קשישים: המלצות חמות לקיץ

(0)
לדרג

רבבות בני אדם מתו בשנים האחרונות כתוצאה מעומס חום במדינות אירופה. החום הכבד עלול להיות מסוכן במיוחד לקשישים. ריכזנו עבורכם המלצות לשמירה על הבריאות

מאת: ד"ר רון בן יצחק

בשנת 2003 נפטרו 70,000 איש באירופה כתוצאה מ"עומס חום", יחסית ל-55,000 איש שנפטרו בשנת 2010. בני אדם שומרים על טמפרטורת ליבת הגוף בטווח צר יחסית, ע"י שימוש במנגנוני ויסות חום מרכזיים והיקפיים. מכת חום נגרמת כאשר לא ניתן לשמור על תכולת חום הגוף, כאשר אובדן החום קטן מייצור חום פנימי - וקיימת חשיפה לחום הסביבה. מניעה והתרגלות לחום הסביבה עשויים להפחית את החשיפה של גוף האדם לשינויים קיצוניים בטמפרטורת הסביבה.

מה משפיע על שמירת חום גוף בקרב מבוגרים?

בקרב מבוגרים קיימת מגבלה בשמירה על חום גוף של 37 מעלות צלזיוס. בדרך כלל, קיימת רגישות יתר למזג אויר קר - והרגישות שכיחה יותר בקרב נשים. מחקרים מצביעים כי גורמים סביבתיים, כגון גישה להשגחה רפואית, תנאים סביבתיים וגישה למערכות למיזוג אויר, תמיכה משפחתית ותמיכה סוציאלית - כל אלה עשויים לשמש כגורמים מפחיתי סיכון להתפתחות שיבוש במנגנון ויסות החום במבוגרים.

עד כמה קיים קשר בין אקלים המדינה לבין שיעור התחלואה והתמותה של קשישים?

תנאים אלה קשים יותר במדינות מתפתחות, יחסית למדינות מפותחות. מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין טמפרטורת הסביבה החמה (ביחס לטמפרטורה קרה, בהתייחס לאזור המגורים בכדור הארץ) לבין תמותה, במיוחד בגיל המבוגר, בארצות מתפתחות.

על פי מחקר שנערך באוסטרליה, מתברר כי חשיפה מסוכנת לחום עלולה להתרחש בבית או מחוץ לבית, במהלך בילוי או בעבודה (דרגת פעילות).

מה ההבדל בין גברים לבין נשים בכל הקשור לרגישות לעומס חום?

קיימים הבדלים ברגישות בין גברים לבין נשים בגיל המבוגר. כך, לדוגמה, נשים רגישות יותר מגברים לחשיפה לעומס חום קיצוני, כאשר הן בבית, בזמן שהן נתונות לפעילות גופנית מואצת. גברים רגישים לחשיפה לעומס חום קיצוני בעודם בבית, במידה וקיים מרכיב נוסף, של קרינה סולארית או לחות גבוהה.

גורם הסיכון של הגיל (75 שנה) בנשים משמעותי יותר מאשר בגברים, בהשלכות של חשיפה לעומס חום. ככל הנראה, ההבדל נעוץ בקצב הפרשת הזיעה ובעיסוק או בדרגת הפעילות. קצב הפרשת הזיעה המקסימלי בקרב נשים נמוך מאשר בקרב גברים. נשים פעילות יותר בתוך הבית. נשים סופגות ואוגרות חום הרבה יותר מגברים בתנאים שווים. גברים רגישים יותר לחשיפה לעומס חום סביבתי - ונמצאים בדרגת פעילות גבוהה יותר מנשים מחוץ לבית.

מהן אפוא ההמלצות העשויות לסייע לקשישים להתמודד עם החום הכבד שבפתח?

בימים אלה, כשאנו מתמודדים עם השרב הניצב בפתח, אל לנו לשכוח כי צריך להיערך מבעוד מועד, על מנת לאפשר לקשישים לעבור את הקיץ בשלום.

לפניכם המלצות לפעולות שיאפשרו לקשישים שבינינו לצלוח את החום הכבד בשלום.

1. יש להכין את בית הקשיש כך שיותאם לקיץ. בכל עונות השנה יש לסלק מכשולים ברחבי הבית, כמו שטיחים, ריהוט העלול להפריע ולהימנע מעליה על שרפרפים וסולמות. חשוב מאוד למנוע נפילות בבית, מפני שכך מתרחשות מרבית התאונות של קשישים. בקיץ יש להקפיד כי חוטים מאריכים למאווררים או טלפונים לא יהוו מכשול. יש להכין תאורה זמינה ליד המיטה, שניתן יהיה להדליק אותה, על מנת למנוע הליכה בחשיכה. בנוסף, יש להכין תאורת חירום, במקרה של הפסקת חשמל - וכן להתקין טיימר למזגן, על מנת לוודא שיהיה דלוק בזמנים קצובים.

2. יש להקפיד על טמפרטורה מתאימה. לא לקרר מדי, אלא לשמור על טמפרטורה התואמת את מזג האוויר. הטמפרטורה המומלצת היא 22-24 מעלות צלזיוס. בשעות היום, כדאי לצמצם את חדירת קרני השמש לבית, על-ידי סגירת תריסים ווילונות (תריסים ווילונות סגורים עשויים להפחית את חדירת החום לדירה). יחד עם זאת, חשוב לשמור על אוורור הבית. לפנות ערב, יש להקפיד לפתוח תריסים וחלונות, כדי לאוורר ולקרר את הבית.

3. יש להקפיד על לבוש הולם בהתאם לטמפרטורה. אחד הגורמים ההתנהגותיים הבולטים ביותר הקשורים בוויסות טמפרטורת הגוף הוא הלבוש. רצוי להתאים את הלבוש לטמפרטורה - הן בחדר ממוזג והן מחוץ לבית. יש להימנע מלבוש חם (מחומרים כמו צמר) וללבוש ביגוד "נושם" אשר מאפשר את התנדפות הזיעה. יש לחבוש כובע שאיננו מסתיר את שדה הראייה. קשישים נמצאים בסכנה להיפותרמיה (אובדן חום גוף) יותר מאוכלוסיות אחרות, הן בשל מסת גוף ירודה והן בשל תרופות העלולות לגרום להרחבת כלי דם, או כדורי שינה הגורמים לשינה עמוקה, במהלכה אין תחושה של קור. יש להתאים את הלבוש במהירות לתנאים המשתנים. דבר זה נעשה על ידי תוספת (או הפחתה) של שכבות לבוש, לפי הצורך.

4. הכנת מלאי תרופות. יש לבקש מהרופא את התרופות הנחוצות ולוודא רכישתן מספיק זמן מראש, לפני שיאזלו, על מנת לא לצאת בכל מחיר מהבית, במזג אויר חם במיוחד, אשר עלול לגרום להתייבשות.

5. אכילה ושתייה. יש להכין מבעוד מועד אוכל למספר ימים מראש, כאשר יש התראה על שרב או מזג אויר חם במיוחד. יש להגדיל את שתיית המים ב-20%-30%, 8-10 כוסות מים, תלוי בדרגת הפעילות, בהנחה שאין הגבלת נוזלים במטופלים הסובלים מאי ספיקת לב, אי ספיקת כבד או אי ספיקת כליות. עדיף לשתות מים ולהמעיט בשתיית משקאות ממותקים ו/או מוגזים וכן משקאות המכילים קפאין או אלכוהול. הגורם העיקרי בתהליך התייבשות הוא "התייבשות מרצון", הנובעת מפער בין דרגת ההתייבשות לבין הרגשת הצמא. לכן חשוב לא לשכוח לשתות, גם כאשר נמצאים במיזוג, כי יש נטייה להתייבשות כאשר קר - ופחות מרגישים צורך לשתות.

6. להימנע מחשיפה ישירה לשמש. על ידי הצללה מתאימה והליכה למקומות מקורים. במידה וחייבים לצאת, כדאי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים, להצטייד בבקבוק מים, כובע או שמשיה ומשקפי שמש. יש לשהות בצל ולצמצם - ככל האפשר - את משך השהייה בחוץ.

7. יש להימנע ממעבר מהיר בין אזורים ממוזגים לחמים. הקפידו לא לעשות מעברים חדים מאזור מקורר לאזור אחר, כדי למנוע מצב של שינוי טמפרטורה קיצוני. לדוגמא: אם אתם עוברים לחדר השינה כדי לנוח, קררו מעט את החדר לפני שתיכנסו אליו. עדיף לדחות יציאה מהבית בימי השרב.

8. יש להימנע מפעילות פיזית מוגברת/מאומצת. אם מבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב - ולאחר עומס החום - יש להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ.

ד"ר רון בן יצחק הוא מומחה בגריאטריה ופסיכו-גריאטר, המנהל הרפואי של מרכז "בשיבה בריאה"

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום