חריקת שיניים: זיהוי וטיפול

(9)
לדרג

חורקים שיניים מתוך שינה? ייתכן שמדובר בלחץ נפשי או במבנה לסת בעייתי. התופעה עלולה לגרום לשחיקת שיניים - ולכן כדאי לטפל בה בהקדם באמצעות סד לילה

מאת: ד"ר אסף סדובסקי

חריקה של השיניים (bruxism ,grinding) או הידוק ונעילה של השיניים (clenching) הן פעולות בלתי רצוניות, המתרחשות אצל ילדים ומבוגרים כאחד - בעיקר בלילה. לפי הערכות שונות, אחד מכל 12 אנשים באוכלוסייה סובל ממה שמוגדר "פעילות שרירית לא רצונית במערכת הלעיסה": פעילות של השיניים, מפרקי הלסת ושרירי הלעיסה, שאינה משמשת לתפקידים של לעיסת מזון, בליעה, חיוך ודיבור.

מהן הסיבות לחריקת שיניים?

הסיבות לתופעה זו אינן ברורות לגמרי. אנו משערים שבחלק גדול מהמקרים מדובר בביטוי של מתח או מעמסה נפשית. תיאוריות מסוימות קושרות את חריקת ונעילת השיניים לצורה המבנית-מכאנית של מבנה הלסת והשיניים: במקרה שקיימת אי-התאמה כלשהי בסגירת הלסתות, המנגנון הטבעי של סגירת השיניים מבקש לתקן את המצב ולהביא את הלסתות ל"מקום הנכון".

עם זאת, במרבית המקרים מדובר כנראה בביטוי של אי-שקט או בתופעה על רקע לא ידוע.

מה קורה בפה שלנו כאשר אנחנו חורקים או נועלים שיניים?

חריקת שיניים היא למעשה תזוזה של הלסת התחתונה, כאשר הפה סגור בחוזקה ושיני הלסת התחתונה והעליונה מתחככות זו בזו. במצב של נעילת שיניים או נעילת לסתות, השרירים אשר בצדי הלסת מכווצים היטב והשיניים מתהדקות ומשתפשפות.

מדוע חורקים שיניים בעת השינה וכיצד מתבצעת החריקה מבחינה טכנית?

חריקת ונעילת השיניים, בעת השינה, קשורה על פי רוב לצורה המבנית-מכאנית של הלסת והשיניים: במקרה שקיימת אי התאמה בין שתי הלסתות באופן סגירתן, המנגנון הטבעי של סגירת השיניים מבקש לתקן את המצב ולהביא את הלסתות ל"מקום הנכון". עם זאת, במרבית המקרים, מדובר כנראה בביטוי של אי-שקט או בתופעה על רקע לא ידוע, תופעה אשר איננה קשורה למבנה הפה, הלסת או הפנים.

כיצד ניתן לאבחן את תופעת חריקת השיניים?

בדרך כלל, אדם שחורק שיניים יתלונן על שיניים רגישות וכואבות, ללא סיבה ברורה לעין. לעתים חורקי השיניים מתעוררים עם כאבים באזור מפרק הלסת, או עם כאבי ראש בלתי מוסברים "על הבוקר". במקרים אחרים, בני הזוג של חורקי השיניים מתלוננים על צליל החריקה.

מהם הליכי האבחון הרפואיים של חריקת שיניים?

חריקת שיניים ניתנת לאבחון על ידי בדיקה קלינית של השיניים וזיהוי ממצאים של שחיקת חומר שן, כמו למשל נסיגת עצם הנגרמת כתוצאה מעודף עומס על השיניים, כתוצאה מהשחיקה ומנעילת השיניים.

כך שאצל אנשים החורקים שיניים משך תקופה ממושכת, נזהה שיניים שנשחקו ושצורתן השתנתה. השיניים האלה בדרך כלל יהיו מושטחות ויאבדו מכוח הלעיסה שלהן. כמו כן, עצם סגירת הלסתות משתנה ומשפיעה על מבנה הפה, בעקבות השחיקה - ובעקבות כוח הלעיסה הקבוע.

מה עלול לקרות אם לא נטפל בחריקת השיניים?

בשלב השחיקה, הזנחה של התופעה ושל השלכותיה עלולה להשפיע על העצב שבתוך השן - ולגרום לנזקים, כמו סדקים ושברים בשיניים. כמו כן, הפעלת כוחות כה משמעותית על מערכת השרירים ומפרקי הלסת, עלולה לגרום לנזק מתמשך למפרק הלסת ולכל מערכת הלעיסה.

מהם הטיפולים לפתרון בעיית חריקת השיניים?

חשוב לציין כי במקרי חריקת שיניים רבים, לא מדובר בבעיה הדורשת טיפול. ילדים חורקים שיניים לא פעם, בלילה וביום, ולרוב מדובר בתופעה אשר חולפת מאליה עם הגיל.

בקרב מבוגרים, נדרשת לעניין זה יותר תשומת לב. הפתרון היעיל ביותר הוא סד לילה רך או קשיח. הסד הוא מבנה פלסטי (מעין קשתית) המולבש על השיניים, לרוב בלסת העליונה, ומונע את אפשרות סגירת השיניים ואת חיכוכן. הסד גורם לחורקי השיניים לישון בפה פתוח יותר, ובכך גם מרפה שרירים, תורם לאיכות השינה - ומגן על השיניים מפני שחיקה.

סד קשיח הוא אפקטיבי יותר ועמיד יותר, אבל עלול להיות קשה יותר להסתגלות. סד רך נבנה בהתאם לסגר - ומאפשר חופשיות מסוימת, תוך יכולת לשלוט על טווח התנועה. ההסתגלות לסד הרך עשויה להיות אמנם קלה, אך הוא מאפשר יותר את ביצוע פעולת נעילת השיניים.

כיצד מתאימים לחורקי השיניים סד לילה?

בשלב הראשון, דוגמים את מבנה השיניים והפה, בעזרת חומר מטבע שנשלח למעבדה, לצורך יצירת מודל שעל גביו יבנה סד לילה - רך או קשיח.

האם הסד הטיפולי הוא מוצר רב פעמי?

שני סוגי הסדים עלולים להישחק עם הזמן ועם השימוש בהם, ואז קיים צורך להחליף אותם. חשוב לדעת כי לשני הסדים נדרשת הסתגלות והתמדה, ממש כמו נעל חדשה אשר לוחצת בתחילה כאשר נועלים אותה, עד שהגוף מתרגל אליה. וגם כאן, כדי להתרגל, אין ברירה אלא להרכיב את הסד מדי לילה. מניסיונם של מטופלים רבים, אחרי שמתרגלים אל הסד, כבר לא מרגישים בו - ולעתים אפילו קשה להירדם בלעדיו.

מה עושים במקרה שהסד איננו פותר את בעיית חריקת השיניים?

במרבית המקרים, סד הלילה פותר את הבעיה של שחיקת השיניים, אולם יש מקרים, במיוחד כאלה הכרוכים בסימפטומים נוספים, שבהם כדאי לבדוק את הבעיה באופן מקיף ומזוויות אחרות. לעתים יש סימפטומים שונים אשר קשורים לכאבים במפרקי הלסת, ל"היתקעות" של שרירי הלסת או לחוסר יכולת לפתוח את הפה בצורה נורמלית. במקרים כאלה אפשר להקל על הבעיה ואולי אף לפתור אותה, באמצעות טיפולי פיזיותרפיה מתאימים וכן בעזרת טיפול תרופתי להרפיית שרירים. אם הסיבה לבעיה היא לחץ נפשי, ישנם טיפולים מתחום הרפואה המשלימה אשר עשויים לסייע לשיפור המצב.

ד"ר אסף סדובסקי הוא רופא שיניים המתמחה ביישור שיניים ובטיפול בחריקות שיניים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום