1 מ-4 בני נוער: קנאביס לא מסוכן

(0)
לדרג

עלייה בשימוש במריחואנה בקרב בני הנוער, במקביל לירידה בתפיסתה כסם מסוכן; מומחה: "השיח הליברלי בנושא הקנאביס, מתעלם מהסכנות המשמעותיות"

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות חלה ירידה חדה בתפיסת הסיכון שבשימוש במריחואנה בקרב התלמידים, במקביל לעלייה חדה בהיקפי השימוש בסם; כך עולה מהסקר הבינלאומי של ארגון הבריאות העולמי בישראל (HBSC) שנערך בקרב מדגם של 14 אלף תלמידים מכיתות ו', ח', י, יא-יב'.

כך למשל נמצא כי ב-2011 5.4% מתלמידי כתה י' במגזר היהודי חילוני דיווחו שהתנסו בקנאביס בשנה שקדמה לעריכת הסקר, לעומת 8.8% ב-2014. גם במגזר הערבי חלה עלייה מכ-9.7% ב-2011 לכ-11% ב-2014. העלייה בנתוני השימוש באה לאחר ירידה בתפיסת הסכנה שמהווה הסם - בעוד שב-2011 סברו 15% מהתלמידים בני 11 עד 15 שאין כל סיכון בשימוש בקנאביס, ב-2014, מספרם קפץ ל-24% מכלל התלמידים, במילים אחרות, אחד מכל ארבעה בני נוער בישראל סבור שסם הקנאביס אינו מסוכן. בקרב הבנים קפצו האחוזים מ-19% ב-2011, ל-36% ב-2014

בתוך כך נרשמה עלייה מתונה בשיעורי השימוש באקסטזי או LSD בקרב הנוער בישראל. בקרב תלמידי כיתות י' במגזר החילוני יהודי חלה עלייה בשימוש לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה, מ-2.1% ב-2011 ל-3.2% ב-2014. אחוז המשתמשים באקסטזי או LSD בקרב כלל תלמידי כיתה י' עומד על 3.8, כתוצאה מאחוז שימוש גבוה במגזר הערבי העומד על 7.7%.

הסקר הרב-לאומי של ארגון הבריאות העולמי על התנהגויות בריאות בקרב בני נוער נערך במימון ובחסות הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשרד הבריאות, על ידי צוות המחקר בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, בראשות החוקר הראשי ד"ר יוסי הראל-פיש. לדבריו, "בהשוואה הבינלאומית, ישראל עדיין מדורגת בשליש התחתון של הטבלה עם כ-7% שימוש בקרב גילאי 15, אבל אם מגמת העלייה תמשיך, הדירוג היחסי של ישראל ילך ויחמיר. לא ניתן לנתק את הנתונים מהשיח הציבורי בנושא הלגליזציה של סמים, שיח שיוצר לגיטימציה בקרב בני הנוער לשימוש בקנאביס".

כחמישית מהסטודנטים נוהגים תחת השפעת סמים

במקביל, ערכה הרשות בדיקה בקרב סטודנטים מ-14 קמפוסים שונים. מתוצאות הבדיקה עולה כי ישנה עלייה חדה בשימוש בקנאביס, גם בקרב הסטודנטים. שיעור הסטודנטים שהשתמש בקנאביס במהלך 12 החודשים האחרונים עמד על 31% בשנת 2013, ועלה לכ-40% בשנת 2014. יתרה מכך 37% מהסטודנטים סבורים חושבים כי אין סיכון בשימוש בקנאביס, אך יש קונצנזוס בנוגע לסכנה הקיימת בשימוש בסמי פיצוציות ורק 6.2% בלבד שסבורים שאין סיכון בשימוש בהם. בנוסף, 19% מהסטודנטים בשנת 2014 הודו כי נהגו לאחר שהשתמשו בסמים (עלייה של 3% משנת 2013).

עו"ד איתן גורני, מנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול: "השיח הליברלי בנושא הקנאביס, מתעלם מהסכנות המשמעותיות שלו. ביחס ל-20% מהמאושפזים הצעירים עד גיל 25 המגיעים לכפרי הגמילה בעקבות השימוש במריחואנה, ביחס לעשרות האלפים שהמריחואנה פוגעת בהם, בשמחת החיים, במוטיבציה, ביכולתם לחיות חיים יצרניים ומועילים, בנערים שהשימוש במריחואנה פוגע בהתפתחות התקינה שלהם. טוב נעשה כולנו באם נדע לנהל את הדיון הציבורי בצורה אחראית, ולא להפוך סם מסוכן, למשהו תמים ולא מזיק בעיניהם של בני הנוער".

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום