פטרת ציפורניים: כך תיפטרו ממנה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הקיץ הגיע: הסנדלים מחליפות את הנעליים - וכך נגלות לעין הציפורניים מוכות הפטרת. מדובר במפגע אסתטי ובריאותי. כדאי להיפטר בהקדם מהפטרייה. מדריך

מכון רפואי
03-7172333

פטרת ציפורניים (Tinea unguium) מהווה מפגע אסתטי ובריאותי ומבקרת אצל רבים מאתנו - לרוב בכפות הרגליים. עם זאת, תיתכן גם פטרת ציפורניים באצבעות הידיים. מהי פטרת ציפורניים? איך נדבקים בפטרת ציפורניים? מהם התסמינים של התופעה הבלתי נעימה הזו? ואיך נפטרים מהצרה - ומוודאים שלא תחזור לבקר?

מהי פטרת ציפורניים?

פטרת ציפורניים היא, למעשה, מחלה כרונית נפוצה המתפתחת אצל רבים. יש שלושה סוגים של פטרת: דרמטופיטים, קנדידה ועובש.

האם מדובר במחלה נפוצה?

פטרת ציפורניים מופיעה בערך בקרב 10% מהאוכלוסייה. פטרת ציפורניים נפוצה יותר ברגליים מאשר בידיים - ובמקרים רבים נראה פטרת ציפורניים עם מעורבות של עור. עוד ידוע לגבי מחלה זו כי פטרת ציפורניים נוטה להופיע בתדירות גבוהה יותר אצל גברים: הם נדבקים יותר מנשים. המחלה הופכת נפוצה יותר בגיל 40 ואילך. בגיל ההתבגרות אין דיווחים על פטרת ציפורניים.

מהם התסמינים של פטרת ציפורניים?

פטרת ציפורניים בציפורני אצבעות הרגליים מתאפיינת לרוב בשינויים בציפורן - שינויי צבע (הציפורן הופכת צהובה או חומה או ירוקה), שינויי צורה (עיוותים), שינויי עובי (סדקים והידקקות). ברוב המקרים, סימני התחלה הם עיבוי הציפורן ושוני בצבע: לבן, צהוב, ירוק ועוד. עם הזמן, כאשר הפטרת מתפשטת, הציפורן מתחילה להתפורר ולהישבר בקלות. כמו כן, לעתים ניתן לראות קשקשת לבנה תחת הציפורן או בצדי הציפורן. לעתים מופיע כתם לבן בפינה העליונה של הציפורן - ובצורה אטית והדרגתית, הכתם מתפשט כלפי מטה, לכיוון בסיס הציפורן.

מהם התסמינים של פטרת ציפורניים בכף היד?

מדובר לרוב בהסתמנות חד צדדית: התסמינים מופיעים רק ביד אחת. ברוב המקרים מדובר דווקא ביד הדומיננטית. הסובלים מפטרת ציפורניים בכף היד מתלוננים על גרד ויובש בידיים. ישנן מספר צורות ביטוי קליניות לפטרת ציפורניים בכף היד. האחת: רובד מוגבל של צבע אדמדם, אזור התבהרות מרכזית וקשקשת. השנייה: הופעת שלפוחיות. השלישית: עור קשה ומפושט, בליווי סדקים וחריצים.

כיצד עשויים להידבק בפטרת ציפורניים?

הדבקה בפטרת ציפורניים מתרחשת עקב מגע עם משטח מזוהם. למשל: במלתחות הבריכה והים או בחדר הכושר. כמו כן, ציוד מזוהם, במסגרת טיפול ציפורניים, או טיפול לא נכון בציפורן, עלולים לגרום להתפתחות זיהום פטרייתי. אנשים עם נטייה גנטית לפתח פטרת ציפורניים (פעמים רבות פטרת ציפורניים היא סיפור משפחתי) - וכאלה שאינם שומרים על היגיינה מספקת, נוטים לסבול לעתים תכופות יותר מפטרת ציפורניים. גורמים נוספים לפטרת ציפורניים כוללים הפרעות בהולכה דמית (סירקולציה נמוכה), חשיפה ארוכה לפטרת, הזעת יתר, אזורי לחות, פסוריאזיס, נעליים סגורות רוב היום, סוכרת, מערכת חיסונית חלשה וטיפולים לסרטן.

כיצד מאובחנת פטרת ציפורניים?

כאשר מגיע אדם לבדיקה, עם תלונות העשויות להצביע על פטרת ציפורניים, וכאשר מזוהים תסמינים מתאימים, עורכים לנבדק אבחון, על ידי הוצאת תרבית ושליחתה לבחינה בתנאי מעבדה. יש לשלול מצבים אחרים, בעלי הסתמנות דומה, כגון מחלת פסוריאזיס, אקזמה, טראומה לרגל - וכיוצא באלה מצבים, שאינם פטרת ציפורניים. אם מאובחן כי מדובר בפטרת ציפורניים, ניתן טיפול מתאים.

מהו הטיפול במקרים של פטרת ציפורניים?

תלוי בסוג הפטרייה. ישנם מקרים בהם פטרת יכולה לעבור עם טיפול טופיקלי של משחה בלבד (משחה אנטי פטרייתית). לפעמים יש צורך במשחה עם סטרואידים. יש לעתים גם המלצה על השרייה של כפות רגליים בנוזלי תמיסה שונים. במקרים רבים, נחוץ טיפול רציני יותר. הכוונה היא לטיפול סיסטמי (רב מערכתי) תרופתי. פעמים רבות טיפול משולב הוא הנכון והיעיל ביותר.

מדוע בכלל צריך לטפל בפטרת ציפורניים?

ראשית: מפני שפטרת ציפורניים מהווה מפגע אסתטי ויוצרת מראה לא נעים - שינויי צבע, שינויי צורה, קשקשת ועוד, הגורמים למטופלים מבוכה ובושה, עד כדי הימנעות מחשיפת הציפורניים. שנית: במקרים רבים, גורמת פטרת ציפורניים לגרד ואי נוחות - וחלק מהסובלים מפטרת מדווחים על כאבים עזים באצבעות, בהן יש ציפורניים נגועות. שלישית: ציפורן עם פטרת קשה אשר עיבתה את הציפורן, משך שנים רבות - ולא טופלה בזמן - תייצר טראומה מקומית ושינוי של הציפורן באופן קבוע. רביעית: בנוסף לאמור, פטריות ציפורניים עלולות להדביק ציפורניים סמוכות או את כף הרגל.

האם לאחר הטיפול בפטרת ציפורניים, הפטרת עלולה לחזור? עד כמה יעיל הטיפול בפטרת ציפורניים?

לאחר טיפול מוצלח, הנמשך מינימום שלושה חודשים - ולעתים עד שנה (תלוי בטיפול), יש סיכון להידבקות חוזרת. הסיכון נע בין עשרה אחוז לבין חמישים אחוז.

לסיכום: פטרת ציפורניים, המופיעה אצל לא מעט אנשים, לרוב סביב גיל 40, גורמת לגרד, אי נוחות ופגיעה אסתטית. קל לאבחן פטרת ציפורניים, אבל יותר קשה לטפל בה לצמיתות. הטיפול הארוך הכולל משחה ו/או תרופות. והוא צפוי לסלק את הפטרת לצמיתות בחמישים אחוז עד תשעים אחוז מהמקרים. אם אתם ברי מזל, טיפול יעיל יגרש את הפטרייה העיקשת לתמיד. ואם לא, תיאלצו לשוב על הטיפול, עד שתצליחו להביס את הפטרייה המתעקשת לבקר. כך או כך, יש חשיבות רבה לטיפול בפטרת: מעבר להיותה מפגע אסתטי, היא עלולה להתפשט לציפורניים סמוכות או לכף הרגל.

קרולין צמח היא פודיאטרית, מרפאה פרטית NAILOGY רמת אביב ורמת גן.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פודיאטריה -בריאות כף הרגל
פורום פטרת הציפורניים

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום