום