אוויר לנשימה: מחוללי חמצן ניידים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אנשים הסובלים ממחלות נשימה נדרשים להשתמש במחולל חמצן באופן קבוע או בזמן מאמץ. מהו מחולל חמצן נייד? כיצד משתמשים בו?

רופא למחלות ריאה ,מומחה לרפואה פנימית
077-2310101 (מספר מקשר)

מחוללי חמצן הומצאו עבור אנשים הסובלים ממחלות נשימה מסוגים שונים וסובלים מרמה נמוכה של חמצן בדם. המכשיר עצמו "יודע" לקחת את החמצן מהאוויר, לרכז אותו בתוכו ולהעלות את רמת אחוזי החמצן מהאוויר שאותו אנו נושמים שבו 21% חמצן באופן טבעי לריכוזים גבוהים יותר. כך, למעשה, המכשיר מסייע לגוף האדם החולה לקלוט את כמות החמצן מוגברת הדרושה לתפקודו. מחוללי חמצן ניידים נועדו על מנת לשפר את איכות חייהם של חולים אלה. במדינת ישראל ישנם מעל אלף חולים הזקוקים לחמצן נייד באופן קבוע.
מחולל חמצן נייד. אילוסטרציה: shutterstock מחולל חמצן נייד. אילוסטרציה: shutterstock

עבור איזה חולים מיועד מחולל החמצן?

מחולל חמצן נייד מיועד לחולים אשר סובלים ממחלת ריאה כרונית או לב, שבו חמצן באופן טבעי לריכוזים גבוהים יותר אשר מתבטאת ברמות נמוכות של חמצן. המכשיר יכול להתאים לאנשים הסובלים ממחלות חסימתית, במחלות כמו אמפיזמה (נפחת) , מחלות רסטרקטיביות כמו פיברוזיס ריאתי, יתר לחץ דם ריאתי, CF אצל ילדים ונערים או עקמת קשה.

רמת סטורציה חמצן תקינה הינה 98% כלומר 98% מהכדוריות האדומות רוויות בחמצן. בחולה שריוויון החמצן שלו בכדוריות האדומות היא מתחת ל-90 אחוז, חייב אספקה של חמצן במשך 24 שעות ביממה. ישנם חולים שרמת החמצן שלהם נמוכה, במידה קלה (93-94 אחוז), אולם כאשר הם מבצעים מאמץ - עולים במדרגות, הולכים בעלייה - החמצן בגופם צונח מתחת ל-89-90 אחוז, ואז הם צריכים תוספת חמצן מבחוץ. מכאן, שבזמן המאמץ, הדרך היחידה לספק להם חמצן היא בעזרת מכשיר חמצן נייד, הנותן מענה לבעיה.

איזה סוגי מחוללי חמצן קיימים?

ישנן מספר צורות של חמצן נייד: חמצן נייד בבלון רגיל, המכיל כמות קבועה של חמצן - והוא כבד לנשיאה. מכשיר זה יש למלא לאחר שעות אחדות של שימוש. צורה שנייה היא מכשיר חמצן נוזלי, שבו מכלים קטנים שממלאים אותם, מתוך מיכל גדול הנמצא בבית. פרוצדורת המילוי אינה פשוטה במיוחד, ולכן מכשיר זה אינו מתאים לאנשים מבוגרים המוגבלים בתנועתם. גם למיכל הגדול זה יש לשוב ולמלא לאחר מספר ימים של שימוש.

מהו אפוא מחולל חמצן נייד?

הצורה השלישית - והנוחה ביותר הינה של מחולל החמצן החשמלי הנייד. למכשיר זה בטרייה נטענת, כך שניתן לטעון אותו בכל שקע רגיל או בשקע של המצת ברכב. בנוסף, ניתן לקחת בטריה נוספת לכל מקום, ולהחליף אותה כאשר הראשונה מסתיימת. מכאן שניתן להשתמש במחולל החמצן הנייד למשך שעות ארוכות, וברגע שהוא מתרוקן - לחבר אותו לחשמל. מכשיר זה מאפשר ניידות גבוהה ובטחון כי המיכל איננו עומד להתרוקן כל רגע, וכך החולה יישאר ללא חמצן. כיום מחולל חמצן נייד יכול לספק עד שישה ליטר של חמצן בדקה.
מחולל חמצן נייד. אילוסטרציה: shutterstock מחולל חמצן נייד. אילוסטרציה: shutterstock

מהם התנאים שבהם ניתן להשתמש במחולל חמצן הנייד?

ההגדרות של סל הבריאות אינן ברורות לגבי מתן חמצן נייד, אלא רק לגבי מתן חמצן בבית. קופות החולים מחליטות על מתן השירות של מכשיר נייד שלא על פי כללים ברורים. למשל, בעבר נתנו את המכשיר לאנשים צעירים יותר - ולאנשים שעובדים או לומדים, אבל כמובן שיש אנשים חולים שמעוניינים לעבוד, אבל עקב מחלתם לא מסוגלים לכך - עד להשגת של מחולל חמצן נייד, אשר יקל עליהם באופן משמעותי וישפר את איכות חייהם ויפתח להם אפשרויות תנועה גם בתחום העבודה. לכן, כל אדם שהוא נייד ויוצא מהבית החולה במחלה הדורשת חמצן נייד, צריך שתהיה לו האפשרות להחזיק מכשיר כזה תחת ידו.

האם ניתן לרכוש מחולל חמצן נייד באופן פרטי?

המחירים של מחוללי החמצן הניידים הם גבוהים ביותר (בין 8,000 שקלים לבין 20,000 שקלים). זאת הוצאה גבוהה לאנשים עם רמת הכנסה ממוצעת - ובדרך כלל קהל הלקוחות של מכשיר זה כולל חולים כרוניים שלא יכולים לעבוד ואינם מסוגלים להוציא סכום בסדר גודל כזה. מכאן שעל קופות חולים לשאת בנטל הכלכלי לטובת ציבור החולים.

קיימים בשוק מסלולי שכירות חודשיים אך אף הם אינם זולים, שמיועדים למטופלים, שאינם יכולים לשאת בסכום הרכישה המלא של המחולל. כמו כן, חשוב לבצע רכישה מיבואן מורשה שמחזיק מלאי חלקי חילוף ומורשה על ידי היצרן לטפל במכשיר.

האם ניתן לטוס לחו"ל עם מחולל חמצן נייד?

רשות שדות התעופה בישראל אישרה להעלות על מטוסים מספר דגמים של מכשירי מחולל חמצן נייד. חשוב לדעת שחולים עם מחלת ריאות הזקוקים לטוס לחו"ל חייבים חמצן בזמן הטיסה. זאת מכיוון שלחץ האוויר במטוס בזמן טיסה הוא נמוך יותר ומכיל ריכוז נמוך של חמצן - תופעה שאנשים רגילים לא יבחינו בה. אבל לעתים קרובות אנשים עם מחלות ריאה ולב יורידו את רמת החמצן ויתקשו בנשימה. לכן מומלץ כי יישאו עמם את המכשיר הנייד וישתמשו בו במהלך הטיסה.

לסכום, מחולל חמצן נייד הינו פתרון טכנולוגי מעולה לאנשים עם מחלות ריאה ולב הסובלים מרמות חמצן נמוכות. יש לאפשר לכל חולה הזקוק לניידות לקבל מחולל נייד במסגרת שרותי הבריאות שלו.

פרופ' מרדכי קרמר הוא מנהל המערך למחלות ריאה ואלרגיה בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

  • צור קשר
פרופ'  מרדכי קרמר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום