קנאביס רפואי: בדרך להסדרה?

(0)
לדרג

רק 36 רופאים בישראל מעניקים אישורים לקנאביס רפואי ל-22,254 חולים. יו"ר ועדת הבריאות בכנסת: מדוע רופא משפחה לא יכול לרשום קנאביס למטופליו?

מאת: מערכת zap doctors

דיון סוער התקיים היום (ב') בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא הסדרת השימוש הרפואי בקנאביס בישראל.

ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי: בסוף מאי 2015 היו בישראל 22,254 בעלי רישיונות בתוקף לשימוש בקנאביס רפואי, לעומת כ-1,800 בשנת 2009 עלייה של פי 12 בעלי רישיונות בתוך 6 שנים!, כאשר יש רק 36 רופאים המוסמכים לאשר המלצות לשימוש בקנאביס רפואי.

במהלך הדיון נשמעו עדויות כואבות של חולים; דנה בראון, חולת ניוון שרירים סיפרה בבכי: "הטיפול בקנאביס גרם לי לרקוד בחתונתי. משרד הבריאות הפחית לי את המינון בלי להתייעץ איתי או עם רופא שלי. שיחקו לי בבריאות ומצבי התדרדר. משרד הבריאות מחליט שהוא יודע יותר טוב מהנוירולוגית שלי מה נכון לי. נחשפתי למאות חולים שנמצאים במצב זהה לשלי. אנשים עומדים בפני כריתת איברים, כי אין להם מספיק קנאביס כדי שיוכלו לאכול".

בן אבישחם, חולה בקרוהן: "רק בזכות הקנאביס טעמתי את טעם החופש, נרשמתי לאוניברסיטה והתחלתי לעסוק בספורט. השרה לשעבר גרמן וד"ר מיקי דור ממשרד הבריאות סייעו לי מאוד, אבל חיכיתי חצי שנה עד שהסכימו להעלות לי את המינון אחרי שמצבי התדרדר. אין לי כוח לעמוד על הרגליים".

בסיום דבריו ניגש אליו פעיל בנושא הסדרת הקנאביס, שלומי סנדק, ותחב לידיו סיגריה מגולגלת. "זה מה שמשרד הבריאות צריך לעשות", אמר סנדק. חברי הכנסת בראשם יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף גינו נחרצות את התנהגותו של סנדק וכינו אותה "פרובוקציה מחוצפת". אלאלוף הבהיר כי לאור רגישות הדיון והדברים הכואבים הוא נמנע מלסלק את סנדק מהדיון.

המנכ"ל היוצא של משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק: "משרד הבריאות מוכן לקיים קורסי הכשרה לרופאי משפחה לצורך המלצות לשימוש בקנאביס רפואי. ההתוויות התרחבו ויוסיפו להתרחב. ייתכן שיש מקום לשיפור ונפעל לתת מענה למקרים הכואבים. אולי לעשות יותר ועדות ערר. יש לנו תכנית סדורה, אבל יש עתירה שעומדת בבית המשפט העליון. שיעור הפונים לשימוש בקנאביס רפואי שמקבלים תשובה חיובית עומד בסיום תהליך הבירורים על 90%".

ח"כ תמר זנדברג: "משרד הבריאות נמצא על פרשת דרכים; האם הוא ממשיך לעצום עיניים ולתת להסדרת הקנאביס הרפואי לקרות מעצמה, תוך כדי ביורוקרטיה וחסימת ידע , או שיוצא לדרך רצויה של הסדרת הקנאביס כתרופה ככל התרופות. שיקול הדעת שבמתן הקנאביס אינו רפואי אלא מינהלתי וזה יוצר אינספור בעיות. הגיע הזמן לפתור את זה ולהביא מזור לחולים רבים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן: "לא הוכחה במחקרים יעילותו של הקנאביס ויש בה סיכונים. לרופאי המשפחה יש אמצעים יעילים הרבה יותר". ח"כ אילן גילאון: "מדוע לכל הרופאים מותר לתת תרופות אופיאטיות אבל לא קנאביס?". ח"כ גרמן: "זה בלתי אפשרי, כי אין כיום התוויה".

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף סיכם את הדיון: "בחודש אוקטובר נקיים ישיבת המשך בנושא ועד אז נעמיק ונלמד עוד בתחום. הסוגיה המרכזית היא מדוע רופא משפחה לא יכול לרשום קנאביס למטופליו ומדוע החומר לא נמצא בבתי מרקחת".

בואו לדבר על זה בפורום כאב בקרב חולי סרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום