הפלה: סיכון לסיבוכים עתידיים

(0)
לדרג

20% מהנשים חוות הפלה בשליש הראשון להריון. הפלה מעלה סיכון לסיבוכים בהריונות עתידיים, לרבות לידה בניתוח קיסרי ושאריות שליה ברחם

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא הריון, לידה והגיל הרך

ממחקר ישראל חדש עולה כי נשים לאחר הפלה או הפסקת הריון בשלב מוקדם במהלך ההריון הראשון בחייהן נמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכים במהלך הלידה. מדיווחי החוקר ד"ר לירן הירש מהמרכז הרפואי רבין ואוניברסיטת תל-אביב עולה כי הפסקת ההריון לוותה בשיעורים גבוהים מעט יותר של השראת לידה, ניתוח קיסרי והיוותרות של שארית השליה לאחר הלידה.

יחד עם זאת יש לציין כי למרות ששיעור הסיבוכים לאחר הפלה או הפסקת הריון היה גבוה יותר ביחס לקבוצת הביקורת הרי שהסיכון הכולל עדיין היה די נמוך.

נשים מבוגרות יותר עם שכיחות גבוהה של טיפולי פוריות וסוכרת

להערכת ההשפעה של הפסקת הריון על לידות עתידיות, החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות של כ-13,000 נשים, כולל כ-1,500 נשים עם היסטוריה של הפלה או הפסקת הריון אחת במהלך הטרימסטר הראשון. הם התמקדו בנשים עם הפלה ספונטנית או מושרית. כל הנשים בהריון ראשון במהלך המחקר ילדו בבתי חולים אוניברסיטאיים בישראל בין 2009-2014. המחקר לא כלל נשים עם היסטוריה של הפלות או הפסקות הריון מרובות, העדר טפול במהלך ההריון, הריונות מרובי עוברים, סיבוכי לידת ולד מת או מומים גדולים בעובר.

בסיכומו של דבר, נשים לאחר הפלה או הפסקת הריון בעבר היו מבוגרות יותר, עם שיעור גבוה יותר של טיפולי פוריות וסוכרת במהלך ההריון, בהשוואה לקבוצת הביקורת שכללה נשים ללא הפסקת הריון קודמת.

הסיכון הכולל לסיבוכי הריון נותר נמוך

ב-7% מהנשים לאחר הפלה או הפסקת הריון בוצעה השראת לידה בהשוואה ל-5% מהנשים שהרו לראשונה בחייהן.

לידה בניתוח קיסרי תועדה ב-25% מהנשים לאחר הפסקת הריון קודמת, בהשוואה ל-18% מאלו בקבוצת הביקורת.

שיעורי היוותרות שליה ברחם לאחר הלידה עמדו על 7% בנשים עם היסטוריה של הפסקת הריון או הפלה לעומת כ-5% מאלו בקבוצת הביקורת.

עם זאת, דימום נרחב וסיבוך חמור במקרים בהם השליה לא נפלטה כלל, היו נדירים ותועדו רק בכ-3% מהלידות, ללא קשר להיסטוריית ההריונות הקודמים של האישה.

אחת מכל חמש נשים חווה הפלה או הפסקת הריון בשליש הראשון של ההריון הראשון, כך שחשוב שרופאים יקפידו לדון בסוגיית הסיבוכים האפשריים עם המטופלות שלהם.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום חרדות מהריון ומלידה תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום