כאבי גב וטיפול כירופרקטי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מדוע כמעט כולנו סובלים מכאבי גב? מהי "מחלת הישיבה"? כיצד הכירופרקטיקה עשויה להציל אותנו מכאבים כרוניים שאנחנו "סוחבים" על הגב עשרות שנים?

טיפול כירופרקטיקה
053-7932991 (מספר מקשר)

עמוד השדרה הוא חלק חיוני וחשוב בגופנו - שאיננו ניתן להחלפה. על כן צריך לשמור עליו ולטפל בו. עמוד השדרה שלנו מורכב ממערכת שלמה של חוליות, שרירים, גידים, רצועות, דיסקים ועצבים, אשר כולם דורשים התייחסות, שמירה וטיפול. לרוב, אנשים מתעלמים מאי נוחות באזור הגב, במחשבה שהעניין יעבור. אך כאב הגב הוא רק הסימפטום לבעיה מושרשת יותר, שיש להתייחס אליה בכובד ראש.


מהם הגורמים הנפוצים לכאבי גב?

אוכלוסיית העולם המערבי כולו סובלת מכאבי גב רבים. כיום, כאבי גב מהווים הסיבה הראשונה להיעדרות מעבודה - ועולים מיליארדי דולרים (עלויות טיפול ועלויות אובדן ימי עבודה). אורח החיים שלנומהווה כנראה גורם מאוד חשוב ליצירת כאבי גב וצוואר. "מחלת הישיבה" - משמע: ישיבה ממושכת בשעות היום בעבודה משרדית, למשל, גורמת לא רק לכאבי גב וצוואר אלא גם למחלות פנימיות הקשורות ללב, לריאות, לכלי הדם, לסוכרת ואף לדמנציה. זאת מכיוון שגוף האדם אמור ללכת, לעמוד וגם לשבת - אך לא לשהות שעות רבות כל כך בישיבה.

ישיבה ממושכת בתנאים לא אופטימליים, מעמיסה בהכרח אט אט על הגב עד לקריסה (עייפות החומר) או תזוזה של מבנה עמוד השדרה. כתוצאה ממנח זה, הדיסק עלול לזוז ממקומו; גידים, שרירים או רצועות עלולים להימתח יתר על המידה - ולכל אלה, הגוף מגיב. תחילה באי נוחות - ובמקרים קשים יותר, בכאבים באובדן תחושה ובחוסר כוח.

תאונות וחבלות בעברנו מהוות גורם נוסף בהיווצרות כאבי גב. נפילות, נשיאת ציוד כבד ותאונות קטנות או גדולות שאירעו בילדות ובנעורים - ולא נראו מהותיות (לעתים עד כדי כך ששכחנו שהן בכלל קרו) עלולות אף הן לגרום לבעיות בעמוד השדרה, אשר יתבטאו לאחר מספר שנים בכאבים. הגוף שלנו לא שוכח - וקיימת הצטברות של דברים קטנים וגדולים, אשר ביום אחד פורצים החוצה בכאב באזור הצוואר,השכמות או הגב התחתון.

כאשר מתשאלים מטופל בקשר לאירועי העבר ומקבלים תשובה שלילית: "דבר לא קרה" - לא פעם, במפגש השני, המטופל אומר כי הוא נזכר במקרה בעברו אשר עלול להיות הגורם לבעיותיו. אחד הלקחים שעלינו ללמוד מכך: כאשר כואב לך משהו, יש לטפל בבעיה - ולא רק בכאב עצמו.

חשוב להבין שאם לא מטפלים בבעיה, אלא רק בולעים כדור נגד כאב, אז הסיכוי כי הבעיה תחזור על עצמה בעתיד - וביתר שאת - גדל באופן משמעותי. לצד גורמים אלה, קיים גם המרכיב הגנטי. לחלק מהאוכלוסייה יש נטייה תורשתית לסבול מכאבי גב ומשינויים ניווניים בעמוד השדרה.

מתי נאבחן כאבי גב ככאבים כרוניים? כיצד יש להתמודד עמם?

בדרך כלל מקובל כי כאב הנמשך יותר משלושה חודשים ברצף נכלל בקטגוריה של כאב כרוני. הנקודה היא כי כאב כרוני הופך לבעייתי - מבחינת הטיפול בו - ודורש הרבה יותר זמן, טיפולים ומאמץ, כדילהתגבר עליו. במקרים מסוימים, הכאב הופך ל"נורמה" מבחינת הגוף וגם אם הגורם טופל - תחושת הכאב עלולה להמשיך. מכאן שאנשים אשר סובלים מכאב כרוני צריכים להתמיד בטיפול, להיות סבלניים ולא לאבד תקווה. במקרים אלה, הגוף משתנה - ומשתפר לאט מאוד. אבל רוב המקרים נפתרים בסופו של דבר.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בכאבי גב כרוניים?

בקבוצת סיכון לכאבי גב חוזרים ונשנים, נמצאים אנשים במספר קבוצות: קבוצה ראשונה היא של אנשים היושבים הרבה שעות ביממה, כמו פקידים וקופאיות. נהגים וטייסים היושבים גם הם שעות רבות וסובלים גם מהרטט של כלי הרכב, נמצאים בסיכון מוגבר - אף יותר - לכאבי גב חוזרים.

קבוצה נוספת היא של אנשים העובדים בעבודה פיזית הכוללת מצבים רבים של כיפוף והתרוממות, או של נשיאת משקלים גדולים מאוד (כסבלים). הקבוצה השלישית היא של אנשים העומדים עמידה ממושכת,ללא תנועה בגב. נוסף לכל אלה, שינה על מזרון לא מתאים עלולה לעודד התפתחות של כאבי גב - וישנם גם מספר סוגי ספורט העלולים לפגוע בגב.

כיצד מתבצע אבחון כירופרקטי אצל מטופל אשר מתלונן על כאבי גב?

לכל אדם יש סיפור. את הסיפור הזה, חייב המטפל לשמוע - על מנת להבין לעומק את בעיית המטופל. חשוב להאזין למטופל ולסיפור האישי שלו. כאשר תמונת המצב מתבהרת, עוברים לצד המעשי הכוללמספר בדיקות ספציפיות לצוואר או לגב התחתון - ולאחר מכן לבדיקת יציבה וטווחי תנועה. בדיקות אלה נותנות רמז לעין מנוסה: מה מסתתר מתחת לפני השטח (כלומר, לעור).

בדיקה ידנית של עמוד השדרה היא בדיקה חיונית - מכיוון שאינפורמציה רבה חבויה בחוש המישוש והמגע; אבחנה של שרירים רגישים או כואבים, שלד ישר או עקום, כמו סקוליוזיס (עקמת), אורך רגליים שווה או שונה, שרירים מכווצים או משוחררים, הבדלים בין צד ימין לבין צד שמאל - והחשוב מכל: התנועתיות של מפרקי החוליות.

היות שכירופרקט עובד על חוליות עמוד השדרה, הוא נעזר גם באמצעי הדמיה כלשהם, כגון: צילום רנטגן, CT, או MRI. מכאן שפרטים קטנים שווים לפרטים גדולים - כל דבר תורם לתמונה הכללית ומוביללמתן אבחנה. על סמך האבחנה והמידע שנאסף בבדיקה מגיעים למסקנה האם אותו מטופל מתאים לטיפול כירופרקטי, ואם התשובה חיובית, בונים לו טיפול מדויק ומותאם אישית.

האם כירופרקט מסתייע באביזרי עזר בזמן הטיפול בגב, או שמא מדובר רק בטיפול גופני?

הטיפול הגופני באמצעות ידיו המנוסות של הכירופרקט הוא האמצעי החשוב ביותר - ומהווה כלי מספר אחד בתיקון הבעיה ובטיפול בה. בעזרת הידיים, אפשר להרגיש את השרירים ואת המפרקים של הגב. ידיו של המטפל יכולות גם להרגיש את תגובת המטופל - דבר שכל כלי מכני אחר לוקה בו.

יחד עם זאת, יש מיטות טיפול מיוחדות שפותחו במשך דורות של כירופרקטורים, אשר רצו להשיג אפקטים נוספים, כדי לאזן את עמוד השדרה. מיטת טיפול כירופרקטי היא מיטה נוחה למטופל, מחד; ומאפשרת למטפל, מאידך, להפעיל מגע וכוחות בכיוונים ובעוצמות מאוד ספציפיים. כל כירופרקט מתאים את מיטת הטיפולים שלו לטכניקות שבהן הוא בוחר לעבוד. בנוסף, ישנם כלים מכניים עדינים ומדויקים,שבעזרתם אפשר להביא לשינוי רצוי במטופל, בהפעלת כוחות מינימליים. כלים אלה יכולים להיות יעילים למי שסובל מאוסטאופורוזיס או משינויים ניווניים מתקדמים. כירופרקט בעל ניסיון מתאים את הטיפולהרצוי למטופל - ולא להפך.

כמה טיפולים כירופרקטיים נדרשים לטיפול בבעיות גב?

אחרי שהמטפל שומע, בודק, מאבחן ומסביר למטופל מה גורם לתחלואיו - מחליטים על סדרת טיפולים. מספר הטיפולים נקבע לפי חומרת הבעיה, משך הזמן שהמטופל סובל מהבעיה, מצב הגב ובהתאם לגילשל המטופל. הסדרה עשויה לכלול בין שלושה לבין שלושים טיפולים - בהתאם למצב. מטרת הטיפול היא לשחרר את לחץ החוליות על מערכת העצבים.

מהי יציבה טובה?

יציבה טובה היא יציבה המאפשרת לתפקד בצורה טובה לאורך שנים, מבלי שזה יכאב או יגרום לבעיות בריאותיות. ראש מורם, כתפיים אחורה, בטן פנימה, אגן מאוזן ומרכז כובד המאפשר איזון ושווי משקל -כל אלה מהווים בסיס ליציבה טובה. על מנת לשמור על היציבה, יש לשמור על שרירים שהם גם חזקים וגם גמישים. יש לזכור כי עצבים מפעילים שרירים ולכן פגיעה בעצבים שבין החוליות, כתוצאה מחוסר איזון של החוליות, עלולה לגרום לעיוותים ולהתכווצויות לא רצויות שישפיעו על היציבה.

ידע על החזקת הבטן, על מנח האגן ותרגילים היכולים לסייע בשמירה על מנח נכון של כל האלמנטים האלה גם יחד, כל אלה חשובים מאוד - ובהם מתבטאת גם התמחותו של הכירופרקט. טיפול באיזון של אזורהאגן, השוואת אורך רגליים ומתן הנחיות ותרגילים למנחי עמידה - ישיבה - שכיבה נכונה - הם הבסיס ליציבה טובה.

כיצד בוחרים כירופרקט?

לימודי הכירופרקטיקה נמשכים כשבע שנים: שלוש שנים של מדעים מדויקים ועוד ארבע שנים של כירופרקטיקה. חשוב מאוד שהכירופרקט הינו בוגר של קולג' מוכר על ידי גוף שמפקח על סטנדרטים אקדמיים וגם על ידי משרד הבריאות בישראל.

בנוסף לכך, לכירופרקט טוב נדרשות כמה תכונות: אהבת הבריות - רצון לעזור לאנשים שמבקשים עזרה ולאנשים שבריאות תקינה חשובה להם. ידיים טובות - שהרי הטיפול הוא ברובו ידני ודורש קואורדינציה ורגש מישוש מפותח מאוד. ניסיון קליני - בסופו של דבר בכל תחום: רפואה, הנדסה, או עריכת דין - צבירת ניסיון חשובה ביותר למקצוע. הניסיון הקליני נותן למטפל הסתכלות רחבה ועמוקה יותר על כל מטופל באשר הוא - ובדרך כלל יוביל למציאת הפתרונות הטובים והמספקים ביותר. לכן, כאשר בוחרים כירופרקט, חשוב לוודא כי יש מאחוריו ניסיון רב.

ד"ר לורנס בין הוא כירופרקט המטפל בבעיות בעמוד שדרה.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות גב ועמוד השדרה.

  • צור קשר
ד"ר לורנס בין
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום