גמילה מעישון: למחוק נזק לשנים?

(0)
לדרג

רק אחרי יותר מ-15 שנות הפסקת עישון, הסיכון למחלות לב וכלי דם במעשנים לשעבר הופך דומה לזה של אלו שלא עישנו מעולם; הסיכון למוות קטן מהר יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מעשנים העוברים תהליך של גמילה מסיגריות שואלים לא פעם כמה זמן לוקח לגוף להתנקות, חלקית לפחות, מנזקי העישון? מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Circulation: Heart Failure, בדק מהו פרק הזמן הנדרש להיעלמות העלייה בסיכון לאי-ספיקת לב ומוות, אך הממצאים פחות אופטימיים: מעל עשור.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-פי דו"ח ה-Surgeon General's Report לשנת 2004, לאחר למעלה מ-15 שנות הפסקת עישון, הסיכון למחלות לב וכלי דם במעשנים לשעבר הופך דומה לזה של אלו שלא עישנו מעולם. לא ברור אם התועלת הנ"ל של הפסקת עישון משתנה לפי כמות ומשך העישון בעבר. בנוסף, תועלת זו מהפסקת עישון לא תוארה במי שעישנו חפיסה ביום במשך 32 שנים ומעלה, אך הסיכון הכללי למוות בקרב קבוצה זו, עדיין היה נמוך יותר בהשוואה למעשנים פעילים.

מבין 4,482 מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה, ללא עדות לאי-ספיקת לב במחקר Cardiovascular Health Study, 2,256 לא עישנו מעולם, 629 עישנו בהווה ו-1,297 עישנו בעבר עם למעלה מ-15 שנים מהפסקת עישון. מבין אלו שהפסיקו לעשן למעלה מ-15 שנים מוקדם יותר, 312 הוגדרו מעשנים כבדים (32 שנים ויותר של עישון בהיקף של חפיסה אחת ומעלה ליום).

מהנתונים עלה כי בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, בקבוצת המעשנים בעבר תועד סיכון דומה לאי-ספיקת לב ומוות מכל סיבה, אך במעשנים כבדים בעבר תועדה עלייה של 45% בסיכון לאי-ספיקת לב ועלייה של 38% בסיכון למוות. עם זאת, בהשוואה למעשנים בהווה, בקרב מעשנים בעבר תועד סיכון מופחת למוות, אך לא לאי-ספיקת לב.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום