ניתוח פלסטי באף: נפוץ ומורכב

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מאיזה גיל ניתן לבצע ניתוח באף? מה ההבדל בין ניתוח על רקע רפואי לעומת רקע אסתטי? האם ניתן לתקן בניתוח חוזר תוצאות של ניתוח כושל?

רופאת אף אוזן גרון ,מומחית למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
053-7932992 (מספר מקשר)

ניתוח פלסטי באף הוא ניתוח נפוץ מאוד - ונחשב כאחד הניתוחים הפלסטיים המבוקשים ביותר. אין גיל מובהק שבו עוברים ניתוח פלסטי באף שכן, פעמים רבות, זהו עניין של תחושה, מוכנות, בשלות ורצון. על אף היות הניתוח הפלסטי באף, אחד הניתוחים הנפוצים בארץ ובעולם, הרי שאין זה ניתוח פשוט. ניתוח פלסטי באף הוא ניתוח מורכב - ולכן רצוי שיבוצע על ידי רופא אף, אוזן גרון - בעל ניסיון בביצוע ניתוחי אף.

מי מתאים לעבור ניתוח פלסטי באף? באיזה גיל? איזה אף נחשב "אופנתי"? האם אפשר לקבל אף של "סלב" כלשהו? איך בוחרים אף מתאים? מדוע חשוב להתעקש על רופא אף, אוזן גרון - ולא "להסתפק" בכירורג פלסטי? כל התשובות, בדרך לאף המושלם.

ניתוח אף (אילוסטרציה shutterstock)
ניתוח אף (אילוסטרציה shutterstock)

מהו גיל המינימום בו ניתן לעבור ניתוח אף?

ניתוח פלסטי באף ניתן לבצע לאחר השלב בו עצמות הפנים מפסיקות לגדול ולהתפתח. אצל בנות, מדובר לרוב בשנה לאחר קבלת הווסת הראשונה. אצל בנים, עם תחילת הצורך בגילוח. בשלב זה, המוכנות הפיזית של בני הנוער מצוינת, אולם יש לשים לב ולבחון היטב גם את המוכנות הנפשית.

על ההורים ועל המנתח הפלסטי לשוחח עם הילד, לבחון את מצבו הרגשי-נפשי, את בשלותו ואת הבנתו את התהליך ואת תוצאותיו המציאותיות. הרבה מאוד נערים בני 16-17 ונערות בנות 14-15 מגיעים לברר לגבי אופציה ניתוחית, וההתרשמות חייבת להיות זהירה, תוך סינון קפדני אשר ימנע פגיעה חסרת אחריות במנותח. לעתים המתנה בת מספר חודשים בלבד עושה שינוי משמעותי.

כיצד נבחר האף המושלם לפציינט טרם הניתוח?

כאשר בוחנים מועמד לניתוח פלסטי באף ושוקלים איזה אף "להתאים" לו וכיצד לעצב את האף, כך שתתקבל התוצאה המושלמת - אף יפה, בעל מראה טבעי המשתלב בפנים. לשם כך נהוג לבחון מספר פרמטרים מרכזיים:

ראשית, מראה האף טרום הניתוח, גובה וצורה של עצמות לחיים, גודל ומראה של המצח, צורה, גודל ומיקום של שפה עליונה, צורת הסנטר ועוד. כל אלה הם מאפיינים שיקבעו האם להעדיף אף סולד, נשרי, ישר, בעל נחיריים עבים או מוצרים וכדומה. לצורת הפנים ומרכיביהם השונים השפעה רבה על עיצוב האף. לקחת אף ו"להדביק" אותו לפרצוף, בלי להתחשב בכל הפרמטרים הללו, ייצור תוצאה לא טבעית ולא הרמונית.

בשל האמור, חלק מאוד חשוב בניתוח פלסטי באף הוא שלב התכנון שלו , הכולל לא רק תכנון לגבי עיצוב האף ומהלך הניתוח, אלא יש גם תיאום ציפיות עם המנותח: יש בדיקות, הסברים והכנות מתאימות. כחלק מתכנון הניתוח, נבחן גם צורך בשילוב טיפול רפואי באף; שהרי לא מעט מנותחים, במיוחד מעל גיל 30, מגיעים לניתוח על רקע רפואי.

כיצד נעשה ניתוח פלסטי באף?

את הניתוח ניתן לבצע בהרדמה מקומית. הניתוח אורך מספר שעות; ולאחריו - בחלוף מספר שעות התאוששות - המטופל משוחרר הביתה, כשאפו מגובס, אך ללא טמפונים באף.

ומה באשר לזמן ההחלמה?

בשל היעדר הקושי שבהתעוררות מהרדמה כללית - והיעדר הטמפונים הנדחפים לנחיריים ומקשים על הנשימה - נחסכת למטופל הרבה אי נוחות בתקופת ההחלמה. תקופה זו נמשכת שבוע עד שבועיים, בסופם חוזר המטופל לתפקוד מלא.

במה נבדל ניתוח האף הרפואי מניתוח האף האסתטי?

עם תהליך ההזדקנות, שרירי האף כבר אינם מתפקדים כמו בעבר - ואנשים רבים הסובלים מסטייה של מחיצת האף נתקלים עקב כך בקשיי נשימה ונאלצים לעבור ניתוח לתיקון המחיצה. מצב נפוץ נוסף הוא הגדלה של קונכיות תחתונות באף. הכוונה היא לרקמה ספוגית הנמצאת בתוך האף - והיא מוגדלת באופן המקשה על הנשימה.

בהקשר זה, יכולים להגיע מנותחים רק לתיקון רפואי ו"על הדרך" לעבור גם טיפול אסתטי. יש רבים אחרים המגיעים לעבור ניתוח אסתטי - ובמהלך הניתוח נחשף הצורך בתיקון אחת מהתופעות האלה, או שתיהן - וכך יוצא שהמטופל מרוויח: הוא מתעורר מהניתוח עם יכולת נשימה מצוינת ועם אף יפה, ללא מודעות קודמת לבעיה.

בהקשר זה, חשוב מאד לציין כי אם הניתוח איננו מבוצע על ידי רופא אף, אוזן גרון - בעיה רפואית שתאותר לא תתוקן, או שהבעיה כלל לא תאותר, כי רופא שאיננו מומחה לא ידע לזהות אותה וחבל שכך יהיה. בשל כך - ובשל סיבות רבות נוספות - עדיף לעבור ניתוח אף אצל רופא אף אוזן גרון ולא אצל מנתח פלסטי ללא התמחות מתאימה.

כיצד לבחור את האף הרצוי? (אילוסטרציה shutterstock)
כיצד לבחור את האף הרצוי? (אילוסטרציה shutterstock)

האם ניתן להצביע על הגיל הרווח לניתוח זה?

רבים מניחים כי רוב המנותחים הם נערים ונערות בגיל ההתבגרות. אמנם נכון כי רבים מהמנותחים הם בחתך גילאים זה, אולם יש שני "פיקים" בחיים - שתי תקופות במהלכן מגיעים לניתוח: התקופה האחת היא גיל ההתבגרות וה"פיק" השני הוא בתחילת שנות העשרים - חבר'ה אחרי צבא, לפני הטיול הגדול, שעבדו מספר חודשים וחסכו מספיק כסף לניתוח.

ישנם גם לא מעט בני שלושים פלוס וארבעים פלוס, המגיעים לעבור ניתוח פלסטי באף. חלקם על רקע משבר גיל הארבעים, חלקם עקב גירושים, שינוי קריירה או מאורע משנה חיים אחר. אחרים מגיעים לניתוח על רקע רפואי, למשל לשם תיקון מחיצת האף - ו"על הדרך" כבר משפצים את המראה שלו.

מהו האף המושלם בעיני רוב המטופלים?

כמו בכל דבר, גם בהקשר של ניתוחים פלסטיים באף, יש עניין של אופנה וטרנדים. באופן כללי, מראה קשור לטרנד ולאופנה - ומראות שונים נחשבים מצודדים בתקופות שונות. כך, למשל, בעבר, נשים מלאות ולבנות עם חזה שופע היו נחשבות נחשקות יותר - ובזמן האחרון המראה השדוף והשזוף הוא השולט בכיפה. לגבי האף הנחשק, שנים רבות, בכל העולם, השאיפה היא ליצור אף "טבעי". הכוונה היא לאף לא קטן מדי או סולד מדי, כמו שנהגו לעצב בעבר בניתוח פלסטי, אלא אף שנראה חלק מהפנים ונראה בלתי מנותח.

האם יש מנותחים המבקשים אף כמו של מישהו ידוע?

בוודאי, בלי סוף! כל מטופל שני מצטייד בתמונה של סלב זה או אחר ומבקש "תעשי לי אף כזה". זו כמובן בקשה שלא כדאי למלאה. יש הרבה סלבריטאים יפים עם אפים מצודדים, אך האפים שלהם מתאימים רק להם. האף מונח במרכז הפנים - ועובדת היותו אף יפה קשורה לא רק לצורתו, כיחידה נפרדת, אלא להשתלבותו בפנים. האף הוא חלק ממכלול - ונראותו כאף יפה תלויה לא רק בצורתו, אלא הוא "מתכתב" גם עם יתר חלקי הפנים, התכתבות המשפיעה על המראה הכללי.

אף יפה הוא אף המתאים לפנים. אף שישתלב נהדר בפנים ארוכים וצרים, לא יתאים כלל וכלל לפנים עגולים ורחבים. גבר עם אף של רוברט רדפורד, בפנים שלא מתאים להם אף כזה, ייראה גרוע בדיוק כמו אישה שתתעקש על אף של ג'וליה רוברטס - כאשר הפנים, השפתיים, המצח והסנטר שונים משלה.

חשוב שהמנתח יהיה רופא אף אוזן גרון (אילוסטרציה shutterstock)
חשוב שהמנתח יהיה רופא אף אוזן גרון (אילוסטרציה shutterstock)

מהם הסיכונים הנלווים לניתוח אף פלסטי והאם ניתן להימנע מהם?

חשוב מאוד להקפיד לעבור ניתוח פלסטי באף אצל רופא אף אוזן גרון, כי זו מומחיות נחוצה להשלמת ניתוח כה מורכב. יש להדגיש כי חשוב מאוד גם לבחור ברופא בעל ניסיון ניתוחי עשיר, שמאחוריו שנים רבות של ביצוע ניתוחים פלסטיים. הסיבות לכך רבות ומגוונות.

ראשית, לאף, מעבר להיותו "קישוט" במרכז הפנים, יש תפקיד חיוני וחשוב. אף הוא קודם כל איבר נשימה. כל פגיעה באף, משמעה פגיעה באיבר חשוב במערכת הנשימה. רופא אף אוזן גרון אשר מכיר את האף ותפקודיו ייתן מענה טיפולי כולל במסגרת ניתוח פלסטי באף - ולא רק שיזהה ויתקן בעיה תפקודית-רפואית, אם קיימת כזו, אלא מרבית הסיכויים כי יצליח להימנע מגרימתה טוב יותר, בהשוואה לרופא שאיננו מתמחה באף אוזן גרון. לא פעם ניתוח פלסטי באף גורר פגיעה במערכת הנשימה. למשל, במצב בו נגרם נקב במחיצת האף. ואז יוצא כי המנותח סיים את הניתוח עם אף נחמד, אבל עם קושי נשימה אשר יפגע קשות באיכות חייו.

שנית, ניתוח פלסטי באף הוא ניתוח מורכב. הפופולריות שלו - ועצם העובדה שהוא מבוקש ומבוצע בתדירות גבוהה - איננה הופכת את ההליך לפשוט. בניתוח פלסטי באף, להבדיל מניתוח פלסטי באיברים אחרים (מתיחת פנים, ניתוח פלסטי בשדיים וכן הלאה), מעורבות כל הרקמות: סחוס, עור, עצם, רירית, תת עור ושומן. עובדה זו מצריכה יותר מיומנות וניסיון ומדובר בטכניקה מורכבת וקשה, שלא כל אחד יכול לבצעה בדרך הטובה ביותר. כל רקמה "מתנהגת" אחרת. יש לדעת איך להתנהג במהלך הניתוח ואיך לטפל ברקמות השונות, כדי שהתגובה תהיה הולמת - ותתקבל התוצאה המיוחלת.

שלישית, האף ניצב במרכז הפנים. ניתוח אסתטי לא מוצלח, משמעו פגיעה אסתטית משמעותית שקשה להיפטר ממנה. על הסיכון הגדול של ניתוח פלסטי באף והשלכות של ניתוח שכשל, מעידים אלפי המנותחים שמגיעים לניתוח תיקון. הכוונה לניתוח שני באף, השואף לתקן פגיעות אסתטיות שבוצעו במסגרת ניתוח פלסטי באף שלא הצליח. יש מקרים רבים של עיוותים באף הפוגעים קשות במראה הפנים ובדימוי העצמי של המנותח. ניתוח שני הוא הרבה יותר מורכב, בשל נזק שנגרם לרקמות - ורק רופא מומחה בעל ניסיון של ממש בניתוחי אף פלסטיים מורכבים, יוכל להציל את המצב.

לסיכום: ניתוח פלסטי באף יכול להיעשות מעל גיל 15 (בערך) וחשוב שייעשה בידי רופא אף אוזן גרון בעל ניסיון רב שנים, כדי להבטיח תוצאה אסתטית ורפואית מיטבית, בתקווה להימנע מהצורך בניתוח אף חוזר.

ד"ר שושנה קרמר היא מומחית ברפואת אף אוזן גרון, וכירורגיה פלסטית של האף (רינופלסטיקה)

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי אף אסתטיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום