קירח מכאן ומכאן? יש פתרון

(0)
לדרג

שיער מגולח למשעי מלווה גברים ישראלים רבים לאחר הצבא, אבל במקרים רבים הגילוח נועד להסתיר התקרחות. מה גורם להתקרחות מוקדמת? והכי חשוב: מה ניתן לעשות

מאת: רן סמואלוב

טרנד הראש המגולח הוא אחד הטרנדים הבולטים בקרב גברים ישראליים. רוב החיילים בשירות סדיר מחויבים לקצץ את שיערם - ומשם נראה כי רובם כבר "מתרגלים" למראה. האמנם מתרגלים? או שמא מדובר בהכרח, כתוצאה מנשירה? אין לי ספק שאם נשאל כל גבר צעיר עם ראש מגולח מה הוא מעדיף, תשובתו תהיה בלורית מתנפנפת.

כיצד מתרחש תהליך ההתקרחות?

רוב הגברים בגיל 25-70 מאבדים את שיער ראשם, כאשר הסימנים הראשונים לכך מופיעים כקצוות שיער על הכרית או בכיור. תוך מספר חודשים (במקרה הטוב: מספר שנים), ניבטים אליהם מהמראה "מפרצים" - ומשם ועד התקרחות, התהליך די מהיר.

תופעת נשירת שיער גברית נקראת אלופציה אנדרוגנית: נשירת שיער הנובעת משילוב של גורמי תורשה והשפעות הורמונליות. כל שערה עוברת מחזור חיים הכולל שלושה שלבים התפתחותיים. השלב הראשון: שלב הצמיחה - אנאגןANAGEN) ), שלב בן שלוש שנים, בו צומחת השיערה מבסיס הזקיק בקרקפת.

השלב השני: קאטגן (CATAGEN), בו נעצרת צמיחת השערה, כתוצאה מהתרחקות מכלי הדם המזינים אותה. שלב זה אורך כשלושה שבועות, בהם השיערה מאבדת מכוחה, עד להיפרדות מוחלטת מבסיסה. שלב הנשירה השלישי נקרא טאלוגן (TELOGEN), בו השערה מאבדת לחלוטין את כוחה - ונדחפת מהבסיס. שלב זה אורך כשלושה חודשים, עד לנפילת השערה. כל זקיק, מתוך 150,000 (מאה וחמישים אלף!) זקיקי שיער עובר תהליך זה 20 פעמים.

מה הקשר בין רמת הטסטוסטרון להתקרחות?

אלופציה אנדרוגנית נגרמת כתוצאה מרגישות יתר של זקיקי השיער, בשל עלייה ברמות ההורמון הגברי טסטוסטרון (DHT - דיהידרוטסטוסטרון). תהליך הצמיחה וחיי השערה מצריכים אנרגיה רבה, כך שעם העלייה בטסטוסטרון, נוצרת תחרות על האנרגיה הנדרשת לזקיקים, יש פחות זרימת דם באזור הקרקפת ושורשי השיער - וכתוצאה מכך, זקיקי השערה מידלדלים ונחלשים. ה-DHT מקצר את שלב ה-ANAGEN, כך שבתחילה צומחות שערות דלילות וחלשות, שלבי הצמיחה מתקצרים והשערות נושרות במהירות. כל סבב חדש של צמיחה הופך לקצר ודל יותר, עד שהוא מפסיק לחלוטין.

האם קיימים גורמים נוספים המשפיעים על נשירת השיער?

תזונה לקויה: תזונה משפיעה על תהליכים רבים בגוף. כפי שהיא משפיעה על העור, היא משפיעה גם על נשירת השיער. מחסור בחלבונים עלול להופיע במיוחד בקרב אנשים הנמצאים בדיאטות חוזרות. כמו כן, מחסור באבץ, מגנזיום או B12 - עלול להוביל לנשירה .

עישון: עישון טבק מוביל לכיווץ כלי הדם - ולכן זרימת הדם לזקיקי השיער נפגעת. הדבר עלול להוביל לאיבוד אנרגיה הדרושה לצמיחת השיער - וכתוצאה מכך לנשירה. בנוסף, הטבק מכיל כימיקלים שונים המובילים להזדקנות העור, וכתוצאה מכך לנשירה מוגברת.

בריאות הגוף ונשירת שיער: במחקרים שונים שנערכו במרוצת השנים, נמצא קשר בין התקרחות גברית לבין גורמי תחלואה שונים, כגון: נטייה למחלות לב, סוכרת, רמות שומנים גבוהות בדם, נטייה להגדלת בלוטת הערמונית ועוד.

תופעות לוואי של תרופות: חולים המקבלים טיפולים כימותרפיים מאבדים שיער. תרופות לטיפול בדיכאון עלולות אף הן להוביל לנשירה, כמו גם תרופות לטיפול בשיגדון ותרופות נגד קרישת דם.

האם חפיפה יום יומית של השיער עלולה לגרום לנשירה?

למרות המיתוסים הרווחים, חפיפה יום יומית או צביעת השיער, אינם פוגעים באיכות השיער ובבריאותו. צבע השיער איננו חודר לקרקפת, אלא צובע את החלק הקרוב אליה - ולכן אלה הצובעים את השיער נאלצים לחזור על כך בכל פעם שצומח השיער. גם לחפיפה יום יומית אין השפעה על הנשירה, מפני שהשמפו איננו חודר לקרקפת, ומשום כך איננו משפיע על זרימת הדם.

האם גילוח השיער יחזק את צמיחתו המחודשת?

מיתוס נוסף שכולנו מכירים: גילוח שיער יחזק את צמיחתו מחדש. לא נכון. למרות זאת אנו נחשפים לאנשים רבים המגלחים את שיער הראש של ילדיהם, כדי לחזק אותו. בוגרים שמתחילים להרגיש נשירת שיער מגלחים אותו, כדי לא "לאבד" אותו. שיער מגולח פחות רך משיער שלא גולח. אלה הטוענים כי גידול שיער עלול לפגוע בבריאות השיער - ולהוביל להתקרחות - גם הם טועים, מפני שאין כל קשר בין שיער ארוך לבין קצב הנשירה שלו, בדיוק כמו ששיער קצר איננו משפיע בכיוון ההפוך. לעומת זאת, שיער אסוף בקוקו מהודק ומתוח, או הברשת שיער יתר על המידה, עלולים להוביל לתלישה מוגברת של השיער - ולנשירה מוגברת.

האם נשירת שיער היא מצב הפיך?

שינויים בתזונה ומצבי לחץ הם מצבים הפיכים - וכך גם הנשירה הנגרמת בעקבותיהם. עם זאת, לא כך הדבר במצבים בהם קיימת נטייה לנשירה כתוצאה מגנטיקה או מסיבות הורמונליות. גברים רבים המאבדים את שיער ראשם כתוצאה מרגישות יתר של זקיקי השיער להורמון הגברי טסטוסטרון, ישמחו לדעת כי ניתן לעצור את הנשירה. אם אתם ממש בשלבים הראשונים לאיבוד השיער, ההתערבות הנדרשת היא תכשיר טיפוח, ללא התערבות תרופתית, העלולה לגרור תופעות לוואי אחרות.

מחקרים רבים הראו כי כאשר מולקולת הקפאין חודרת לזקיקי השערה, ביכולתה לחדש יצירת אנרגיה תאית הדרושה לתהליך הצמיחה - ובכך לעורר ולזרז את מחזורי הצמיחה, חזרה לרמתם התקינה. חברת ד"ר וולף הגרמנית פיתחה את שמפו הקפאין ונוזל הקפאין הראשונים והיחידים בעולם, המיועדים לחיזוק סיב השיערה ולטיפול בשיער דליל בגברים, תוך שימוש ביתרונות הקפאין והשפעתו על זקיקי השערה.

מה ניתן לעשות במצב של נשירה מתקדמת?

אם אתם בשלב מתקדם יותר, קיימים היום שני תכשירים שנמצאו יעילים לעצירת הנשירה. הראשון מגיע בצורת כדורים לבליעה, על בסיס יומי. על-פי מחקרים, התכשיר עוצר את הנשירה אצל 80% מהמטופלים - ואף גורם לצמיחה מחדש של השיער, אצל חלק גדול מהם. תרופה זו מכילה חומר פעיל שהוא אנטי-אנדרוגני, הפועל על ידי עיכוב האנזים שהופך את ההורמון הגברי טסטוסטרון למרכיב בעל פעילות אנדרוגנית חזקה יותר (כלומר מחזק את ההורמון הגברי שנקרא דהידרוטסטוסטרון - DHT). התכשיר השני הוא תמיסה אותה מרססים על הקרחת פעמיים ביום. החומר הפעיל בתכשיר זה גורם להרחבת כלי הדם וזרימת דם טובה יותר לזקיק השיער. זהו איננו תכשיר המשפיע על ההורמון הגברי. יש לציין שאת תוצאות שני הטיפולים האחרונים רואים רק כעבור מספר חודשים -וחייבים להמשיך להתמיד בטיפול, אם רוצים לשמור על התוצאה המוצלחת. במידה ותפסיקו את הטיפול, הנשירה תחזור. כמו כן, פתרונות אלה עלולים להוביל לתופעות לוואי, כגון: תגובות אלרגיות, פגיעה בתפקוד המיני, פגיעה באיכות הזרע ורגישות בשדיים. בנוגע לתרסיס הגורם להרחבת כלי הדם, עלול לצמוח שיער במקומות לא רצויים, במקרה של התזה בלתי מדויקת.

רן סמואלוב הוא רוקח ראשי בחברת ד"ר סמואלוב.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיער וטיפול בנשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום