השתלת שיניים: כל הסודות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

השתלות שיניים נעשות נפוצות מאוד. כיצד תבחרו את המרפאה הנכונה? כיצד מתבצעת ההשתלה? מהן הטכנולוגיות החדשניות? מהם הסודות שכדאי לדעת מראש?

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

תפקידם של השתלים הדנטליים הוא להשלים שיניים חסרות ללא פגיעה בשיניים בריאות, להוות תחליף לתותבת הנשלפת או לסייע לאחיזה טובה יותר של התותבת בפה. בעבר, השתלים היו מסמרים שהוחדרו לעצם הלסת - ועליהם נבנתה השן החדשה. כיום השתל הוא בצורת בורג. צורה זו נחשבת הטובה ביותר.

מהו שתל בורג?

שתל בורג עשוי מטיטניום ומצופה בחומר שתפקידו לשפר את קליטת השתל בעצם. השתל מופיע במגוון גדול של צורות, בקוטר ואורך משתנים. חשוב לציין כי השתל חלול בחלקו הפנימי. לתוך חלל זה נכנס המבנה. גם כאן קיים מגוון גדול של צורות, המיועדות לתת פתרונות שונים, לפי סוג השיקום המבוקש.

כיצד מוחדר השתל?

ראשית, פתיחת החניכיים נעשית בהרדמה מקומית - ולאחר מכן השתל מוחדר לעצם הלסת ותופרים את החניכיים חזרה למקומם. לאחר הניתוח, קיימת תקופת ריפוי בת 3-6 חודשים, במהלכה העצם עוברת תהליך של איחוי עם השתל. לאחר תקופה זו, הכירורג מוודא שהשתל נקלט היטב. בהמשך הוא מבצע חשיפה שלו.

האם קיימים סיכונים בהשתלות שיניים?

כמו בכל ניתוח, גם במקרה זה קיימים סיכונים. הסיכון העיקרי בלסת העליונה הוא פריצה לחלל הסינוס; בלסת התחתונה, הסיכון העיקרי הוא פגיעה בעצב העובר לאורכה. כדי להימנע מפגיעות אלה, חשוב לבצע אומדן מדויק של מצב העצם והבדיקות הנדרשות לצורך כך, כמו למשל צילומי CT. כמו כן, חשוב מאוד שהרופא המנתח יהיה בעל הידע והמיומנות הנדרשים, כדי לעבור את הניתוח בהצלחה.

מה שיעור ההצלחה של קליטת השתלים?

שיעור ההצלחה בקליטת השתלים עומד כיום על למעלה מ-95%. במקרים בהם מדובר במעשנים, חולי סוכרת או מספר מחלות נוספות - שיעור ההצלחה יורד.

מה ההבדל בין השתלת עצם לבין הרמת סינוס?

לשתל יש אורך ועובי. כדי שיהיה ניתן להחדיר את השתל לעצם, צריך שגם לעצם יהיו הגובה והעובי המספקים. לעיתים אין את כמות העצם הנחוצה - ואנו נדרשים לתוספת של חומר עצם. חומר זה מושג בצורות שונות, כמו למשל אבקה מיוחדת המונחת במקום הנדרש וגורמת לצמיחת העצם לתוכה. במקרים אחרים, נלקחת עצם טבעית מהמטופל עצמו. כאשר בלסת העליונה אין די גובה בעצם, אנו פותחים את חלל הסינוס ומניחים על רצפתו שכבת עצם נוספת. מהלך זה מכונה הרמת סינוס.

מהי השתלה ללא ניתוח?

במקרים ספציפיים, ניתן לבצע את ההשתלה בקידוח ישיר, ללא פתיחה של החניכיים - וממילא, גם ללא צורך לתפור אותם לאחר מכן. ישנם המפרסמים צורת טיפול זו כ"השתלה ללא ניתוח". אבל זו כמובן הטעיה של הציבור.

מהי השתלה ללא צורך בחשיפה?

קיימים מקרים בהם הכירורג בוחר שלא לכסות את השתלים בחניכיים. במקרה כזה, הוא מרכיב כיפות ריפוי על השתלים. בעת התפירה, הכיפות נשארות בולטות מחוץ לחניכיים. וכך, כאשר מגיע מועד השיקום, אין צורך בניתוח נוסף לחשיפת השתלים.

מהי השתלה מידית? מהי העמסה מידית?

השתלה מידית מתבצעת במועד עקירת השן המקורית, כאשר השתל מוחדר למכתשית שנותרה בעצם לאחר העקירה. בהעמסה מידית השיקום של השתל, כלומר הרכבת המבנה והכתר, מתבצע במועד ההשתלה. פעולות אלה אפשריות, אולם יש לבחור אותן בקפידה רבה.

מהי השתלה בשיטת All-on-4 (אול און 4)?

בטכנולוגיית אול און 4, מוחדרים לאזור הקדמי של הלסת ארבעה שתלים. שני השתלים המרכזיים ניצבים זקופים והשניים הצדדיים מונחים בזווית של 45 מעלות, המאפשרת את הגעתם לאזור אחורי יותר של הלסת. אל השתלים מחובר גשר קבוע, בעזרת ברגים מיוחדים. הגשר נראה ומתפקד כמו שיניים רגילות לכל דבר. ניתן לבצע את הטיפול הן לאנשים מחוסרי שיניים לחלוטין והן לאנשים עם שיניים הזקוקות לעקירה.
העקירות, ההשתלות והרכבת הגשר נעשות באותו היום - וכבר ביום הטיפול, יכול המטופל להתחיל לאכול עם השיניים החדשות. הטיפול מתבצע תוך מתן הרדמה מקומית (אלחוש) וללא כל תחושת כאב. בימים שלאחר הטיפול, ייתכנו מעט כאבים ונפיחות. מדובר בתופעות שאינן אורכות יותר ממספר ימים.

על מה חשוב להקפיד בהשתלה בשיטת אול און 4?

התהליך הטיפולי איננו מתאים לביצוע על ידי רופא אחד, אלא לעבודת צוות. חשוב שאת השלב הכירורגי - החדרת השתלים - יבצע רופא מומחה לכירורגיית פה ולסת; ואת שלב השיקום - בניית השיניים על גבי השתלים - יבצע רופא העוסק בשיקום הפה.

טכנולוגיית All-on-4 היא טכנולוגיה ייחודית והשימוש בה מצריך ידע רב. אין די בכך שהמבצע יהיה בעל ידע בנושא השתלות השיניים. יש לוודא שהרופאים המטפלים קיבלו את ההכשרה המתאימה אצל ד"ר מאלו, מפתח השיטה.

יש לבצע מראש תכנון של ההשתלה באמצעות הנחייה ממוחשבת. במסגרת ההכנות לטיפול, מבוצעים צילומי CT שנותנים לכירורג תמונה מדויקת ומפורטת על מצבה של עצם הלסת. אל צילומי ה-CT מצורפת תוכנה מיוחדת לתכנון השתלות.

בעת ביצוע הטיפול, נדרשת הקפדה יתרה על שמירת סביבה סטרילית. חדר הטיפולים הופך לחדר ניתוח.

מהם אפוא הסודות הכמוסים שיעזרו לכם להגיע למרפאה הנכונה?

חשוב מאוד לבצע השתלת שיניים רק אצל רופא מומחה לכירורגיית פה ולסת, בעל ניסיון רב בכירורגיה.
חשוב לזכור כי בהשתלות שיניים קיימים סיכונים. בלסת העליונה נמצאים חללי הסינוס. הכנה לא זהירה, עם יד לא מנוסה, תגרום לפריצה לסינוס - או גרוע מכך: שתל שיוכנס לסינוס. בלסת התחתונה עוברים משני צידיה מסלולי העצבים. הכנה לא זהירה תגרום לפגיעה בלתי הפיכה בעצב שתתבטא באבדן תחושה ובכאב כרוני. לכן חשוב מאוד לבדוק מי הכירורג המבצע ואם בעת הצורך הוא משתמש בהנחיה ממוחשבת - מיוחדת להשתלות שיניים. כך יימנעו תאונות.
חובה לוודא כי במרפאה הנבחרת יש שמירה על סטריליות, כולל שימוש באמצעי החיטוי והעיקור. קיום מערכת של וונטות (מאווררים) מחליפה את האוויר במרפאה ושומרת עליו נקי מזיהומים. ההקפדה המחמירה על סטריליות הטיפול תורמת משמעותית להצלחת הטיפול.
אם יש פגמים או חוסרים בעצם הלסת, צריך לתקן ולהשלים אותם, כדי להבטיח את קליטת השתלים. להשלמות אלה, נדרשים ידע וניסיון רב של הרופא המטפל, היכול להציע מגוון גדול של פתרונות עם תחליפי עצם וממברנות.
חשובה מאוד ההיכרות האישית בין המטופל לבין הצוות המטפל. כך, הצוות לומד ומבין לעומק את הצרכים, הציפיות והרגישויות.

ד"ר אילן לוי הוא רופא שיניים העוסק בשיקום שתלים דנטליים"

למידע נוסף - לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים.


סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום