דיכאון: עניים לא פונים לטיפול

(0)
לדרג

מחקר: כ-50% מהחולים הסובלים מדיכאון אינם פונים לעזרה, שיעור גבוה מהם בקרב האוכלוסיות החלשות, בין היתר בגלל הסטיגמה על המחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חולים רבים משכבות חברתיות-כלכליות נמוכות אינם מדווחים לרופא המטפל על תסמיני דיכאון, כך עולה ממחקר צרפתי חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת BMC Family Practice. נמצא כי קרוב ל-50% מהחולים הסובלים מדיכאון אינם פונים בבקשה לעזרה לרופא המטפל במהלך אירוע דיכאון, אף שקרוב ל-80% מהם היו מעוניינים לדון בנושא הבריאות הנפשית שלהם בתדירות גבוהה יותר עם הרופא המטפל.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי שכיחות דיכאון באוכלוסיה הכללית עומדת על 5-10%, אך יכולה לעלות על 50% בקרב האוכלוסיות החלשות. עד כה לא נערכו מחקרים להערכת הסיבות שבגינן חולים רבים אינם פונים לרופא המטפל במהלך אירוע דיכאון, בפרט בקרב אוכלוסיות לא מבוססות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לתאר את הסיבות לכך שחולים רבים מאוכלוסיות חלשות אינם פונים לרופא המטפל בזמן אירוע דיכאון. החוקרים התבססו על שאלונים שניתנו במסגרת מחקר תצפיתי במרפאה שהשירות ניתן בה ללא עלות בפריז.

מהנתונים מצטיירים ארבעה מרכיבים העשויים להסביר את היעדר הפניה לעזרה רפואית במהלך אירוע דיכאון: התפישה השלילית של הטיפול, התפישה השלילית של המחלה, חשיבות הסביבה החברתית ומערכת היחסים בין הרופא והמטופל. מניתוח הנתונים עלה כי קרוב ל-60% מהחולים שפנו למרפאה ללא תשלום סבלו מדיכאון וכי רק מחצתים שוחחו על כך עם הרופא המטפל.

ניתוח הנתונים עלה בקנה אחד עם נתונים איכותיים, מאחר שהסיבות העיקריות לאי פניה להערכת רופא כללו את התפישות השליליות של המחלה (בעיקר בגברים גברים וזרים) והטיפולים (נפוץ יותר בגברים ובילידי צרפת). לדברי החוקרים, מידע מקיף יותר אודות דיכאון ואפשרויות הטיפול, ובדיקות סקר שיטתיות יותר על ידי רופאים ראשוניים עשויים לשפר את הטיפול בדיכאון.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום