חופשה פעילה: מדריך להורים

(0)
לדרג

הילד לא זז מהספה כל החופש? איך תגרמו לילדכם לנטוש את מסכי המחשב, הטאבלט והטלוויזיה לטובת פעילות גופנית בריאה, ואיך בסופו של דבר זה רווח כפול עבורו ועבורכם

מאת: שרון לין

חוק היסוד שלי כמאמנת לאורח חיים בריא וכאמא הוא: ילד בריא הוא ילד שמח. ילד עם הרבה אנרגיה, שישן טוב, מבצע פעילות גופנית ומקפיד על אכילה בריאה. נושא המשקל איננו רלוונטי כלל, כי המטרה היא ילד בריא ומאושר, ולא ילד במשקל כזה או אחר.

העיסוק בנושא משקל גוף בקרב ילדים עלול להוביל להפרעות אכילה, לדימוי גוף נמוך ולבעיות רבות אחרות שילוו את הילד כל חייו. אין ספק שבחופשת הקיץ ההרגלים של הילד משתנים; יש הפסקת פעילות בחוגים ובכל המסגרות, ולכן הילד נמצא מרבית הזמן מול מסכי הטלוויזיה, הטאבלט, הסמארטפון וכו'.

נסו למצוא קייטנה ספורטיבית או לפחות אחת שמשלבת פעילות גופנית. צילום: שאטרסטוק

החופש מוציא את הילד מהמסלול הקבוע שלו, וייתכן שהוא אף יעלה מעט במשקל, אבל אל דאגה, מיד כשישוב לתלם, הגוף יחזור לפעילות שאליה הוא רגיל והכל ישוב לקדמותו. אבל אם בכל זאת תרצו עבור ילדכם קיץ יותר פעיל - מומלץ לספק לילדים סביבת חיים דינמית ובריאה כל השנה, ובמיוחד בימי החופש הגדול - זה בהחלט בידיכם! הנה כמה דברים שתוכלו לעשות כדי להרים את ילדכם מהספה בקיץ:

מתאמנים עם אמא ואבא

שתפו את הילדים כשאתם יוצאים לפעילות גופנית. הכלל הראשון בהורות הוא דוגמה אישית, ולכן, לא תוכלו לצפות מהילדים שלכם להיות פעילים אם אתה עצמכם לא עושים זאת. אז במקום לספר ("לחפור") להם על חשיבותה של הפעילות הגופנית, פשוט קחו אותם אתכם לפעילות כזו - הרווח יהיה כפול! אם אתם יוצאים בבוקר או בערב לריצה, הציעו לילד שלכם להצטרף, אפילו ברכיבה על אופניים, כך שיצליח לעמוד במשימה ולא יחווה עייפות או תחושת כישלון אם לא עמד בקצב שלכם, או קיצר את המסלול. בחרו במסלול מעניין ואולי מאתגר (תלוי בגיל הילד), כדי שלילד תהיה חוויה מהנה כמה שיותר. מלבד הפעילות הגופנית, מובטח זמן איכות עם הילד.

קייטנת ספורט

אם ילדכם עדיין בגיל שמתאים לקייטנה, נסו למצוא לו קייטנה ספורטיבית או לפחות אחת שמשלבת פעילות גופנית בין יתר הפעילויות. ישנו מגוון רחב של קייטנות ספורט, טניס, חתירה, גלישה, כדורסל או כדורגל וכו'. כשהילד יחזור הביתה תדעו שבחלקו הראשון של היום הוא היה פעיל - ותוכלו להניח לו לנפשו לרבוץ על הספה.

מים - הכיף של הקיץ!

ים ובריכה הם מקומות מעולים להוציא בהם אנרגיה והם גם המקומות האהובים ביותר על מרבית הילדים. מגלשות מים אטרקטיביות הן בונוס גדול לא רק בשל הכיף האדיר שבהן, אלא בגלל מספר הפעמים שהילדים עולים במדרגות כדי להגיע אליהן. אז בהחלט נסו לכלול ים ובריכה בתוכניות שלכם לקיץ, זה לא רק כיף גדול, אלא זו גם פעילות גופנית לכל דבר. מי שקצת חושש מהסכנות שבבילוי בים ובבריכה, אני מציעה, לנקוט משנה זהירות, להימרח בקרם הגנה, לקחת הרבה מים - ולא לוותר על הבילוי. ישיבה מול מחשב כל היום עלולה להיות מסוכנת לא פחות!

כיף משפחתי

חופשת הקיץ היא הזדמנות בשבילנו ההורים לבלות יותר עם הילדים, בסופי שבוע, אחר הצהריים וגם בימי החופשה שאנו לוקחים מהעבודה. נצלו את הזמן הזה לבילוי פעיל ומהנה עם הילדים: משחקי כדור, תופסת, מחבואים, טיולים רגליים, רכיבה על אופניים (לא חשמליים), שחייה, פארקי מים, טניס, קירות טיפוס, טרמפולינות והרשימה היא אינסופית.

תחרות היא לא מילה גסה

ילדים אוהבים מאוד אתגרים ותחרויות, ולכן, תוכלו לאתגר את הבית בתחרות מהנה ובריאה של ספירת צעדים. תנו לכל ילד מד שסופר צעדים, ותנו להם יעד של 8,000 צעדים, מי שמגיע ליעד זוכה בפרס. למשל - מי שמצליח להגיע ל-13,000 צעדים יוכל לבחור משחק כדור שתשחק שבו המשפחה כולה. כדאי שהפרס יהווה הזדמנות לפעילות נוספת של המשפחה כולה - ואז גם אתם הרווחתם.

נסו לכלול ים ובריכה בתוכניות שלכם לקיץ. צילום: שאטרסטוק


הרגלים בריאים יותר

הרגלים אפשר לשנות, אך נדרש שיתוף הפעולה של הצד השני. חשוב לי להדגיש כי תוכלו לנסות לשנות את הרגלי ילדיכם, זה לא תמיד עובד, אבל זה בהחלט שווה את המאמץ. לדוגמה, במקום שתייה ממותקת נסו להחליף מדי פעם למים, במקום ארטיק נסו להציע מדי פעם קרטיב, במקום חטיף עתיר שומן (ביסלי וכו') נסו להחליף בבייגלה (שהוא דל שומן) וכדומה. הכניסו הביתה אוכל מזין ופחות ג'אנק אחר הצהריים, שימו על השולחן קערה עם פירות קיץ מדליקים במקום חטיפים.

עם זאת, אם כל אלה לא מצליחים וילדכם נהנה להמשיך בהרגליו, אל תנסו לשנות זאת בכוח, גם אם זה לטובתו. חשוב שילדינו יפתחו מערכת יחסים בריאה עם גופם, ושינהלו אורח חיים בריא מרצון ולא מכפייה. זיכרו, דימוי הגוף שילדכם מפתח ילווה אותו כל חייו ולכן, חשוב מאוד שיהיה דימוי בריא וחיובי. הילד יסגל אורח חיים בריא בהסכמתו בלבד, וכל מה שיקרה כאקט של כפייה לא יחזיק לאורך זמן ויצור התנגדות גדולה.

לסיום, אל תחנכו את ילדיכם, הם ממילא יהיו דומים לכם. תחנכו את עצמכם, כדי להוות להם דוגמה אישית.

שרון לין היא מאמנת לפעילות גופנית ואורח חיים בריא, מדריכת הורים לאורח חיים בריא בקרב ילדים, הבעלים של "כושר מתחיל כאן".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום