השתלת שיניים בהרדמה מלאה

(4)
לדרג
תוכן מקודם

המחשבה על רופא שיניים ורעש המקדחה ממלאת אתכם בחרדה? עומדים לבצע השתלת שיניים? כדאי לשקול הרדמה מלאה, בכפוף להתאמה רפואית. מהם היתרונות?

טיפולי שיניים ,מומחה לכירורגיית פה ולסתות
03-7500900

הסיבה העיקרית הגורמת לאנשים לבצע השתלת שיניים בהרדמה מלאה היא חרדה עמוקה מטיפולי שיניים. הודות לרפואה המתקדמת, קיימים כיום סיכונים רפואיים מינימליים בעת ביצוע הרדמה מלאה. מתי מומלץ לבצע הרדמה מלאה? מתי בלתי אפשרי לבצע השתלת שיניים בהרדמה מלאה? ואיזה עוד אפשרויות קיימות?

מהן אפשרויות הטשטוש הקיימות בהשתלה?

השתלת שיניים נעשית באמצעות החדרה של בורג אחד או יותר ללסת, אשר תפקידו לשמש כתחליף לשן אחת או יותר שאבדו. שתלים אלו העשויים מסגסוגת טיטניום. במצבם של מטופלים מחוסרי שיניים לחלוטין, ניתן להשתמש בשתלים לצורך תמיכה לתותבות. ניתן לבצע השתלת שיניים בהרדמה מקומית בלבד או בעזרת גז צחוק, סדציה (טשטוש) או הרדמה מלאה. ההחלטה מתקבלת בהתאם למורכבות הטיפול ורצונו של המטופל.

איך מתרחש תהליך השתלת השיניים?

השתלת שיניים הינו תהליך כירורגי בו מוחדרים שתלים ללסתות. השתלים הדנטליים מדמים את שורשי השיניים החסרות; על השתלים הללו יולבשו שיניים (כתרים או תותבות). התקופה לקליטת השתל נמשכת בממוצע בין חודשיים לחצי שנה. בסיום תקופה זו - ולאחר בדיקת תקינות השתלים על ידי הכירורג מורכב השיקום (השן) הקבוע על גבי השתלים.

מתי מבצעים השתלת שיניים בהרדמה מלאה?

ניתן לבצע כל טיפול שיניים ללא צורך בהרדמה מלאה, מבחינת הטיפול עצמו. למעשה, ההרדמה ניתנת בגלל המטופל - ולא בגלל סוג הטיפול. מטופלים שעוברים השתלות שיניים בהרדמה מלאה, משתייכים על פי רוב לקבוצות הבאות:

הסובלים מחרדה.

הזקוקים לטיפולים ארוכים ומורכבים ורוצים לסיים בטיפול אחד.

מטופלים עם רפלקס הקאה מפותח מאוד.

סובלים ממגבלה כלשהי שמקשה על טיפול.

מה נחשב "השתלה מורכבת"?

טיפול האמור להמשך זמן רב (מעל שעה) הינו טיפול ארוך בו המטופל עלול להרגיש באי נוחות מסוימת, הן עקב חוסר סבלנות ויכולת "לשבת" בטיפול מתמשך, והן בעקבות חלוף השפעתה של ההרדמה המקומית כעבור כשעה. מצב זה של אי נוחות של המטופל עלול להקשות על המשך הטיפול המתוכנן. טיפולים ארוכים אלו הם טיפולים בהם מתוכנן כמות מרובה של שתלים או במצבים בהם יש צורך לשפר את אתר ההשתלה על ידי שתל עצם בזמן ההשתלה או כפעולה שמקדימה את ההשתלה במספר חודשים.

האם יש אפשרויות נוספות לטשטוש בזמן השתלת שיניים?

השתלת שיניים בהחלט יכולה להתבצע גם ללא הרדמה מלאה. יש אפשרות לבצע שתלים בהרדמה מקומית בלבד, בסדציה (טשטוש), כך שהמטופל מעורפל אך משתף פעולה. אפשרות נוספת היא גז צחוק, אשר מקנה טשטוש קל עד לביצוע זריקת ההרדמה המקומית. גז נייטרוס אוקסייד (חמצן דו חנקני; Nitrous oxide) הנקרא "גז צחוק", מקנה תחושת נמנום ורגיעה, אך מאפשר תקשורת עם המטפל.

בדרך כלל הוא נפוץ בטיפול בילדים, אך ניתן לתת אותו גם למבוגרים אשר חוששים מזריקת ההרדמה. סדציה (טשטוש) מקנה טשטוש עמוק, טשטוש המאפשר לעבור את הטיפול ללא פחד או מתח. הטיפול יעיל גם לטיפולי כירורגיה מורכבים. האפשרות האחרונה היא הרדמה מלאה.

האם כל מטופל יכול לעבור טיפול בהרדמה מלאה?

רק מטופלים "בריאים", אשר מוגדרים כמטופלים בסיכון נמוך, יכולים לעבור טיפול בהרדמה כללית. מטופלים עם בעיה נשימתית, חולי לב או הסובלים מבעיה רפואית אשר מסכנת את חייהם, לא יוכלו לעבור השתלת שיניים בהרדמה מלאה אלה במסגרת בית חולים בו יבוצעו טיפולים הכרחיים בלבד.

מי מורשה לטפל הרדמה כללית?

משרד הבריאות קובע כי הרדמה כללית תתבצע בידי מרדים בעל תואר מומחה להרדמה, לפי תקנות הרופאים. במשך כל זמן הטיפול בהרדמה כללית בידי רופא השיניים, חייבים הרופא המרדים והסייעת להיות נוכחים בחדר הטיפולים.

מבחינת רופא השיניים משרד הבריאות קובע כי מורשים לטפל בהרדמה כללית רופאי שיניים אשר סיימו התמחות הכוללת טיפולים בהרדמה כללית, כגון: כירורגיה של הפה והלסתות, רפואת הפה ורפואת שיניים בילדים. כמו כן מורשים לטפל בהרדמה כללית רופאי שיניים אשר סיימו הכשרה נפרדת לטיפול בהרדמה כללית, אשר מוכרת על ידי משרד הבריאות.

האם השתלת השיניים בהרדמה מלאה מסתיימת ביום אחד?

חשוב להבהיר שאין דבר כזה "טיפול ביום אחד" כאשר מדברים טיפול שיקומי מורכב, כולל שתלים. חשוב להפריך את השמועה או הפרסום השגוי הזה. כל הטיפולים המורכבים מצריכים מעבדה, כולל שיקום על גבי שתלים דנטאלים. חייבים לבצע התאמת מידות ופרוצדורות מעבדתיות נוספות. לכן, בעצם, מדובר בכירורגיה בלבד, הכוללת שיקום זמני. כל זאת אכן ניתן לבצע ביום אחד, אולם זה לא כולל את הכתרים הקבועים או התותבות הקבועות.

היכן מבצעים את ההרדמה המלאה?

הרדמה מלאה נעשית אך ורק במרפאות אשר מצוידות בחדר ניתוח וחדר התאוששות. אני נוהג לבצע את הטיפולים בהרדמה מלאה, בבתי החולים הפרטיים, אשר בהם קיימים חדרים מותאמים לרפואת שיניים.

אילו תנאים פיזיים נדרשים לביצוע טיפול הרדמה כללית?

הרדמה כללית לצורך טיפול שיניים חייבת להתבצע בבית חולים רשום או במרפאת שיניים אשר קיבלה אישור מיוחד להרדמה כללית. הרדמה מחייבת מכונת הנשמה וניטור רציף, כולל ריווי חמצן בדם היקפי, רישום קצב הלב, לחץ דם, קצב הנשימה.

במרפאה חייב להיות ציוד מקיף: דפיברילטור; מכשיר אק"ג; מכשיר ניטור דו תחמוצת הפחמן בנשיפה; ומקום התאוששות צמוד לחדר הטיפולים.

האם לאחר הטיפול המטופל משוחרר לביתו או נשאר למעקב?

לרוב, המטופל משתחרר לביתו לאחר התאוששות קצרה. לעיתים יש צורך בלינת לילה אך זה מצב נדיר. לאחר טיפול בהרדמה כללית או מקומית צפויים כאבים ונפיחות. המעקב הרפואי אינו שונה מטיפול רגיל במרפאה. בין היתר מוודאים כי תהליך הריפוי מתקדם כראוי.

איזה הכנות ובדיקות נעשות טרם ההרדמה המלאה?

לפני הטיפול בכלל נעשית בדיקה מדוקדקת ומקיפה, הכוללת בירור רקע רפואי, צילומי שיניים, צילומי CT, בדיקה של כמות ואיכות העצם להשתלה, הדמיות ותכנון הטיפול. בנוסף, מתקיימת התאמת ציפיות מול המטופל, באשר לתוצאה הסופית. לפני הרדמה מלאה בפרט, הרופא המרדים האחראי על הטיפול בהרדמה כללית יבדוק את המטופל ויבקש את הבדיקות הנוספות הדרושות בהתאם למצבו הרפואי וגילו של המטופל.

מה כולל שלב התכנון?

שלב התכנון הוא שלב משמעותי ביותר ומתחיל מבדיקת המטופל והצילומים הרלוונטיים. לאחר אבחון הצרכים הטיפוליים של המטופל והתאמת ציפיות, עוברים לשלב התכנון הממשי בו מתכננים את סוג השיקום הרצוי ובהתאם לכך מתכננים את סוג, כמות ומספר השתלים הדרושים לביצוע שיקום זה. כמו כן מאובחן הצורך בביצוע השתלות עצם לביצוע השתלים או האם קיימת אפשרות להתקנת שתלים בעמדות זוויתיות על מנת להימנע מביצוע השתלת עצם ולהשיג אותה תוצאה שיקומית. לעיתים קרובות התכנון מתבצע באמצעות תוכנות מחשב ייחודיות, בהן מטעינים את הצילומים של המטופל; בתוכנה ניתן לתכנן את תהליך ההשתלה בהתאם לשיקום המתוכנן ולאחר מכן ניתן להעביר את מיקום, כיוון וכמות של שתלים למטופל בזמן הניתוח בדיוק מרבי. תכנון מראש, בדרך זו, מקצר את תהליך השתלת השיניים ומקל על המומחה לשיקום בביצוע השיקום הזמני.

ד"ר ברונו קריינר הינו מומחה לכירורגית הפה ולסתות.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיית פה ולסת והשתלות שיניים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום