היצרות תעלת השדרה: ניתוח

(16)
לדרג

היצרות תעלת השדרה גורמת לסבל ולמוגבלות תפקודית, בעיקר קושי בהליכה ובעמידה. רק טיפול ניתוחי פותר את הבעיה משורשה

מאת: מערכת zap doctors

היצרות תעלת השדרה היא תופעה נפוצה למדי - בעיקר בגיל המבוגר. ניצה, אישה כבת 77, סבלה שנים ארוכות מכאבי גב כרוניים חמורים, על רקע היצרות תעלת השדרה. "לא היו לי חיים", היא מעידה בכאב ומפרטת: "תמיד סבלתי מכאבי גב. אבל השנים האחרונות הפכו לסיוט של ממש. לא תפקדתי. בקושי יכולתי לזוז - ומשככי הכאבים כבר לא הועילו לי. הכאב הוציא אותי מדעתי. הייתי ממש מוגבלת ולא יכולתי לעשות דבר. כאב הגב הקרין אצלי לרגליים וחשתי בנימול ברגליים, כבדות וחולשה. התחושות האלה הופיעו אצלי בעיקר בעמידה ובהליכה. בזמן ישיבה או שכיבה הכאבים חלפו".

ניצה, בדומה לאנשים רבים אחרים, סבלה בגיל מבוגר מכאב ומקשיים תפקודיים על רקע היצרות תעלת השדרה.

ניצה מספרת כי ניסתה את כל הטיפולים הקיימים, עד שהחליטה לבצע ניתוח - שסייע לה ופתר את הבעיה לגמרי. "כל מה שניסיתי לא עזר. אין טיפול שלא עברתי, אין מטפל שלא ניסיתי - ואין המלצה שלא רצתי לבדוק. שום דבר לא עבד. כאשר הסבל הלך והתגבר החלטתי לעשות ניתוח.

החלטה זו שינתה את חיי. הניתוח היה קל יחסית וההתאוששות לא נוראית. הכל מתגמד ביחס לעובדה שכיום אני מתפקדת - הולכת, שוכבת, יושבת וקמה בלי שום בעיה. נפרדתי לחלוטין מהכאבים ואני מודה לעצמי בכל יום שלא היססתי והלכתי על האופציה הניתוחית. אין מה לחשוש - וממילא האלטרנטיבה היא לסבול. אז אין ברירה אלא ללכת על ניתוח".

ד"ר נחשון רנד, מומחה לאורתופדיה ולניתוחי עמוד שדרה, מתאר מהם הגורמים לתופעה, מאפייניה ודרכי הטיפול - ומסביר על הניתוח שעברה ניצה.

מהי היצרות תעלת השדרה ומהם הגורמים לה?

"היצרות תעלת השדרה יכולה להיות מולדת או נרכשת. לרוב מדובר במצב נרכש, תולדת שינויים ניווניים המתרחשים לאורך החיים. שינויים אלו כוללים שחיקה והתבלטות של הדיסקים לתוך התעלה; התעבות הרצועות בתעלה; שחיקת המפרקים; צמיחת זיזי עצם, סביב המפרקים ועוד. תהליכים אלו, המתקדמים באופן הדרגתי לאורך שנים, כחלק מתהליך ההזדקנות, הולכים ותופסים את הנפח של תעלת השדרה, שהיה אמור להיות שמור לעצבים או לחוט השדרה. עם החמרת התהליך, נוצר מצב בו יש לחץ משמעותי על העצבים ו/או על חוט השדרה. לחץ זה גורם לתסמיני היצרות התעלה: כאב גב, אך בעיקר לקשיים בעמידה והליכה וירידה בתפקוד הרגליים המלווה ברדימות, זרמים חולשה כבדות וכדומה). תסמינים אלה פוגעים באופן ניכר בתפקוד ובאיכות החיים".

מהם התסמינים להיצרות תעלת השדרה?

"כאשר יש היצרות בתעלת השדרה הצווארית או הגבית, בהן יש חוט שדרה, התסמינים עלולים להיות קשים ומסוכנים, עם נזק לחוט השדרה ופוטנציאל להתדרדרות התפקוד העצבי בצורה משמעותית ומהירה. חוט השדרה רגיש מאוד ללחץ ובחשיפה ללחץ מתמשך, הוא מפתח נזק משמעותי ההולך ומחמיר, נזק שהוא כמעט תמיד בלתי הפיך (כלומר: גם לאחר הסרת הלחץ מחוט השדרה, לא יתרפא הנזק שכבר נגרם). על כן, במצב כזה, בדרך כלל ההמלצה היא לטיפול ניתוחי בהקדם האפשרי, לשם הסרת הלחץ מחוט השדרה ולמניעת החמרת הנזק".

"התסמינים האופייניים להיצרות תעלת השדרה המותנית מתרכזים ברגליים. התלונות מורכבות לרוב מכאב, רדימות, תחושת זרמים או נמלול או כבדות בגפיים התחתונות. מה שמאוד אופייני וטיפוסי להיצרות תעלת השדרה, זו העובדה שהתסמינים הללו מופיעים כמעט תמיד בעמידה ובהליכה, (משום שבתנוחות אלו הלחץ בתעלה עולה.) התסמינים פוחתים ואף נעלמים בישיבה או בשכיבה, אז הלחץ מופחת. תסמינים אלו מכונים 'צליעה ספינאלית' - וכוללים כאמור קושי בהליכה הנובע מהלחץ על העצבים בתעלת השדרה, בהליכה כבדה ואיטית עם גב כפוף (הכיפוף מקל על התסמינים כי הוא מרחיב מעט את מעבר העצבים בתעלה), כשהתסמינים חולפים לגמרי במנוחה".

חלק קטן (כ-1%) מהסובלים מהיצרות תעלת השדרה עשויים לסבול מתסמיני נזק עצבי קבוע, כגון חולשת שרירים ברגל, הפרעה בשליטה על סוגרים או הפרעה בתפקוד המיני, אך מדובר במקרים נדירים. הכלל הוא שהנזק הפיך כמעט תמיד.

חייהם של הסובלים מהיצרות עמוד שדרה אינם פשוטים, איכות חייהם נפגעת, תפקודם לקוי - והם סובלים באופן יום יומי".

היצרות תעלת השדרה עד כמה היא נפוצה?

"שכיחות הבעיה גבוהה ביותר, אולם היא לא תמיד כרוכה בכאב ומוגבלות תפקודית. למעשה, היצרות תעלת השדרה היא תופעה כמעט אוניברסלית, המתרחשת בקרב רוב המבוגרים - ומחמירה עם הגיל. אולם רק בחלק קטן מהמקרים, היא מקבלת ביטוי קליני. אצל חלק גדול מהאוכלוסייה, חלה עם הגיל גם ירידה בדרישות הפיזיות מהגוף - ולכן ההיצרות לא כל כך מפריעה. היצרות משמעותית קלינית, עם תסמיני צליעה ספינאלית, מופיעה בכ-10% מהאוכלוסיה המבוגרת. מדובר בתופעה ששכיחותה הולכת ועולה לאורך השנים, עקב עליית תוחלת החיים של האוכלוסיה".

מהו הטיפול בהיצרות תעלת השדרה?

"פתרון מלא ודפיניטיבי להיצרות תעלת השדרה הוא בטיפול ניתוחי בלבד. בניתוח ניתן להרחיב את מעבר העצבים, לייצב את החוליות ולוודא שהלחץ לא יחזור ויישנה במועד מאוחר יותר. יש אפשרויות לא ניתוחיות רבות ושונות שיכולות להקל על התסמינים באופן חלקי וזמני, אבל אף אחת מהן אינה מהווה פתרון מלא וארוך טווח של הבעיה. יש לזכור כי מדובר בבעיה מכנית: לחץ על העצבים. טיפול שאינו מסיר את הלחץ - לא יביא לפתרון".

"חלק מהמטופלים יכולים להשיג הקלה זמנית וחלקית בתסמינים, על ידי טיפולים מגוונים כגון: הזרקה אפידוראלית, התעמלות ופיזיותרפיה, הידורתרפיה, שימוש במקל הליכה ועוד מגוון טיפולים, שלא תמיד יש מאחוריהם היגיון טיפולי. המשותף לכולם הוא שהם יכולים להקל מעט על הכאב, באופן חלקי וזמני, אך אינם מהווים פתרון לבעיה".

מה מבוצע במהלך ניתוח לטיפול בהיצרות תעלת השדרה?

"מטרת הניתוח היא להסיר את גורמי ההיצרות; כלומר, להרחיב את תעלת השדרה ולרווח את מעבר העצבים דרכה, על מנת שלא יהיה עליהם לחץ. לשם כך, יש צורך בהסרת לוחות העצם האחוריים של החוליות (למינקטומיה). בחלק גדול מאד מהמקרים, שחרור מלא של הלחץ מהעצבים מחייב גם סילוק חלק מהמפרקים המצמיחים זיזי עצם בולטים לתוך תעלת השדרה, כדי לא להותיר לחץ על העצבים. הסרת המפרק יוצרת אי יציבות בין החוליות - ולכן, במקרים כאלה יש צורך לבצע גם קיבוע של החוליות, על ידי ברגים האוחזים בחוליות ומחוברים ביניהם על ידי מוטות. במהלך הניתוח, נעשה לרוב שימוש בשתל עצם (אותה עצם שהוסרה מהלוחות האחוריים של החוליה), שיביא לחיבור גרמי בין החוליות וייצב אותן באופן קבוע".

מהו מהלך ההחלמה האופייני לאחר ניתוח היצרות תעלת השדרה?

"מדובר בניתוח שנמשך כשעתיים ומבוצע בהרדמה כללית. הוא מצריך לרוב אשפוז למשך כ- 4-5 ימים לאחר הניתוח. כבר למחרת הניתוח, יורד המנותח מהמיטה, הולך מספר צעדים ויושב בכיסא; ומכאן, מדי יום, בעזרת טיפול פיזיותרפי, המנותח מתקדם ביכולת ההליכה והתנועה עד לשחרור הביתה. רוב המנותחים משתחררים לביתם מספר ימים לאחר הניתוח, כשהם עצמאיים מבחינת הטיפול בעצמם (מקלחת, שירותים, לבוש וכדומה) ואינם נזקקים לטיפול סיעודי. לרוב גם אין צורך בטיפול שיקומי מיוחד - המנותח מסוגל כבר בחלוף מספר ימים לבצע פעולות יומיומיות - ללכת באופן עצמאי, לקום ולהתיישב בעצמו, לעלות ולרדת מדרגות, להיכנס ולצאת מרכב וכיוצא באלה. ניתן לשלב תוך מספר ימים גם פעילות גופנית מתונה בשגרת ההחלמה, הכוללת בעיקר הליכות, שיהפכו בהדרגה לארוכות ולנמרצות יותר מיום ליום. יש לזכור כי מדובר במהלך כאוב לאחר הניתוח, וכי מרבית המנותחים נזקקים לעזרת תרופות לשיכוך כאב, במשך חודש או יותר לאחר הניתוח. בתום ההחלמה צפוי כי יהיה שיפור ניכר ביכולת ההליכה למרחק וביכולת העמידה, אשר יאפשרו חזרה לאורח חיים מלא ותקין, כולל פעילות גופנית משמעותית".

מדוע רבים כל כך חוששים מהניתוח?

"רבים מהסובלים מהיצרות תעלת השדרה חוששים מפגיעה עצבית, עד כדי שיתוק בניתוח, עובדה המונעת מהם להיעזר במרפא יעיל ובטוח למצבם. לחשש מנכות עקב הניתוח אין אחיזה במציאות. שיתוק מלא ואי יכולת להזיז את הרגלים ולשלוט בסוגרים (פאראפלגיה) הוא תולדה של פגיעה בחוט השדרה. ברוב המכריע של המקרים, הניתוח מבוצע בעמוד השדרה המותני, בו אין חוט שדרה (קצה חוט השדרה נמצא בתחתית בית החזה), אלא רק שורשי עצבים. פגיעה בשורש עצב במהלך הניתוח היא נדירה ביותר (שיעורה נמדד בחלקי אחוז), ובחלק גדול מהמקרים היא הפיכה, שכן בשונה מחוט השדרה, לעצב יש יכולת ריפוי. גם אם אירע מקרה נדיר של פגיעה עצבית, פגיעה כזו עלולה לגרום לחולשה חלקית של קבוצת שרירים בכף הרגל או בשוק רגל אחת - ולא לשיתוק מלא. חשוב לציין כי סך כל הסיבוכים בניתוח זה הם פחות מ-2% וסיבוכים משמעותיים מתרחשים בשיעור העומד על פחות מ-0.5%. שיעור ההצלחה (כלומר שביעות רצון של המנותחים מתוצאות הניתוח) הוא מעל 90%. נראה שבמאזן ה"רווח וההפסד" האפשריים (הרווח האפשרי, לעומת הסיכון האפשרי לסיבוכים) - יש יתרון רב לסיכויי ההצלחה".

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום