לא שמות לב: מודעות למחלות לב

(0)
לדרג

רוב הנשים בישראל אינן יודעות מהן סיבות המוות העיקריות בקרב נשים; מרביתן לא יזעיקו אמבולנס במקרה של תסמיני התקף לב, לפחות לא לעצמן

מאת: מערכת zap doctors

רק כשליש מהנשים (34%) בלבד, יהודיות חילוניות וחרדיות, יודעות שמחלות לב הן גורם התמותה המרכזי בקרב נשים, כך עולה מסקר חדש של ד"ר דנה צפת, ראש המרכז לבריאות לב האישה בהדסה עין-כרם. רק 25.9% נשים ערביות היו מודעות לסיבת המוות העיקרית בקרב נשים למרות ששיעור התחלואה בקרב נשים ערביות גדול ב-57% ממספר הנשים היהודיות שלוקות בלבן.

כשנתבקשו הנשים למנות סימנים העלולים להעיד על התקף לב, 65.9% מכלל הנשים הערביות והיהודיות השיבו כי כאבים בחזה, לחץ בחזה או כאבים בזרועות, בכתפיים או בצוואר הם סימני אזהרה להתקף לב אצל נשים.

לא יקראו לאמבולנס בשביל עצמן

לפי הנתונים, מידי שנה מתות יותר מ-5,500 ישראליות כתוצאה ממחלת לב; שיעור תחלואת הלב בקרב נשים ערביות גבוה ב- 57% מנשים יהודיות. במענה לשאלה כיצד יפעלו אם שיחושו באחד או יותר מהתסמינים העלולים להעיד על התקף לבבי, 54% מכלל הנשים החילוניות והחרדיות ענו כי יזעיקו מבולנס. לעומתן, רק 20.6% מקרב הנשים הערביות העידו על עצמן שיפנו להזמין אמבולנס. לעומת זה, בהתייחס לשאלה 'כיצד תפעלי אם אשה אחרת תלקה בסימני אזהרה אלו'? 74.5% מהנשים החילוניות העידו על עצמן כי יזעיקו אמבולנס, 89.2% מהחרדיות ו-56.4% מן הערביות.

"נתונים אלו מדאיגים במיוחד נוכח העובדה, כי מדי שנה מתות בעולם 8.6 מיליון נשים ממחלות לב, ובישראל מעל לחמשת אלפים וחמש מאות נשים", אמרה ד"ר צפת בכנס Cardio Femme שכותרתו "הממשק בין גניקולוגיה, קרדיולוגיה ופסיכולוגיה לאבחון וטיפול במחלות לב בנשים". לדבריה, "הממצאים שלנו דומים לאלו שנמצאו בסקר דומה שנעשה בארה"ב ב- 1997. בעקבות הקמפיין המפורסם Go Red שנועד להגביר מודעות למחלות לב בקרב נשים, ב- 2012 חל שיפור ניכר במודעות. תקוותינו כי גם בישראל יקרה אותו הדבר, באמצעות הפעילות של מרפאת לב האישה ופעולות נוספות שאנו יוזמים."

ד"ר אביטל פורטר, מנהלת מחלקת לב-ביניים ומרפאת לב האישה בבלינסון: "חשוב לנו מאד כי משרד הבריאות יתמוך בנו ויתן לנו רוח גבית במהלך שהתחלנו שלוש מרפאות לב האשה הפעילות בישראל באיכילוב, הדסה ובלינסון להגביר את המודעות למחלות לב בקרב נשים כגורם תמותה מספר אחת. מודעות זו יש להעלות בקרב ציבור הרופאים, ציבור הנשים והציבור כולו. אני קוראת לשינוי הסילבוסים בבתי הספר לרפואה ולסיעוד, אם דרך עדכון והכשרה של רופאי משפחה, רופאי נשים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים ואחרים. הייתי גם שמחה אם בכל מרכז רפואי בארץ היתה פועלת מרפאת לב הישה, על בסיס יומי, וכי גניקולוגים וקרדיולוגים ילמדו לשלב ידיים בנושא".

בואו לדבר על זה בפורום לב האשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום